پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و فاش‌شدن بنچمارک‌های گوناگون، کوالکام تراشه‌ی موبایلی پرچمدار اسنپدراگون ۸ الیت را معرفی کرد؛ تراشه‌ای که اگر سیاست نام‌گذاری کوالکام تغییر نمی‌کرد، نامش اسنپدراگون ۸ نسل ۴ بود. اکنون پسوند «الیت» در پردازنده‌ی موبایلی کوالکام ما را به‌یاد یکی از جنجالی‌ترین پردازنده‌های لپ‌تاپی این شرکت یعنی اسنپدراگون ایکس الیت می‌اندازد؛ شباهتی که چندان بی‌دلیل نیست.

اسنپدراگون ایکس الیت از هسته‌هایی با معماری اوراین (Oryon) بهره می‌برد و اسنپدراگون ۸ الیت نیز دقیقا میزبان همین هسته‌ها شده است. اعدادی که کوالکام ادعا می‌کند در نگاه اول هیجان‌انگیز هستند؛ ۴۵ درصد بهبود عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای، ۴۰ درصد بهبود عملکرد در بازی‌ها، ۳۵ درصد بهبود رهگیری پرتو، ۴۵ درصد NPU سریع‌تر و صدالبته کاهش چشمگیر مصرف انرژی.

اینفوگرافی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت

Qualcomm

دو هسته‌ی اصلی در اسنپدراگون ۸ الیت با فرکانس ۴٫۳۲ گیگاهرتز و ۶ هسته‌ی قدرتمند با فرکانس ۳٫۵۳ گیگاهرتز کار می‌کنند.

علاوه بر افزایش چشمگیر سرعت و کارایی، اسنپدراگون ۸ الیت از پیکربندی هسته‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار است که تاکنون در طراحی‌های کوالکام مشاهده نشده بود. با حضور دو هسته اصلی و ۶ هسته‌ی قدرتمند، سیستم-روی-چیپ جدید کوالکام می‌تواند عملکردی بسیار قدرتمند را ارائه دهد که پیش‌تر با استفاده از معماری‌ ARM امکان‌پذیر نبود. افزون‌بر این، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش گرافیکی نیز هستیم.

اینفوگرافی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت

Qualcomm

آنچه اسنپدراگون ۸ الیت را متمایز می‌کند، طراحی کاملاً نوآورانه‌ی هسته‌های پردازشی‌اش است. کوالکام تمامی اجزای سیستم-روی-چیپ را از پایه بازطراحی کرده و نه تنها هسته‌های پردازشی، بلکه کلیه‌ی بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ی این تراشه به صورت کامل بازنگری شده‌اند. این تغییرات گسترده با تلاش‌های پیشین کوالکام در توسعه‌ی تراشه‌های لپ‌تاپی سری اسنپدراگون ایکس در یک راستا قرار می‌گیرد.

تفاوت‌های ساختاری چشمگیر اسنپدراگون ۸ الیت با نسل‌های پیشین، امکان مقایسه مستقیمش را با سایر تراشه‌های کوالکام بسیار دشوار می‌کند. در نتیجه، پیش‌بینی دقیق عملکرد تراشه در مقایسه با لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت، در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. هرچند که شباهت‌های ساختاری میان این دو تراشه قابل انکار نیست، اما میزان شباهت‌ها و تأثیرش بر عملکرد هنوز مشخص نشده است.

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت و عکاسی با دوربین گوشی در شب

Qualcomm

کوالکام ادعا می‌کند که در تست‌های بنچمارک گیک‌بنچ تراشه‌ی Snapdragon 8 Elite در دستگاه مرجع این شرکت، امتیاز تقریبی ۳۲۲۱ در حالت تک هسته‌ای و ۱۰۴۲۶ در حالت چند هسته‌ای کسب خواهد کرد. اگر ادعای کوالکام صحت داشته باشد، شاهد پیشرفتی قابل توجه خواهیم بود. تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 3 در همان تست‌ها، امتیاز تقریبی ۲۴۰۰ و ۷۵۰۰ را به دست آورد.

با وجود تحولات اساسی در واحد CPU، سایر اجزای اسنپدراگون ۸ الیت تا حد زیادی مشابه نسل‌های پیشین است. این تراشه به پردازنده‌ی گرافیکی جدید آدرنو، AI Sensing Hub کوالکام (با ارتقاء قابل توجه در کارایی و عملکرد هوش مصنوعی) و مودم Snapdragon X80 مجهز است.

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت درون گوشی در نمای X-Ray

Qualcomm

قابلیت پشتیبانی از نمایشگرهای با وضوح بالا و مشخصات بهبود یافته پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) نسبت‌به نسل قبل، از دیگر ویژگی‌های اسنپدراگون ۸ الیت محسوب می‌شوند. به طور کلی، ساختار تراشه شباهت زیادی به نسل‌های قبلی دارد. این امر به معنای ضعف تراشه نیست؛ اما اگر تغییرات در واحد CPU به اندازه‌ی کافی چشمگیر نبود، می‌توانستیم انتظار تجربه‌ی کاربری تقریبا مشابه با نسل قبلی را داشته باشیم.

مقاله‌های مرتبط

اسنپدراگون ۸ الیت از کاهش مصرف انرژی، بهبود عملکرد هوش مصنوعی، ارتقاء قابلیت‌های ارتباطی و صدا، افزایش امنیت، گسترش پهنای باند حافظه و سایر تغییرات و بهبودهای معمول در هر نسل برخوردار است.

انتظار می‌رود اولین گوشی‌های پرچمدار مجهزبه اسنپدراگون ۸ الیت از جمله وان‌پلاس ۱۳ و شیائومی ۱۵، طی هفته‌های آینده معرفی شوند.

مشخصات فنی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت

پردازنده‌ی مرکزی

۲ هسته‌ی اصلی ۴٫۳۲ گیگاهرتزی با ۱۲ مگابایت کش

۶ هسته‌ی قدرتمند ۳٫۵۳ گیگاهرتزی با ۱۲ مگابایت کش

گرافیک

New Adreno

پشتیبانی از فناوری‌های Snapdragon Elite Gaming و Snapdragon Shadow Denoiser و Adreno Frame Motion Engine

نمایشگر

پشتیبانی از نمایشگر 4K@60Hz یا QHD+@240Hz

پشتیبانی از نمایشگر خارجی 8K@30Hz

پشتیبانی از HDR10 و +HDR10 و دالبی ویژن

NPU

Hexagon DSP

Hexagon Tensor Accelerator

AI Engine

Qualcomm Sensing Hub

ضبط و پخش ویدیو

پشتیبانی از دوربین ۳۲۰ مگاپیکسلی

ضبط ویدیو 4K HDR@120 fps

ضبط ویدیو اسلوموشن 1080p@480 fps

اتصال بی‌سیم

بلوتوث ۵٫۴ و وای‌فای ۷

مودم

مودم Snapdragon X80 5G

دانلود ۱۰ گیگابیت‌برثانیه

آپلود ۳٫۵ گیگابیت‌برثانیه

فرایند ساخت

نسل دوم لیتوگرافی سه نانومتری TSMC

source

توسط wikiche.com