با مواد اولیه صنعت سرامیک آشنا شوید!

مواد اولیه مورد استفاده در صنعت سرامیک

سرامیک یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان‌سازی است که به‌ عنوان کفپوش در منازل، ساختمان‌های اداری، تجاری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول از نظر شکل ظاهری کیفیت، کاربرد و ساختار فیزیکی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. مواد اولیه در صنایع سرامیک علت اصلی تنوع این محصول است که در این مطلب قصد صحبت در مورد آن‌ها و معرفی پرکاربردترین این مواد را داریم. جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مواد اولیه در صنایع سرامیک؛ مواد اصلی

سرامیک هم مانند دیگر محصولات از مواد اولیه مختلفی ساخته می‌شود. مواد اولیه تولید سرامیک به دو دسته مواد صلیی و مواد کمکی تقسیم می‌شوند. مواد اصلی، موادی هستند که در تولید انواع سرامیک مورد استفاده قرار گرفته و در ساختار تمام سرامیک‌ها به کار گرفته می‌شوند. از مهم‌ترین موادی که در این گروه قرار می‌گیرند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد اولیه در صنایع سرامیک؛ مواد اصلی

کائولن

کائولن‌ها موادی منیرال رسی هستند. مینرال نوعی آلومینوسیلیکات لایه‌ای است که از صحفه تتراهدرال تشکیل شده و در ترکیبات آن اکسیژن هم به کار می‌رود. این ماده نوعی سنگ معدنی نیز محسوب می‌شود که در صنعت ساختمان‌سای به آن خاک چینی نیز گفته می‌شود. از ویژگی‌های کائولن‌ها به عنوان یکی از مواد اصلی تولید سرامیک می‌توان به قدرت تعلیق آن‌ها، فرم‌پذیری، رنگ سفید، نرمی و عدم سایش اشاره کرد. رنگ سفید یکی از ویژگی‌های مهم کائولن‌ها است که باعث پرکاربرد شدن این ماده می‌شود. از کائولن‌ها در صنایع دیگری مانند تولید ظروف چینی، لوازم بهداشتی چینی، کاشی و… نیز استفاده می‌شود.

فلدسپات

از دیگر موادی که در تولید سرامیک‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به فلدسپات هم اشاره کرد. این ماده نیز جزو مواد اصلی در تولید سرامیک محسوب شده و به منظور ایجاد مقاومت در این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلدسپات‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در صنایع سرامیک نوعی از کانی‌های سنگ آذرین هستند و از ویژگی‌های ظاهری و ساختاری سنگ‌های آذرین برخوردار هستند.

کوارتز

کوارتز دیگر ماده اصلی به کار رفته در تولید سرامیک است که مقاومت و درجه سختی این محصول را تعیین می‌کند. کوارتز همچنین در مقاوم‌سازی سرامیک نسبت به خراشیدگی و سایش نیز تاثیر زیادی دارد. سرامیک‌هایی که در ترکیبات آن‌ها از کوارتز استفاده می‌شود، مقاومت بالایی داشته و به عنوان سرامیک کف، به خصوص در محیط‌های پرتردد و پر رفت و آمد کاربرد دارند.

سیلیس

یکی دیگر از موادی که در تولید سرامیک استفاده می‌شود، سیلیس است. این ماده در کانی‌های سیلیکاته که چیزی حدود ۶۰ درصد پوسته جامد زمین را تشکیل می‌دهند، یافت می‌شود و به دلیل مقاومت، رنگ زیبا و ایجاد بافتی یکنواخت برای سرامیک در تولید این محصول استاده می‌شود. سیلیس به جز سرامیک‌سازی در صنایع دیگری مانند تولید سیمان، پرکننده‌ها، ریخته‌گری و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد اولیه در صنایع سرامیک؛ مواد کمکی

به جز مواد اولیه‌ اصلی که در ساختار بیشتر انواع سرامیک به کار رفته و ترکیبات پایه تولید سرامیک محسوب می‌شوند، برخی مواد دیگر هم در تولید این محصول استفاده می‌شوند که به آن‌ها مواد کمکی گفته می‌شود. مواد کمکی موجب تنوع بخشی به سرامیک، تغییر رنگ، تغییر ساختار و مقاومت این محصول می‌شوند. برخی از مواد کمکی پرکاربرد در تولید سرامیک‌ها، عبارتند از:

بوراکس

بوراکس یکی از مواد کمکی در تولید سرامیک است. این ماده که با نام بورات سدیم هم شناخته می‌شود، نوعی ماده معدنی و طبیعی است که به دلیل ویژگی‌های متعدد، کاربردهای مختلفی در صنایع دارد. بوراکس را می‌توان جزو کلیدی‌ترین مواد اولیه در صنایع سرامیک و شیشه دانست. این ماده در سرامیک‌سازی به عنوان شار عمل می‌کند، به این معنی که با کاهش نقطه ذوب دیگر مواد، امکان ذوب شدن یکنواخت و ترکیب بهتر مواد اولیه را فراهم می‌کند. این ماده در افزایش استحکام و دوام سرامیک نیز موثر است و سرامیک را در برابر حرارت مقاوم می‌سازد. این ماده باعث ایجاد ظاهری براق و صاف برای سرامیک هم می‌شود و به زیبایی سرامیک‌ها نیز کمک می‌کند.

قیمت مواد اولیه در صنایع سرامیک

اکسید روی

از دیگر مواد کمکی که برای تولید سرامیک‌های مقاوم مورد استفاده قرار گرفته و ظرفیت حرارتی سرامیک را بالا می‌برد، می‌توان به اکسید روی اشاره کرد. اکسید روی نیز ماده‌ای پرکاربرد است که به دلیل ویژگی‌های مختلف در صنایعی مانند سرامیک‌سازی، تولید رنگدانه‌های تجاری، صنعت آرایشی و بهداشتی، لاستیک‌سازی و…. استفاده می‌شود. تولید اکسید روی به دو صورت مستقیم و تولید از طریق فرآیند شیمیایی مرطوب انجام می‌شود. در روش مستقیم، سنگ‌هایی که حاوی روی هستند ذوب شده و ضمن حرارت دیدن، اکسید روی تولید می‌شود. روش دوم تولید اکسید روی از محلول‌های آبی نمک روی است که به تولید اکسیدی باکیفیت برای کاربرد در صنایع مختلف، منجر می‌شود.

کربنات باریم

کربنات باریم یکی دیگر از موادی است که در تولید سرامیک به کار برده می‌شود. این ماده برای تولید سرامیک به رنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و باعث ایجاد بافت لعابی سرامی می‌شود. از کربنات باریم در دیگر صنایع مانند تولید آجر، کاشی، سفال و… نیز استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های کربنات باریم قابلیت ترکیب آن با مواد مختلف است که به افزایش کاربردهای این ماد نیز کمک می‌کند.

قیمت مواد اولیه در صنایع سرامیک

قیمت و هزینه مواد اولیه در صنایع سرامیک، بسیار متنوع است و به موضوعات مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل موثر در تعیین قیمت مواد اولیه سرامیک‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع ماده اولیه برای تولید کاشی و سرامیک
  • حجم و مقدار تهیه ماده
  • برند تولیدکننده
  • نحوه عرضه ماده اولیه (عرضه مستقیم توسط تولیدکننده یا عرضه توسط واسطه)
  • قیمت ماده در بازار جهانی
  • قیمت روز ارز
  • میزان عرضه و تقاضا
  • و…

به جز عوامل گفته شده، هر کدام از فروشندگان مواد اولیه سرامیک‌سازی، سیاست‌هایی را برای قیمت‌گذاری محصولات خود دارند که این موضوع در قیمت‌گذاری نهایی مواد اولیه موثر است.

نکات مهم تهیه مواد اولیه در صنایع سرامیک

مرغوبیت و کیفیت مواد اولیه، تاثیر زیادی در کیفیت و دوام سرامیک تولیدی دارند. به همین دلیل برای تهیه بهترین مواد اولیه سرامیک‌سازی باید به برخی نکات توجه کرد. این نکات عبارتند از:

  • تهیه مواد اولیه برای تولید سرامیک تنها باید از مراکز مجاز و معتبر انجام شود.
  • برخی از مواد اولیه در درصدهای مختلف موجود هستند که بسته به نوع سرامیک باید درصد مناسب را خریداری کرد. در زمان تهیه مواد اولیه باید به این نکته نیز توجه کرد.
  • در زمان خرید مواد اولیه به مرغوبیت آن‌ها توجه داشته باشید، برای اطمینان از این موضوع می‌توانید خرید اولیه را در مقادیر انجام داده و بعد از آزمایشات لازم برای خرید عمده اقدام کنید.
  • پیش از خرید نوع مواد اولیه مورد نظر خود را مشخص کنید تا در زمان خرید مواد دچار سردرگمی نشده و خریدی راحت و مطمئن را تجربه کنید.

سخن پایانی

سرامیک‌سازی یکی از صنایع مهم در دنیا است. همه ساله مقادیر بالای کاشی و سرامیک در دنیا تولید می‌شوند که برای تولید آن‌ها نیاز به مواد اولیه در صنایع سرامیک است. مواد مختلفی به عنوان ماده اولیه این صنعت شناخته می‌شوند که برخی از آن‌ها به عنوان مواد اصلی و پرکاربرد و برخی دیگر مواد کمکی برای ایجاد ویژگی‌های خاص در کاشی و سرامیک محسوب می‌شوند. در این مطلب به معرفی چند نمونه از پرکاربردترین مواد در تولید کاشی و سرامیک هم از نوع مواد اصلی که پایه سرامیک‌سازی هستند و هم از نوع مواد فرعی و کمک کننده پرداختیم. برای تهیه بهترین نوع مواد اولیه سرامیک‌سازی نظیر بوتاکس کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

source

توسط wikiche.com