شرکت ASML، غول صنعت تجهیزات تولید تراشه، با کاهش چشم‌انداز مالی سال ۲۰۲۵ روبرو شده است. این کاهش به دلیل ضعف تقاضا در بازارهای غیر از هوش مصنوعی و تأخیر در سفارشات مشتریان رخ داده است. در پی این خبر، سهام ASML با افت قابل توجهی مواجه شده و نگرانی سرمایه‌گذاران را برانگیخته است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری رسانه تکنولوژی تکنا، اگرچه ASML همچنان به عنوان یک بازیگر کلیدی در صنعت نیمه‌رسانا شناخته می‌شود، اما سرمایه‌گذاران درباره آینده کوتاه‌مدت و بلندمدت این شرکت تردید دارند. کاهش اخیر سفارشات و تأخیر در سرمایه‌گذاری‌های مشتریان، پرسش‌هایی را در مورد توانایی ASML برای حفظ رشد سریع خود ایجاد کرده است. دلایل مختلفی برای برای کاهش سرمایه گذاری در این شرکت وجود دارد. به عنوان مثال شرکت‌های تولیدکننده تراشه‌های مورد استفاده در تلفن‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی، سرمایه‌گذاری‌های خود را در ساخت کارخانه‌های جدید و ارتقای تجهیزات موجود کاهش داده‌اند.

محدودیت‌های صادراتی اعمال شده توسط ایالات متحده بر چین، به کاهش سفارشات تراشه‌های چینی منجر شده است. همچنین برخی تحلیلگران معتقدند که کاهش تقاضا، مشتریان را به مذاکره برای کاهش قیمت‌ها وادار کرده است که ممکن است بر حاشیه سود ASML تأثیر منفی بگذارد. کاهش تقاضا برای تجهیزات تولید تراشه، می‌تواند بر کل صنعت نیمه‌رسانا تأثیر بگذارد. این کاهش، می‌تواند منجر به کاهش تولید تراشه و در نتیجه افزایش قیمت‌ها شود. همچنین، ممکن است بر نوآوری در این صنعت نیز تأثیر بگذارد. تحلیلگران معتقدند که اگرچه صنعت هوش مصنوعی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، اما کاهش تقاضا در سایر بخش‌ها می‌تواند بر عملکرد ASML تأثیر منفی بگذارد. همچنین، آن‌ها هشدار می‌دهند که سرمایه‌گذاران باید انتظار نوسانات بیشتری در سهام ASML را داشته باشند.

 

source

توسط wikiche.com