هارد کامپیوتر یا هارد دیسک معمولاً در داخل یک قاب یا صندوق مخصوص قرار دارد که به آن “کیس کامپیوتر” یا “قاب سیستم” نیز می‌گویند. این قاب یا کیس شامل تمامی قطعات داخلی کامپیوتر است که شامل مادربورد، پردازنده، حافظه RAM، کارت گرافیک، هارد دیسک و سایر قطعات است.

به طور معمول، هارد دیسک در بخشی از کیس که به عنوان “بایگانی” یا “درایوهای داخلی” شناخته می‌شود، قرار می‌گیرد. این بخش معمولاً در پایین کیس و در نزدیکی مادربورد و سایر قطعات واقع شده است. هدف اصلی از قرار دادن هارد دیسک در این بخش، ایجاد اتصال مستقیم بین هارد و مادربورد جهت انتقال داده‌ها و همچنین فضای کافی برای متصل کردن کابل‌های لازم برای اتصال آن به دیگر قطعات سیستم است.

اطلاعاتی درباره هارد دیسک کامپیوتر

هارد دیسک یا هارد درایو یکی از اجزای اصلی کامپیوتر است که وظیفه ذخیره و دسترسی به اطلاعات را بر عهده دارد. این دستگاه ذخیره‌سازی دائمی است و به طور کلی داده‌ها و فایل‌های مختلف را بر روی یک دیسک مغناطیسی یا نوری ذخیره می‌کند.

هارد کامپیوتر یا هارد دیسک‌ها از نوع‌های مختلفی مانند هارد دیسک‌های مکانیکی (HDD) و هارد دیسک‌های جامد (SSD) می‌باشند. در هارد دیسک‌های مکانیکی، داده‌ها بر روی دیسک‌های مغناطیسی ذخیره می‌شوند و به وسیله یک سر خواننده خوانده و نوشته می‌شوند، در حالی که در هارد دیسک‌های جامد، داده‌ها بر روی حافظه حالت جامد (بدون قطعات متحرک) ذخیره می‌شوند که باعث سرعت بیشتر و کارایی بهتر می‌شود.

وظیفه اصلی هارد دیسک عبارت است از:

  • ذخیره و نگهداری داده‌های کاربری: از جمله فایل‌های سیستم، برنامه‌ها، عکس‌ها، ویدئوها و سایر اطلاعات مورد نیاز کاربران.
  • فراهم کردن فضای ذخیره‌سازی برای سیستم عامل و برنامه‌های نصب شده.
  • فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای خواندن و نوشتن داده‌ها بر روی دیسک.
  • اجرای فایل‌ها و برنامه‌ها با استفاده از داده‌های ذخیره شده بر روی هارد دیسک.

به طور کلی، هارد دیسک‌ها یکی از اجزای حیاتی کامپیوتر هستند که بدون آن عملکرد صحیح سیستم ممکن نیست.

قطعات مختلف هارد دیسک را بشناسید

هارد دیسک قطعه‌ای سخت‌افزاری در کامپیوتر است که شامل چندین بخش مختلف می‌شود. این اجزا با قرارگیری در کنار هم قابلیت انجام فرایندهای ذخیره‌سازی و خواندن اطلاعات را فراهم می‌کنند که عبارت‌اند از:

  • کنترل‌کننده مرکزی: این بخش از هارد قابلیت برقرای ارتباط بین دیگر قطعات را فراهم می‌کند و ازطرفی وظیفه کنترل‌کردن تمامی قسمت‌ها را برعهده دارد.
  • هد: خواندن و نوشتن داده‌های ذخیره‌شده روی هارد دیسک به‌صورت باینری توسط هد انجام می‌شود.
  • بازوی مکانیکی: قرارگیری بازوی مکانیکی باعث می‌شود تا هد به نقطه مورد نظر برای اجرای وظایف خود هدایت شود.
  • دیسک: یکی دیگر از قطعات مهمی که روی هارد قابل مشاهده خواهد بود، دیسک نام دارد که با در اختیار داشتن تعداد زیادی سکتور، داده‌های زیادی را ذخیره می‌کند. جنس این بخش از نوع شیشه یا سرامیک است.
  • موتور چرخان: همان‌طور که از نام این قسمت مشخص است، برای چرخاندن صفحه دیسک به‌کار می‌رود تا هد امکان خواندن و نوشتن تمام داده‌ها را داشته باشد.

مشخصات آن را چطور ببینیم

برای مشاهده مشخصات یک هارد دیسک در سیستم عامل ویندوز، می‌توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

  1. راست کلیک کنید روی “taskbar” و از منوی باز شده “Computer Management” را انتخاب کنید.
  2. در پنجره Computer Management ، بر روی “Device Manager” کلیک کنید.
  3. در پنجره جدید، گزینه “Disk Drives” را باز کنید.
  4. در این بخش، هارد دیسک‌های متصل شده به سیستم شما نمایش داده می‌شوند. برای مشاهده مشخصات هارد دیسک، روی آن راست کلیک کرده و “Properties” را انتخاب کنید.

از کجا بفهمیم هارد ssd است یا hdd؟

با ورود به بخش Disk Drives یا با استفاده از برنامه هایی مانند CrystalDiskInfo می توانید این اطلاعات را ببینید و متوجه شوید که هارد ssd یا hdd است.

بهترین برنامه ها برای مشاهده مشخصات هارد

البته، برنامه‌های زیادی وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند که مشخصات هارد دیسک‌ها را بررسی کنید. اینجا چندین برنامه معروف برای این منظور ذکر می‌شود:

  • CrystalDiskInfo: یک برنامه رایگان و محبوب برای بررسی و نمایش وضعیت سلامت هارد دیسک است. این برنامه اطلاعاتی از جمله دما، سرعت چرخش، وضعیت SMART و غیره را نمایش می‌دهد.
  • HD Tune: این برنامه نیز یک ابزار کاربردی برای بررسی و تست هارد دیسک است. از ویژگی‌های آن می‌توان به بررسی سلامت، سرعت خواندن و نوشتن، و میزان دما اشاره کرد.
  • HWiNFO: این برنامه یک ابزار جامع برای نمایش اطلاعات سخت‌افزاری سیستم است که علاوه بر هارد دیسک، اطلاعاتی از قطعات دیگر را نیز نمایش می‌دهد.
  • Speccy: این نیز یک برنامه کاربردی برای نمایش اطلاعات سخت‌افزاری است که می‌تواند اطلاعات مربوط به هارد دیسک را نمایش دهد.
  • AIDA64: این برنامه نیز یک برنامه کامل برای تجزیه و تحلیل سخت‌افزار است که می‌تواند اطلاعات جامعی از هارد دیسک شما ارائه دهد.

source
تولید محتوا

توسط wikiche.com