تقاضا برای خودروهای جدید در تمام مناطق جهان به‌جز آفریقا افزایش یافته است. براساس داده‌های JATO Dynamics، حجم فروش در این منطقه درمقایسه‌با سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۶ درصد کاهش یافته و به ۹۵۶ هزار دستگاه رسیده است.

این نتیجه را می‌توان با کاهش چشمگیر تقاضا در مصر مرتبط دانست که دومین بازار بزرگ آفریقا در سال ۲۰۲۲ و سومین بازار بزرگ این قاره در سال گذشته بود. ۵۱ درصد از کل خودروهای قاره‌ی آفریقا در آفریقای‌جنوبی به‌فروش رفته است؛ در‌حالی‌که آفریقای‌شمالی فقط ۳۴ درصد از این بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

پیشتازی اقتصادهای نوظهور

با وجود تمرکز فراوان صنعت خودرو بر بازارهای اروپا و آمریکا و چین، ۲۲ درصد از فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۳ به اقتصادهای نوظهور مربوط بوده است. به‌گفته‌ی مونوز، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۷٫۵ میلیون خودرو جدید در اقتصادهای نوظهور به‌فروش رفت که بیشتر از مجموع فروش سالانه در ایالات متحده یا اروپا است.

ایران با فروش ۱٫۴۳ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳، جایگاه سوم را بین اقتصادهای نوظهور کسب کرد

هند با اختلافی چشمگیر پیشرو این گروه بود. این کشور به‌عنوان چهارمین بازار بزرگ خودرو در سال ۲۰۲۳، موفق شد ۴٫۱۹ میلیون دستگاه خودرو سواری بفروشد. برزیل و ایران به‌ترتیب با ۲٫۱۲ میلیون دستگاه و حدود ۱٫۴۳ میلیون دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در طول همین مدت، ۱٫۳۰ میلیون دستگاه در مکزیک به‌فروش رفت و ترکیه نیز سهمی معادل ۹۸۴ هزار دستگاه را به خود اختصاص داد.

مونوز در بخش دیگری از اظهاراتش می‌گوید: «غفلت خودروسازان قدیمی گرانی مداوم قیمت خودروها را به‌دنبال داشته و مصرف‌کنندگان را به‌طور ناخواسته به‌سمت گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر چینی سوق داده است. با ادامه‌ی افزایش قیمت خودرو در سراسر جهان، خودروسازان چینی از این روند برای افزایش سریع سهم بازار خود بهره می‌برند.»

ایلات متحده، هند، کره و ژاپن استقبال کمی از خودروهای چینی کرده‌اند

سهم بازار برندهای خودروسازی چین در مناطقی مانند خاورمیانه و اوراسیا و آفریقا به‌شدت افزایش یافته است. درمقابل، آمریکای‌لاتین و جنوب‌شرق آسیا نیز شاهد رشد سهم بازار خودروهای چینی بوده‌اند. این خودروها در کشورهای توسعه‌یافته مانند اروپا و استرالیا و نیوزیلند هم بخشی از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در‌مقابل، ایالات متحده و هند نیز درست مانند کره و ژاپن استقبال کمی از خودروهای چینی کرده‌اند.

برندهای چینی برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۳، از رقبای آمریکایی خود پیشی گرفتند و موفق شدند ۱۳٫۴۳ میلیون خودرو جدید بفروشند که درمقایسه‌با سال ۲۰۲۲، افزایشی ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. در همین حین، برندهای آمریکایی ۱۱٫۹۳ میلیون دستگاه خودرو به‌فروش رساندند که درمقایسه‌با سال ۲۰۲۲، ۹ درصد افزایش یافت. برندهای ژاپنی نیز با مجموع فروش ۲۳٫۵۹ میلیون دستگاه، موقعیت قدرتمند خود را در بازار جهانی حفظ کردند.

source

توسط wikiche.com