در پی طرح دعوی سهامداران سابق توییتر مبنی بر تأخیر عمدی ایلان ماسک در افشای مالکیت قابل توجه خود بر این پلتفرم در اوایل سال ۲۰۲۲، این کارآفرین سرشناس به دنبال مختومه کردن پرونده است.
به گزارش سرویس حقوقی رسانه اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماسک در دادخواستی که اواخر روز چهارشنبه در دادگاه فدرال منهتن ثبت شد، ادعای سهامداران را رد کرده و تأخیر خود در افشا را ناشی از سوءتفاهم در خصوص الزامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) عنوان کرده است. وی ضمن اشاره به تمامی شواهد موجود بر غیرعمدی بودن تأخیر تاکید نموده است.

بر اساس ادعای سهامداران خواهان تشکیل پرونده گروهی، ماسک و مشاور وی (آقای جرد بیرچال) از لزوم افشای خرید بیش از ۵ درصد از سهام توییتر تا تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۲۲ مطلع بوده اند. با این حال این افشا با تاخیر ۱۱ روزه مواجه شده است.

سهامداران مذکور معتقدند این تاخیر به ماسک اجازه داده تا با خرید سهام بیشتر در قیمت پایین، از صرفه جویی قابل توجهی (بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار) بهره‌مند شود. پس از افشای مالکیت ۹.۲ درصدی ماسک در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۲۲، ارزش سهام توییتر شاهد افزایش قابل ملاحظه ۲۷ درصدی بود.

آقای ماسک ثروتمندترین فرد جهان بر اساس فهرست فوربس، علاوه بر توییتر هدایت شرکت‌های دیگری از جمله تسلا، پیشرو در عرصه خودروهای الکتریکی، را برعهده دارد. وی در دادخواست خود اذعان داشته قصد افشای مالکیت توییتر را در اواخر سال ۲۰۲۲ داشته است، اما با درک اشتباه خود از الزامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار، بلافاصله پس از این کشف اقدام به افشا نموده است.

ماسک ضمن رد ادعای سهامداران، اتهام همکاری با یک بانکدار نامشخص از مورگان استنلی برای طراحی استراتژی معاملاتی جهت انباشت سهام توییتر بدون اطلاع بازار را نیز تکذیب کرد. وکلای سهامداران که تحت رهبری صندوق بازنشستگی آتش‌نشانان ایالت اوکلاهاما فعالیت می‌کنند، تاکنون پاسخی به درخواست‌های اظهارنظر ارائه نداده‌اند.

در نهایت، ایلان ماسک در اکتبر ۲۰۲۲ موفق به خرید توییتر مستقر در سانفرانسیسکو به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار شد. لازم به ذکر است، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز پیشتر اقدام به بررسی خرید سهام توییتر توسط ماسک کرده بود.

قابل ذکر است قاضی دادگاه در سپتامبر گذشته با رد درخواست اولیه برای مختومه کردن پرونده مخالفت کرد. دادگاه مذکور شواهدی مبنی بر درک ماسک از الزامات افشای سهام و شهادت وی تحت سوگند در این خصوص را یافته بود. این پرونده با عنوان «سامانه‌ بازنشستگی و مستمری آتش‌نشانان اوکلاهاما علیه ماسک و دیگران» در دادگاه نیویورک به ثبت رسیده است.

source

توسط wikiche.com