در تورنمنت‌های مهم فوتبال در اروپا و آمریکا، بخش نوظهوری از دنیای ارزهای دیجیتال به نام «توکن‌های هواداری» مورد توجه قرار گرفته است. این توکن‌ها با دارایی‌های دیجیتال معمولی تفاوت دارند. توکن‌های هواداری توسط تیم‌های ملی یا باشگاه‌های ورزشی صادر می‌شوند و به هواداران امکان مشارکت تجاری با تیم‌های مورد علاقه‌شان را می‌دهند.

به گزارش سرویس رمزارز رسانه اخبار فناوری تکنا، فعالیت در توکن‌های مرتبط با تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات قهرمانی یورو ۲۰۲۴ اروپا و کوپا آمریکا در آمریکای شمالی و جنوبی که یک هفته بعد شروع می‌شود افزایش یافته است. ارزش بازار ارز دیجیتال Chiliz، که ارز دیجیتال اصلی بلاک‌چین Socios (میزبان اکثر توکن‌های هواداری مهم) است، طبق داده‌های CoinGecko از حدود ۶۸۷ میلیون دلار در ابتدای سال به بیش از ۱.۰۷ میلیارد دلار افزایش یافته است. این رقم نزدیک به سطوح مشاهده‌شده در زمان جام جهانی ۲۰۲۲ می‌باشد.

بر اساس داده‌های Kaiko، حجم معاملات توکن‌های هواداری در ماه‌های اخیر نیز افزایش یافته و در ۲۴ می به بیش از ۱۷۰ میلیون دلار رسیده است، در حالی که در بیشتر ماه ژانویه بین ۲۵ تا ۵۷ میلیون دلار بوده است. کل ارزش بازار توکن‌های هواداری فهرست‌شده در حدود ۴۱۳ میلیون دلار است (داده‌های CoinGecko).

این تابستان ورزشی می‌تواند آزمونی مهم برای توکن‌های هواداری باشد که معمولاً مزایایی مانند شرکت در قرعه‌کشی‌ها، دسترسی زودهنگام به بلیت، تخفیف روی کالاهای هواداری یا فرصت رای دادن در مورد تصمیمات جزئی مانند آهنگ‌های بازی را ارائه می‌دهند.

حامیان این توکن‌ها از آن‌ها به عنوان نمونه‌ای از کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی تمجید می‌کنند. با این حال، منتقدان بر تنش موجود بین هدف اعلام‌شده‌ی تعامل با تیم و ماهیت سفته‌بازی و پرخطر دارایی‌های قابل معامله تأکید دارند.

سخنگوی Chiliz تاکید کرد که بازاریابی این شرکت به صراحت اعلام کرده است که «توکن‌های هواداری ابزارهایی برای تعامل با هواداران هستند و باید به همین شکل استفاده شوند.» قیمت توکن هواداری پرتغال در ۳۰ روز گذشته حدود ۲ درصد افزایش یافته و به ۲.۹۴ دلار رسیده است، در حالی که توکن آرژانتین برای مدت کوتاهی به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۲۲ یعنی ۲.۴۶ دلار رسید، اگرچه هر دوی این توکن‌ها هنوز با اوج خود در حدود جام جهانی ۲۰۲۲ فاصله دارند.

source

توسط wikiche.com