مصر باستان موضوعی است که بسیاری از افراد را مجذوب خودش می‌کند و بنابراین کاملاً طبیعی است که در فیلم‌های متعددی به نمایش گذاشته شود. با این حال، بیشتر فیلم‌های مربوط به مصر باستان واقعاً بد بودند. با این حال، در میان این انبوهی از فیلم‌های درجه دو، آثار جالب و خوبی نیز درباره مصر باستان پیدا می‌شوند. در ادامه همراه با ما باشید تا با بهترین فیلم‌ها درباره مصر باستان آشنا شوید.

۱۰. انیمیشن The Prince of Egypt محصول سال ۱۹۹۸

The Prince of Egypt

The Prince of Egypt

انیمیشن سینمایی «شاهزاده مصر» در اصل فیلمی مذهبی است که برای مخاطبان مسیحی و یهودی ساخته شده است. با این حال، حتی اگر به وجه مذهبی آن توجه نکنید نیز این اثری فوق‌العاده به شمار می‌رود که توسط استودیو انیمیشن سازی دریم‌ورکس ساخته شده است و تمام جنبه‌های موفق یک انیمیشن موزیکال را درون خودش دارد. داستان این انیمیشن حول محور موسی است که عبرانیان را از مصر و از زیر بردگی خارج می‌کند و در برابر برادر ناتنی‌اش یعنی فرعون رامسس ایستادگی می‌کند.

۹. فیلم The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec محصول سال ۲۰۱۰

The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec

The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec

فیلم «ماجراجویی‌های خارق‌العاده ادل بلانسک» فیلمی فرانسوی است که بر اساس مجموعه کمیکی نوشته ژاک تاردی نوشته شده است. در این فیلم لایو اکشن، لوئیس بورگوین نقش شخصیت ادل را بازی می‌کند که توانسته جذابیت بسیار زیادی به این شخصیت ببخشد. در این ماجراجویی، ادل به مصر می‌رود تا مقبره رامسس دوم را از زیر خاک بیرون بیاورد اما در آنجا چیزهای بسیار بیشتری از تصورش را پیدا می‌کند.

۸. فیلم Stargate محصول سال ۱۹۹۴

Stargate

Stargate

فیلم «استارگیت» زمانی که در دهه نود میلادی اکران شد، چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما در ادامه توانست مورد توجه برخی از طرفداران قرار بگیرد و افراد بیشتری به این اثر سینمایی جلب شدند و همین نیز باعث شد تا این فیلم محبوبیت پیدا کند. در این فیلم، کرت راسل نقش باستان‌شناسی را بازی می‌کند که به یک شیء باستانی در مصر برخورد می‌کند، یک شیء که وقتی فعال می‌شود، پرتالی را به یک سیاره بیابانی دور باز می‌کند.

۷. فیلم Agora محصول سال ۲۰۰۹

Agora

Agora

فیلم «آگورا» اثری محصول اسپانیا است که به زبان انگلیسی ساخته شده و در آن بازیگران برجسته زیادی حضور دارند. در این اثر سینمایی ریچل وایز نقش شخصیت فیلسوفی به نام هاپاتیا را بازی می‌کند که در قرن چهارم و پنجم میلاد در اسکندریه زندگی می‌کرده است، زمانی که مصر به‌عنوان بخشی از امپراتوری روم شرقی محسوب می‌شد. هاپاتیا نه تنها یک فیلسوف بوده بلکه یک ستاره‌شناس نیز بوده و شروع به بررسی نقص‌های مدل زمین مرکزی رومیان از منظومه شمسی می‌کند.

۶. فیلم The Mummy’s Hand محصول سال ۱۹۴۰

The Mummy's Hand

The Mummy’s Hand

فیلم «دست مومیامی» یک شبه دنباله است که پس از موفقیت فیلمی به همین نام در سال ۱۹۳۲ میلادی ساخته شده بود. این فیلم ترسناک روی یک مومیایی مرده تمرکز نمی‌کند بلکه روی مومیایی‌ای متمرکز است که در طول هزاران سال توسط یک کشیش شرور زنده نگه داشته شده است. این فیلم مطمئناً با بودجه نه چندان زیادش، ایرادات خودش را دارد اما علی‌رغم همه این موارد، هنوز هم فیلمی جالب و خوب است که ارزش تماشا کردن دارد.

۵. فیلم Land of the Pharaohs محصول سال ۱۹۵۵

Land of the Pharaohs

Land of the Pharaohs

فیلم «سرزمین فراعنه» با داشتن بیش از هزار بازیگر که البته بیشتر آن‌ها سیاهی لشکر بودند، در آن زمان یک شاهکار تاریخی به شمار می‌رفت. اگرچه این فیلم در حال حاضر تقریبا ناشناخته است اما دستاوردی واقعی در دنیای سینمایی از لحاظ فناوری سینمایی محسوب می‌شود و سازندگان آن نیز از همه امکانات خودشان بهره بردند تا این فیلم درام تاریخی حماسی را به نحوی بسازند که بهتر از آثار گذشته باشد. داستان فیلم نیز درباره فرعونی به نام خوفو با بازی جک هاوکینز است که یکی از اهرام مصر به نام او است و رابطه او با شاهدخت نلیفر با بازی جوآن کالینز را به نمایش در می‌آورد.

۴. فیلم The Mummy محصول سال ۱۹۳۲

The Mummy

The Mummy

فیلم «مومیایی» که نباید آن را با فیلمی به همین نام محصول سال ۱۹۹۹ میلادی اشتباه گرفت، اثری ترسناک از دهه سی میلادی است که در آن، بوریس کارلوف نقش ایمهوتپ را بازی می‌کند که مومیایی هیولای فیلم است. این بازیگر شاید بیشتر به خاطر ایفای نقش هیولای فرانکشتاین در فیلم Frankenstein محصول سال ۱۹۳۰ میلادی شناخته می‌شود. این اثر سینمایی یکی از اولین فیلم‌های محبوبی بود که توانست اساطیر مصر را در دنیای سینما به نمایش در بیاورد.

۳. فیلم Cleopatra محصول سال ۱۹۶۳

Cleopatra

Cleopatra

فیلم «کلئوپاترا» اثری در ژانر درام، حماسی و جنگی است که در گذر زمان آن طور که باید ماندگار باقی نمانده اما همچنان اثری جالب و خوب برای طرفداران مصر باستان به شمار می‌رود. این اثر سینمایی با بازی الیزابت تیلور در نقش کلئوپاترا هفتم یکی از آخرین فراعنه مصر به هنگام جنگ داخلی سزار در قرن اول قبل از میلاد بوده است. مقیاس این اثر سینمایی برای آن زمان واقعاً بی‌سابقه بوده و هزاران سیاهی لشکر در آن به کار گرفته شدند و لباس‌ها، عوامل و صحنه‌های بزرگی نیز برای آن ساخته شدند.

۲. فیلم The Mummy محصول سال ۱۹۹۹

The Mummy

The Mummy

سه‌گانه مومیایی آن طور که باید مورد استقبال قرار نگرفت البته به جز فیلم اول آن که فیلم سینمایی نسبتاً خوب بود. این فیلم داستان ریک با بازی برندن فریزر را دنبال می‌کند که به مصر سفر می‌کند تا مقبره ایمهوتپ با بازی آرنولد وسلو را پیدا کند. اما مشخص می‌شود که او تنها فردی نیست که به دنبال باقیمانده‌های مومیایی شده ایمهوتپ است و گروهی از سارقان قبر نیز به دنبال آن هستند. این اثر سینمایی اکشن و ماجراجویی خوبی دارد اما با توجه به استانداردهای امروزی، جلوه‌های کامپیوتری آن کهنه و خنده‌دار به نظر می‌رسد.

۱. فیلم Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark محصول سال 1981

Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark

Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark

فیلم «ایندیانا جونز و مهاجمان صندوق گمشده» اولین فیلم در مجموعه فیلم‌های ایندیانا جونز به شمار می‌رود و در آن نیز هریسون فورد نقش شخصیت اصلی را بازی می‌کند که یکی از نمادین‌ترین نقش‌های وی محسوب می‌شود. در این اثر سینمایی، ایندی به مصر سفر می‌کند تا صندوق کاوننت را پیدا کند، یک شیء که از قدرت بسیار زیادی برخوردار است و در کتب یهودی و مسیحی از آن گفته شده است. در همین حین نیز نازی‌ها به دنبال پیدا کردن آن و استفاده از آن برای اهداف شرورانه خودشان هستند.

منبع collider

source

توسط wikiche.com