راهنمای آموزش رانندگی در اتوبان

آموزش رانندگی در اتوبان

رانندگی در اتوبان یکی از کارهای بسیار حساسی است که انجام آن نیاز به دقت و مهارت بسیار بالایی دارد. از آنجا که سرعت حرکت خودروها در اتوبان‌ها نسبت به معابر درون شهری بالاست، کوچکترین اشتباه میتواند باعث به وجود آمدن خسارت مالی یا جانی برای شما یا حتی خودروهای دیگر شود. از این امروز ما قصد داریم تا به شما کاربران عزیز آموزش رانندگی در اتوبان را ارائه کنیم پس لطفا تا انتهای این پست با ما همراه باشید.

آموزش رانندگی در اتوبان چگونه است؟

آموزش رانندگی در اتوبان همانند تمامی آموزش‌های موجود در زمینه رانندگی، دارای یکسری نکات بسیار مهم و اصولی و همچنین بایدها و نباید‌هایی است که شما باید آنها را در نظر داشته باشید و رعایت کنید. در ادامه این پست شما را با این نکات بیشتر آشنا خواهیم کرد.

نکات مهمی که حین رانندگی در اتوبان باید رعایت شود

برای رانندگی در اتوبان باید نکات بسیار مهمی را رعایت کنید. این نکات عبارتند از :

با سرعت مطمئنه برانید

اگر به صحبت‌های پلیس راهنمایی و رانندگی دقت کنید، رانندگی با سرعت مطمئنه یکی از کارهای بسیار مهم و واجب برای حرکت شما در اتوبان‌ها می‌باشد. هرگز پایین‌ترین سرعت، بهترین سرعت برای رانندگی در این معابر نیست. حرکت با سرعت بسیار پایین میتواند باعث به وجود آمدن تصادف و ایجاد خطر برای شما یا سایرین شود. شما باید با سرعت مطئنه حرکت کنید. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که یکی از موارد پر تکرار نمونه سوالات آیین نامه ، این است که سرعت مطمئنه در اتوبان‌ها چقدر است. منظور از سرعت مطمئنه، حداقل و حداکثر سرعتی است که باید برای رانندگی در اتوبان‌ها رعایت کنید.

به راست برانید

یکی دیگر از مواردی که در آموزش رانندگی در اتوبان باید با شما کاربران عزیز به اشتراک بگذاریم، به راست راندن است. بارها در بزرگراه‌ها با تابلوی سبز بزرگی رو به رو شدیم که روی آن عبارت ” به راست برانید ” درج شده است. کسانی که با تابلو های راهنمایی و رانندگی به خوبی آشنا هستند، معنی این تابلو را به خوبی درک می‌کنند. در اتوبان‌ها یکی از دلایل بروز حادثه برای خودروها انحراف به چپ است. در هر دو لاین اتوبان، قسمت چپ یک ردیف گاردریل وجود دارد که کوچکترین برخورد با آن میتواند باعث واژگون شدن خودرو شود. حتی در مواردی مشاهده شده که خودرو به علت سرعت زیاد و عدم حفظ تعادل از آن سوی اتوبان به این سمت منحرف شده.

به همین دلیل کارشناسان راهنمایی و رانندگی دائماً توصیه می‌کنند که از سمت راست حرکت کنید. به راست راندن باعث می‌شود تا اولا از خطوط تند رو فاصله بگیرید تا مجبور نباشید با سرعت بسیار زیاد رانندگی کنید و دوماً باعث می‌شود تا در صورت بروز مشکل برای خودرو، به جای برخورد با گاردریل، وارد شانه خاکی جاده شده و خب طبیعتاً میزان خطرات حادثه برای شما کاهش پیدا کند.

هنگام جابجایی بین خطوط راهنما بزنید

دو خودرو با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در دو لاین متفاوت در اتوبان درحال رانندگی هستند. ناگهان یکی از خودروها تصمیم میگیرد تا خط حرکتی خود را تغییر دهد. در چنین مواردی قطعا با خودروی مجاور خود تصادف می‌کند. در مواردی نیز ورود ناگهانی یک خودرو از یک خط به خطی دیگر باعث می‌شود تا راننده پشت سری در حفظ کنترل خودرو دچار مشکل شود. فراموش نکنید که جابجایی بین خطوط حتی به شکلی کاملا سریع و در موارد اورژانسی نیز نیازمند استفاده از راهنما است.

برای جابجایی بین خطوط ابتدا به آینه‌ها دقت کنید تا مبادا فاصله شما با خودروهای مجاور کم نباشد. سپس حتما راهنما بزنید و به آرامی به خط مورد نظر منحرف شوید.

قوانین رانندگی در اتوبان

رعایت سرعت مطمئن در اتوبان

اگر آزمون های آنلاین تست آیین نامه شرکت کرده باشید، قطعا با واژه سرعت مطمئن در رانندگی مواجه شده‌اید. در اتوبان‌های برون شهری، یک تابلو به رنگ روشن برای حداکثر سرعت و یک تابلو به رنگ تیره برای حداقل سرعت وجود دارد. شما باید برای حفظ ایمنی خودتان و سایر رانندگی، در محدوده اعداد اعلامی بین این دو تابلو رانندگی کنید.

نحوه نگه داشتن فرمان در اتوبان حین رانندگی

زمانی که با سرعت ۱۰۰ یا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی هستید، کوچکترین شئی در زیر چرخ خودرو میتواند تعادل خودروی شما برهم بزند. به همین دلیل شما باید همیشه برای چنین مواردی آماده باشید. بهترین نحوه نگهداشتن فرمان در اتوبان در حین رانندگی، نگهداشتن دو دستی فرمان است.

اگر فرمان خودرو را یک ساعت بزرگ در نظر بگیرید. دست چپ شما باید در ساعت ۱۰ و دست راست شما نیز باید در ساعت ۲ باشد. یعنی باید هر دو دست شما حالت ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه را نشان دهد.

نحوه تعویض لاین در اتوبان

آنقدر معقوله تعویض لاین در اتوبان‌ها اهمیت دارد که ما هم در بالا و هم در اینجا باید به آن اشاره کنیم. برای تعویض لاین همانگونه که در بالا نیز گفتیم، ابتدا باید از طریق آینه بررسی کنید که لاین مورد نظر شما، خودرویی در نزدیکی شما نباشد. سپس راهنما را به جهت لاین مورد نظر روشن کنید. در گام بعدی به آرامی به سمت لاین مورد نظر حرکت کنید.

سبقت گرفتن در اتوبان

برای سبقت گرفتن در اتوبان حتما باید از لاین خود خارج و به لاین سبقت وارد شوید. برای اینکار همانطور که در بالا نیز گفتیم، ابتدا وضعیت لاین سرعت را بررسی کنید. سپس راهنما بزنید و به آرامی از لاین خود به سمت لاین سرعت حرکت کنید.

حداکثر و حداقل سرعت مجاز

اگر شما راننده خودروی سواری یا وانت هستید و قصد رانندگی در اتوبان‌های خارج از شهر رو دارید، باید بدانید که حداقل سرعت برای رانندگی در این اتوبان‌ها ۷۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت نیز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. لازم به ذکره که اگر قصد رانندگی با سرعت کمتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را دارید، باید حتما از لاین وسط یا لاین کندرو استفاده کنید تا خودروهایی که تمایل دارند با سرعت بالا حرکت کنند دچار مشکل نشوند.

قوانین رانندگی در هنگام شب در اتوبان

یکی دیگر از مواردی که در آموزش رانندگی در اتوبان باید یاد بگیرید، رانندگی در این معابر در هنگام شب است. برای رانندگی در شب باید حواستان به حیواناتی که به جاده‌ها وارد می‌شوند بسیار باشد. بعضی از حیوانات فقط در شب‌ها حرکت می‌کنند و احتمالا در هنگام رانندگی شما با آنها برخورد کنید. یکی دیگر از مواردی که به احتمال زیاد هنگام رانندگی در اتوبان در شب با آن رو به رو خواهید شد، خواب آلودگی است. شما نباید هرگز در هنگام خواب آلودگی رانندگی کنید.

از دیگر مواردی که در هنگام رانندگی در شب باید رعایت کنید، کنترل چراغ‌های خودرو است. بعضی از افراد برای آنکه از دید بهتری برخوردار باشند، از نور بالا استفاده می‌کنند. شما تنها باید زمانی از نور بالا استفاده کنید که فاصله خودروی شما تا خودروی جلویی حداقل ۱۰۰ متر باشد تا نور چراغ خودروی شما باعث ایجاد مزاحمت برای راننده جلویی نشود.

تابلوهای رایج در اتوبان ها و معانی هر کدام

تابلو های اتوبان

در تصویر بالا تعدادی تابلوی رایج در اتوبان‌ها و جاذه‌ها را مشاهده کنید :

  1. به محدوده خطر نزدیک می‌شوید.
  2. خطر سقوط در آب یا کانال‌های آب
  3. جاده بدون شانه
  4. خطر پرتاب سنگ
  5. سقوط در دره
  6. کارگردان مشغول کارند
  7. جاده دو طرفه است
  8. جاده باریک می‌شود
  9. پیچ به راست
  10. پیچ به چپ

source

توسط wikiche.com