اپ محبوب دوربین آیفون و آیپد Halide اخیراً ویژگی جدیدی به نام Process Zero معرفی کرده است. این ویژگی، همان‌طور که از نامش پیداست، عکس‌ها را بدون پردازش‌های پس از عکاسی معمول در گوشی‌های هوشمند می‌گیرد. توسعه‌دهندگان این برنامه توضیح داده‌اند که Process Zero چگونه کار می‌کند و چه تفاوتی با یک عکس معمولی گرفته شده با آیفون دارد.

مدتی است که کاربران آیفون از شدت گرفتن پردازش‌های پس از عکاسی ناراضی هستند. گوشی‌های هوشمند تصاویر را پردازش می‌کنند تا بهتر به نظر برسند و کمبود نور سنسورهای کوچک دوربین را جبران کنند. با این حال، پردازش بیش از حد باعث می‌شود تصاویر کمتر طبیعی به نظر برسند. من هرگز طرفدار Smart HDR نبوده‌ام. با اینکه اپل با معرفی آیفون 15 بهبودهایی در این زمینه داشته، هنوز عکس‌های RAW را به دلیل طبیعی‌تر بودنشان ترجیح می‌دهم.

ویژگی Process Zero در Halide در همین جا به کار می‌آید. با فعال‌سازی آن، بیشتر فرآیندهای بهبود تصویر پس از ثبت روی سنسور کنار گذاشته می‌شود. سازندگان اپ دوربین Halide توضیح می‌دهند: «این ویژگی باعث ایجاد عکس‌هایی می‌شود که ممکن است کنتراست بالا، تاریک، ناقص، و کمی نویز داشته باشند، اما منحصربه‌فرد و اصیل هستند.»

به گفته توسعه‌دهندگان، هدف Process Zero ارائه یک انتخاب به کاربران است نه تضمین عکس‌های بهتر. برخی عکس‌های بدون پردازش را دوست دارند، در حالی که دیگران عکس‌های پردازش‌شده با دامنه دینامیکی بهتر و نویز کمتر را ترجیح می‌دهند.

چگونه Process Zero در Halide کار می‌کند

دوربین آیفون چندین عکس را به یک تصویر ترکیب می‌کند، اما Process Zero بر اساس یک شات واحد عمل می‌کند. به گفته سازندگان، هنوز هم مقداری پردازش پس از عکاسی در استفاده از Process Zero وجود دارد. اما این پردازش بسیار کم است تا تصویر طبیعی‌تر به نظر برسد.

Process Zero با گرفتن یک عکس و جمع‌آوری داده‌های خام سنسور عمل می‌کند. Halide بلافاصله عکس را با اصلاحات جزئی پردازش می‌کند تا قابل استفاده‌تر شود. چند اپ دوربین و ویرایش عکس آیفون دیگر هم هستند که هر کدام ویژگی‌های خاصی را پیشنهاد می‌دهند.

عکس‌های Process Zero بر اساس تصاویر RAW گرفته‌شده از سنسور هستند. Halide هم داده‌های RAW و هم یک تصویر JPG یا HEIC که به راحتی قابل اشتراک‌گذاری است را ذخیره می‌کند. یکی از محدودیت‌ها این است که برنامه‌های شخص ثالث فقط می‌توانند تصاویر RAW را با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل بگیرند. بنابراین امکان گرفتن تصاویر Process Zero با رزولوشن ۲۴ یا ۴۸ مگاپیکسل وجود ندارد.

Process Zero روش Halide برای پردازش داده‌هاست. این پردازش به‌صورت کمینه اما با سبک خودمان انجام می‌شود تا عکس زیباتر به نظر برسد. داده‌های خام و JPG/HEIC پردازش‌شده توسط Process Zero در یک فایل ذخیره می‌شوند. اگر عکس را در یک ویرایشگر RAW باز کنید، داده‌های خام را دریافت می‌کنید و می‌توانید آن را به دلخواه ویرایش کنید. اگر عکس را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید، نسخه Process Zero پردازش‌شده را می‌بینید.

تصاویر Process Zero از حالت شب استفاده نمی‌کنند. بنابراین نویز بیشتری خواهند داشت. اپ دوربین Halide پیشنهاد می‌کند برای کاهش نویز از تنظیمات دستی و کاهش ISO استفاده شود. همچنین، از آنجا که این تصاویر HDR ندارند، باید تنظیم نوردهی را بر اساس بخشی که می‌خواهید در صحنه روی آن تاکید کنید، انجام دهید.

شما برای عکاسی با آیفون خودتان از کدام اپلیکیشن استفاده می‌کنید؟

source

توسط wikiche.com