از زمانی که فلزات کشف و استخراج شدند، تغییرات گسترده‌ای در زندگی بشر رخ داد. بسیاری از پیشرفت‌های ما در نتیجه کشف این مواد مستحکم و مقاوم صورت گرفت و توانستیم حتی به فراتر از مرزهای این کره خاکی هم سفر کنیم! یکی از گسترده‌ترین کاربردهای فلزات، در صنعت است. به‌عنوان مثال، پروفیل‌ها در هر جایی که فکرش را بکنید، استفاده می‌شوند و کاربرد بسیار زیادی دارند. پروفیل‌های فلزی در ساخت خودرو، ماشین‌آلات صنعتی، چارچوب در و پنجره و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر مایلید بیشتر درباره این قطعات فلزی بدانید و با انواع آن آشنا شوید، در این مقاله همراه ما باشید.

پروفیل صنعتی چیست و چه تفاوتی با پروفیل ساختمانی دارد؟

وقتی صحبت از پروفیل به میان می‌آید، اغلب افراد صنعت ساختمان‌سازی را به‌خاطر می‌آورند. حقیقت این است که استفاده گسترده از پروفیل در ساختمان‌سازی سبب شده تا پروفیل‌هایی با ویژگی‌های خاص به‌صورت اختصاصی برای این صنعت تولید شوند. بااین‌حال انواع دیگری نیز وجود دارند که بیشتر در صنعت استفاده می‌شوند و ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگری دارند. برای مشاهذه قیمت روز پروفیل اینجا کلیک کنید.

اگر بخواهیم نگاه گذرایی به تعریف این قطعات داشته باشیم، باید بگوییم پروفیل‌ها مقاطع فلزی با طول زیاد هستند که سطح مقطع آن‌ها از ابتدا تا انتها ثابت است. سطح مقطع این قطعات می‌تواند به شکل مربع، مستطیل یا دایره باشد. سطح برخی از مقاطع فلزی باز و برخی دیگر، بسته است؛ به همین خاطر دو نوع پروفیل با توجه به نوع سطح مقطع در بازار وجود دارد. بسته به نیازتان باید مورد مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

اگر بخواهیم نگاهی به تفاوت‌های میان پروفیل صنعتی و ساختمانی داشته باشیم، باید بگوییم اصلی‌ترین تفاوت این دو در ورق فلزی استفاده شده در آن‌هاست. ورق فولادی که در ساخت مقاطع صنعتی استفاده می‌شود، ضخیم‌تر و بزرگ‌تر است. به عبارت دیگر پروفیل‌های صنعتی به لحاظ ضخامت و ابعاد، بزرگ‌تر از پروفیل‌های ساختمانی هستند. پیرو چنین تفاوتی طبیعتا استحکام و مقاومت انواع صنعتی نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

علی‌رغم پروفیل‌های ساختمانی که تنها در عمران و ساخت‌وساز کاربرد دارند، از پروفیل‌های صنعتی در صنایع گوناگون استفاده می‌شود. از خودروسازی و پتروشیمی گرفته تا ساخت ابزارهای نظامی، همگی به این محصول نیاز دارند. توجه داشته باشید که قیمت پروفیل صنعتی از انواع ساختمانی گران‌تر است.

انواع پروفیل‌های صنعتی در بازار

شاید برایتان جالب باشد بدانید که به این محصولات، قوطی صنعتی هم گفته می‌شود! قوطی‌های صنعتی گاه از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند و گاهی هم برای استحکام بیشتر از جنس فولاد هستند. در هر صنعتی بسته به نیاز، قوطی آلومینیومی یا فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته نباید فکر کنید تفاوت میان انواع قوطی‌ها به جنس آن‌ها محدود می‌شود. حقیقت این است که پروفیل‌های متعددی در بازار وجود دارند که هر یک ویژگی‌های خاصی را در اختیارتان قرار خواهند داد. بد نیست برخی از انواع پروفیل ساختمانی و صنعتی را با هم مرور کنیم.

قوطی فلزی سبک

پروفیل سبک یکی از پرکاربردترین انواع مقاطع فلزی است که به روش نورد سرد ساخته می‌شود. به عبارتی، برای ساخت ورق فلزی این محصولات، باید فلز را از میان غلطک‌های بزرگ در دمای معمولی محیط یا حتی سردتر عبور دهند تا از ضخامت آن کاسته شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه پروفیل سبک و همچنین مشاده قیمت پروفیل سبک از لینک زیر وارد شوید:

https://modernsazan.com/light-profile/

ورق فلزی ساخته شده به این روش، استحکام و مقاومت کمتری نسبت‌به نورد گرم دارد؛ در مقابل انعطاف‌پذیرتر است و به راحتی می‌توان آن را فرم داد. همچنین وزن کمی دارد و به راحتی می‌توانید آن را قطع یا متصل کنید. این مقاطع فلزی کاربردهای گسترده‌ای دارند و معمولا در خودروسازی، ساخت در و پنجره، کابینت‌سازی، ساخت قطعات الکترونیکی و .. مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قوطی فلزی سنگین

روش دیگری برای تهیه پروفیل‌های صنعتی وجود دارد که آن را نورد گرم می‌نامیم. در این روش دما تا حد زیادی بالا می‌رود و با استفاده از غلطک‌ها به شمش‌های فلزی فرم داده می‌شود. قطعات تولید شده به روش نورد گرم، اغلب مقاومت بسیار بالایی دارند که ناشی از ضخامت بیشتر آن‌هاست؛ بنابراین، پروفیل‌های سنگین، ضخیم‌ترند و مقاومت بالاتری دارند. لوله، تسمه و میلگرد نمونه‌هایی از پروفیل‌های سنگین هستند که با نورد گرم ساخته می‌شوند.

تقسیم‌بندی براساس شکل ظاهری

علاوه‌بر ضخامت مقاطع و روش تولید، شکل پروفیل‌ها نیز با هم متفاوت است؛ بنابراین، می‌توان یک دسته‌بندی مجزا براساس شکل ارائه داد. با توجه به اینکه مقاطع فلزی کاربردهای مختلفی دارند، می‌‌توان آن‌ها را به شکل‌های گوناگون تولید کرد تا حداکثر کارایی را داشته باشند. انتخاب مقاطع فلزی مناسب باعث می‌شود که اختلالی در کارتان ایجاد نشود و محصولات تولید شده بیشترین کیفیت را داشته باشند. گاهی انتخاب نادرست متریال نه‌تنها نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، بلکه پروسه تولید را نیز با مشکل مواجه می‌کند. بیایید برخی از مدل‌های پروفیل را با هم بررسی کنیم:

  • نبشی نوعی مقطع فلزی است که با نام پروفیل L هم شناخته می‌شود. این نوع پروفیل برای اتصال مقاطع به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع استیل ضد زنگ این محصول، بسیار پرکاربرد است.

  • ناودانی نوعی پروفیل است که ۳ وجه دارد. اگر دو تیغه موازی ضخامت یکسانی داشته باشند، آن را پروفیل C هم می‌نامیم.

  • پروفیل Z سطح مقطع بازی دارد. در توصیف شکل این مقطع باید بگوییم که به دو سمت بدنه در بالا و پایین، دو تیغه یکی به سمت راست و یکی به سمت چپ متصل شده است؛ طوری که فرم حرف Z را به خود می‌گیرد.

بسته به نیاز در صنعت و ساختمان‌سازی باید این مقاطع فلزی را انتخاب و خریداری کنید.

میلگرد

میلگرد را می‌توان یکی از پرکاربردترین پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی دانست که به شکل یک لوله توپر و بلند ساخته می‌شود. از این مقطع فلزی معمولا برای افزایش مقاومت و پایداری سازه استفاده می‌شود و بخش عمده‌ای از بار سازه‌ها بر دوش میلگردهاست. ترکیب بتن و میلگرد، معجزه‌ای در صنعت ساخت‌وساز است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

لوله داربست

لوله‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که بخش قابل توجهی از آن‌ها فلزی هستند. اغلب از لوله‌ داربست برای انتقال سیالات استفاده می‌شود. ازآنجاکه در انتقال مایعات و گازها جلوگیری از بروز واکنش شیمیایی بسیار مهم است، جنس لوله‌ها باید به خوبی مورد آزمایش قرار بگیرد.

برای مشاهده قیمت لوله داربست وارد سایت مدرن سازان شوید.

پروفیل Hss

پروفیل Hss نوعی مقطع توخالی شبیه به قوطی و لوله است که در معماری مدرن به فراوانی استفاده می‌شود. این مقطع به روش نورد سرد ساخته شده و قابلیت جوش‌دهی خوبی دارد؛ به همین خاطر می‌توان به راحتی این مقاطع فلزی را به یکدیگر متصل کرد و فرم داد.

خرید انواع مقاطع فلزی از مرجع معتبری به نام «مدرن‌سازان»

اگر در ساختمان‌سازی یا صنعت فعالیت می‌کنید، حتما می‌دانید که آشنایی با فروشندگان حرفه‌ای و منصف یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. برای خرید انواع مقاطع فلزی مراجعه به تولیدکنندگان باعث می‌شود هزینه تا حد زیادی کاهش پیدا کند و کیفیت نیز تا حد امکان بیشتر شود. علاوه‌بر پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی، مقاطع فلزی دیگری نیز در ساخت‌و‌ساز و همچنین صنایع مختلف استفاده می‌شوند که می‌توانید همه آن‌ها را از مجموعه ‌«مدرن‌سازان» خریداری کنید. این پلتفرم قیمت پروفیل و هر مقطع فلزی دیگر را به‌صورت آنلاین در صفحه اول وبسایت اعلام می‌کند.

شما می‌توانید برای خرید انواع این تولیدات با مشاوران تخصصی مشورت کنید و حتی در صورت نیاز مقاطع فلزی اختصاصی خود را به مجموعه مدرن سازان سفارش دهید. جالب است بدانید که این مجموعه خدمات پس‌از فروش نیز ارائه می‌دهد. با کمترین هزینه ممکن می‌توانید هر نوع مقطع فلزی را از مجموعه مدرن سازان خریداری کنید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و فوت و فن هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

source

توسط wikiche.com