بیرون آمدن و جذب اشعه‌های خورشید و هوای تازه مطمئناً می‌تواند تغییر بسیار خوبی در زندگی روزمره ایجاد کند. اما اگر قصد دارید تا در این هوای آزاد با لپ‌تاپ خودتان کار کنید، ابتدا موردی وجود دارد که حتماً باید به آن توجه کنید و آن این است که نور خورشید می‌تواند روی رایانه شما تأثیر بگذارد.

۱. سریع‌تر گرم شدن لپ‌تاپ

اگر لپ‌تاپ‌ها در دمای ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد قرار داشته باشند، به شکلی راحت کار خواهند کرد. اما رها کردن لپ‌تاپ در زیر آفتاب داغ باعث ایجاد مشکل گرمای بیش از حد می‌شود. خورشید گرمای بسیار زیادی را به لپ‌تاپ شما وارد می‌کند و تابش نور مادون قرمز نیز لپ‌تاپ شما را با انرژی حرارتی بمباران می‌کند که می‌تواند باعث شود که دمای سطح لپ‌تاپ شما در عرض یک ساعت به حدود ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند.

با افزایش دمای داخلی، سی پی یو لپ‌تاپ شما ممکن است کند شود و مشکلات عملکردی را ایجاد کند یا حتی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و آسیب دائمی به سخت‌افزار نیز خودش را به طور کامل خاموش کند. با این حال، باید گفت که میزان داغ شدن بیش از حد لپ‌تاپ شما بستگی به عوامل مختلفی از جمله عمر آن، عملکرد سیستم خنک‌کننده، دمای محیط و نور خورشید دارد.

۲. کاهش سلامت باتری

باتری‌های لپ‌تاپ معمولاً لیتیوم یونی هستند که به گرما واقعاً حساس هستند. دمای بالا می‌تواند واکنش‌های شیمیایی داخل باتری را تسریع کند و منجر به تخریب سریع‌تر شود. این نه تنها مدت زمانی که باتری می‌تواند لپ‌تاپ شما را تغذیه کند، کاهش می‌دهد و به طور کلی نیز خطر تورم باتری یا در موارد بدتر، فرار حرارتی را نیز افزایش می‌دهد. فرار حرارتی زمانی رخ می‌دهد که باتری خیلی داغ می‌شود و در یک واکنش زنجیره‌ای خطرناک شروع به آزاد کردن انرژی می‌کند. در شرایط شدیدتر این می‌تواند منجر به انفجار باتری یا حتی آتش گرفتن آن شود.

۳. تخریب اجزای پلاستیکی لپ‌تاپ

در حالی که فکر کردن درباره آسیب اشعه ماورای بنفش به پوست شما آسان است اما آسیب‌های خورشیدی نیز می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر لپ‌تاپ شما نیز بگذارند، به خصوص اگر از پلاستیک‌های سخت مانند پلی کربنات و ای بی اس ساخته شده باشد. این مواد سبک و بادوام هستند اما در برابر اشعه ماورای بنفش نیز بسیار آسیب پذیر هستند.

هنگانی که این مواد با پرتوهای پرانرژی UV برخورد می‌کنند، مولکول‌های پلاستیک از طریق فرایندی به نام تخریب نوری شروع به شکستن می‌کنند. پیوندهای میان زنجیره‌های پلیمری با گذشت زمان از هم جدا می‌شوند و مواد را به تدریج ضعیف‌تر و شکننده‌تر می‌کنند. اگر کنترل نشود، این تخریب می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های قابل مشاهده، تغییر رنگ و یا شکست کامل پوسته شود.

۴. ایجاد تراکم در داخل لپ‌تاپ

یکی از بزرگترین تهدیدات برای مدت زمان ماندگاری و عملکرد لپ‌تاپ شما، رطوبت داخل آن است. این مشکل به ویژه اگر لپ‌تاپ خودتان را به سرعت از مکانی با هوادهی خوب به هوای گرم و مرطوب ببرید، مشکل ساز می‌شود. به طور کلی، وقتی هوای گرم و مرطوب وارد لپ‌تاپ شما می‌شود و با هوای خنک داخل برخورد می‌کند، بخار آب موجود در هوا می‌تواند به قطرات کوچک آب مایع تبدیل شود. این رطوبت اضافی می‌تواند روی قطعات الکترونیکی ظریف ایجاد شوند و اتصال کوتاه، خوردگی یا آسیب‌های دیگر ایجاد کنند.

۵. دیدن نشدن صفحه نمایش به خاطر تابش

تابش در روی صفحه نمایش لپ‌تاپ زمانی اتفاق می‌افتد که نور از سطح خارج می‌شود. صفحه نمایش‌های براق بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند چراکه نور بیشتری را نسبت به پوشش‌های مات منعکس می‌کنند. هنگانی که نور خورشید به صفحه نمایش شما برخورد می‌کند، یک جلوه آینه‌ای ایجاد می‌کند که نور را به چشمان شما باز می‌گرداند و باعث می‌شود که آنچه روی صفحه نمایش وجود دارد را مشاهده نکنید.

موقعیت خورشید در این مسئله نقش بسیار زیادی دارد. همان‌طور که خورشید در آسمان حرکت می‌کند، زاویه برخورد آن با لپ‌تاپ شما تغییر می‌کند و تابش خیره‌کننده صفحه نمایش نیز عوض می‌شود. این به معنای آن است که شما برای اینکه بتوانید صفحه لپ‌تاپ را ببینید، باید مدام موقعیت آن را نسبت به خورشید تنظیم کنید.

منبع makeuseof

source

توسط wikiche.com