وقتی صحبت از خشک کردن و نجات گوشی خیس شده با آب می‌شود، معمولا قرار دادن آن در برنج به عنوان یک راهکار مطرح می‌شود. ترفندی که البته ثابت شده نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند به گوشی آسیب بیشتری هم بزند. پس به جای قرار دادن گوشی خیس شده در برنج خشک، چگونه آن را نجات دهیم؟ یک راهکار که اخیرا هم محبوبیت زیادی پیدا کرده، پخش کردن یک ویدئوی خاص است که می‌تواند قطرات آب نفوذ کرده در اسپیکر گوشی را به بیرون پرتاب کند. اما آیا این ترفند واقعا جواب می‌دهد؟

گزارش جدید به این سوال پاسخ می‌دهد. به نظر می‌رسد که با پخش این ویدئو (و انواع مشابه دیگری از آن که روز به روز هم بیشتر میشوند) اسپیکر گوشی خیس آب شما نجات پیدا می‌کند. حداقل با استناد به دیدگاه‌های همین ویدئوها، که در ‌آن افراد زیادی نوشته‌اند موفق به تعمیر گوشی خیس خود با پخش ویدئو شده‌اند، می‌توان اثربخشی آن را تایید کرد. اما این دیدگاه‌ها تا چه اندازه واقعی هستند؟ عنوان ویدئوها هم معمولا به طوری نوشته شده که «تضمین می‌دهد» گوشی خیس شما را خشک کند. مثلا همین ویدئو که در ادامه می‌بینید در یوتوب با عنوان Sound to Remove Water From Phone Speaker (Guaranteed) منتشر شده است.

 

 

گزارش ورج می‌گوید که این ویدئوها واقعا جواب می‌دهند. در واقع ویدئوی مذکور از قدرت اسپیکرها در جابجا کردن هوا استفاده می‌کند. (اگر گوشی خود را هنگام پخش صوت کنار دست یا صورت خود نگه دارید می‌توانید حرکت هوا توسط اسپیکرها را حس کنید.) پخش این ویدئو باعث می‌شود که مقدار تنظیم شده‌ای از هوا به حرکت درآید. همچنین ویدئو توصیه می‌کند که صدای گوشی را در حداکثر تنظیمات ممکن قرار دهید تا اثرگذاری آن قطعی شود.

خشک کردن اسپیکر با پخش ویدئو

ورج در گفتگو با «اریک فریمن» محقق ارشد شرکت Bose از او شنیده است:

پایین‌ترین صدایی که اسپیکر می‌تواند تولید کند، در بیشترین اندازه (volume) که گوشی می‌تواند پخش کند. این بیشترین تحرک هوا را ایجاد می‌کند. که می‌تواند باعث خروج ذرات آب گیر افتاده در اسپیکر گوشی شود.

منطق پشت این ترفند، مشابه ویژگی خروج آب اپل واچ است. با این حال، یک فایل صوتی که بتواند قطرات آب را از اسپیکر خارج کند، تاثیر به مراتب کمتری نسبت به یک ویژگی تنظیم شده برای یک ساعت هوشمند خواهد داشت. مهم‌ترین دلیلش هم این است که گوشی قطعات بیشتر و ساختار پیچیده‌تری دارد. با این حال این ترفند، جواب می‌دهد.

تیم iFixit این ویدئو را با گوشی‌های مختلفی آزمایشی کرده است. در هنگام آزمایش این ویدئو با گوشی‌های آیفون 13، پیکسل 7 پرو، پیکسل 3 و نوکیا 7.1 متخصصان متوجه شدند که اسپیکر گوشی توانایی خارج کردن بیشتر قطرات آب با استفاده از حرکت هوا را دارند. با این حال این تاثیر برای مدت کوتاهی دوام می‌آورد. و البته برای نجات کامل گوشی خیس هم کافی نیست چون تاثیری بر درگاه‌های سیم کارت و یواس‌بی نخواهد داشت.

در نهایت پخش این ویدئو ممکن است به شما در بازیابی کامل توانایی‌های اسپیکر گوشی‌تان کمک نکند. (می‌توانید برای خارج کردن گرد و غبار و… هم از آن استفاده کنید.) اما می‌تواند در احیای اسپیکر گوشی کاملا کارامد باشد. در صورتی که گوشی شما خیس شده، بهتر است سریعا آن را خاموش کنید. اما اگر آب تنها به اسپیکر گوشی آسیب زده، پخش این ویدئو نمی‌تواند ضرری داشته باشد.

source

توسط wikiche.com