29 شهریور 1403 ساعت 09:15

این گوشی های شیائومی، ردمی و پوکو از لیست پشتیبانی نرم افزاری خارج شدند و دیگر خبری از عرضه آپدیت برای آنها نخواهد بود.

آپدیت‌های نرم افزاری از اهمیت بسیار زیادی برای کاربران گوشی های هوشمند برخوردار است. شاید گوشی‌های امروزی از لحاظ سخت افزاری بتوانند شما را برای سال‌ها راضی نگه دارند؛ اما وقتی پشتیبانی نرم افزاری آنها به اتمام می‌رسد، متوجه می‌شوید که عملکرد آن کاهش یافته و بالاخره وقت تغییر فرا رسیده است. به‌تازگی لیستی از گوشی های شیائومی، ردمی و پوکو منتشر شده که به خط پایان رسیده‌اند. در این لیست، گوشی‌هایی را می‌بینیم که اکنون در وضعیت EOS یعنی پایان پشتیبانی یا EOL یعنی پایان عمر هستند.

پایان پشتیبانی یا پایان عمر گوشی های شیائومی به چه معناست؟

وضعیت پایان عمر یا End of Life برای یک گوشی هوشمند به این معناست که دیگر نه به فروش می‌رسند و نه به‌روزرسانی‌های نرم افزاری و وصله‌های امنیتی برای آنها عرضه می‌شود. وضعیت پایان پشتیبانی یا End of Support نیز به این معناست که شرکت سازنده، پشتیبانی نرم افزاری از گوشی مورد نظر را متوقف کرده و دیگر خبری از انتشار به‌روزرسانی برای آن نخواهد بود. وقتی پشتیبانی نرم افزاری از یک گوشی هوشمند به پایان می‌رسد، دستگاه کاربر در معرض تهدیدات امنیتی احتمالی قرار می‌گیرد و به همین دلیل ممکن است استفاده از آنها، مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کند. همچنین ممکن است بسیاری از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها روی چنین گوشی‌هایی اجرا نشوند.

در ادامه، لیست گوشی های شیائومی، گوشی های ردمی و گوشی های پوکو که دیگر خبری از آپدیت و پشتیبانی برای آنها نیست را بررسی می‌کنیم.

گوشی های شیائومی

پشتیبانی گوشی های شیائومی

سری می 1 تا می 10: تمام مدل‌های سری Mi شیائومی تا قبل از می 10 شامل مدل‌هایی مانند می 1، می 2، می 3، می 4 تا می 9 اس ای، می 9 لایت، می 10 لایت و می 10 پرو که همگی زمانی مدل‌هایی شاخص و بالارده برای این برند چینی محسوب می‌شدند، حالا وارد وضعیت EOL یا پایان عمر شده‌اند.

سری می نوت و می میکس: مدل‌هایی مانند می میکس، می میکس 2، می میکس 3 و می نوت 2 که به‌خاطر صفحه نمایش بزرگ و طراحی بدون حاشیه به شهرت رسیده بودند، دیگر در لیست پشتیبانی نرم افزاری شیائومی قرار ندارند.

سری می A: سری Mi A شیائومی که تحت برنامه اندروید وان، تجربه اندروید خالص را ارائه می‌کردند،‌ دیگر هیچ آپدیتی دریافت نمی‌کنند. از جمله این مدل‌ها می‌توان به می A1، می A2 و می A3 اشاره کرد.

سری می پد: تبلت‌هایی مانند می پد، می پد 2 و می پد 4 نیز به پایان چرخه دریافت به‌روزرسانی‌های نرم افزاری رسیده‌اند.

گوشی های ردمی

پشتیبانی گوشی های شیائومی

سری ردمی 1 تا ردمی 9: این سری شامل مدل‌هایی مانند ردمی 1، ردمی 2، ردمی 3 و گوشی های جدیدتری مثل ردمی 9، ردمی 9 پرایم و ردمی 9A از لیست پشتیبانی شیائومی خارج شده‌اند.

سری ردمی نوت: مدل‌هایی مانند ردمی نوت 4، ردمی نوت 7 و ردمی نوت 9 که به‌دلیل ارائه عملکرد عالی و قیمت مناسب خود از محبوبیت زیادی برخوردار بودند، از این پس هیچ آپدیت نرم افزاری را دریافت نخواهند کرد.

سری ردمی K: مدل‌هایی مثل ردمی K20، ردمی K30 و ردمی K40 که با ویژگی‌های سطح بالا و قیمت رقابتی شناخته شده بودند،‌ به پایان چرخه پشتیبانی و دریافت به‌روزرسانی‌های نرم افزاری رسیده‌اند.

گوشی های پوکو

پشتیبانی گوشی های شیائومی

پوکو اف 1 و پوکو اف 2 پرو: پوکو F1 که یک گوشی با مشخصات پرچمدار و البته قیمت ارزان بود و همچنین جانشین آن یعنی پوکو F2 Pro، شامل دریافت آپدیت های جدید نمی‌شوند.

سری پوکو ایکس: مدل‌هایی مانند پوکو ایکس 2 و پوکو ایکس 3 که با عملکرد متعادل و قیمت مقرون‌به‌صرفه به فروش زیادی، به‌خصوص در بازار ایران، دست پیدا کرده بودند نیز در این لیست قرار گرفته‌اند.

سری پوکو ام: سری گوشی‌های مقرون به صرفه و اقتصادی پوکو شامل پوکو M3 و پوکو M3 Pro 5G نیز از این پس واجد شرایط دریافت بروزرسانی‌های جدید نخواهند بود.

در انتها تاکید می‌کنیم که کاربران این گوشی‌ها همچنان می‌توانند از موبایل خود استفاده کنند؛ اما باید توجه داشته باشند که از این به بعد، آپدیت‌های امنیتی و حیاتی را دریافت نمی‌کنند که این اتفاق می‌تواند به مرور زمان منجر به آسیب‌پذیر شدن آنها شود. همچنین این دستگاه‌ها از ویژگی‌های جدید سیستم عامل اندروید و رابط کاربری MIUI نیز بی‌بهره خواهند ماند. بنابراین این کاربران اگر به‌دنبال دریافت پشتیبانی‌های مداوم نرم افزاری هستند، باید به سراغ مدل‌های جدیدتری مانند سری شیائومی 14T بروند که برای سال‌های آینده نیز در لیست دریافت آپدیت‌های شیائومی باقی می‌مانند و جدیدترین ویژگی‌ها و وصله‌های امنیتی را دریافت می‌کنند.

همچنین بخوانید: لیست کامل گوشی‌ های شیائومی، ردمی و پوکو که آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت می‌کنند شیائومی ردمی 14R با قیمت فوق اقتصادی معرفی شد بهترین گوشی های شیائومی از نظر باتری و شارژدهی را بشناسید

source

توسط wikiche.com