اوکراین به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهند سرویس‌های ویژه‌ی روسیه توانایی جاسوسی از طریق پلتفرم تلگرام را دارند. دستیابی به این شواهد باعث شد تا اوکراین تصمیم بگیرد دسترسی دستگاه‌های دولتی و نظامی خود به تلگرام را مسدود کند.

به گزارش aljazeera، پس از اینکه سازمان اطلاعات شواهدی از دسترسی روسیه به پیام‌های تلگرام و داده‌های شخصی را به اشتراک گذاشت، اوکراین تصمیم خود را قطعی کرد.

راهنمای خرید تکراتو

شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، روز جمعه و پس از ارائه شواهدی توسط کریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین (GUR) مبنی بر توانایی سرویس‌های ویژه روسیه در جاسوسی از این پلتفرم، این محدودیت‌ها را اعلام کرد. در بیانیه‌ این شورا آمده است که این ممنوعیت یک «مسئله امنیت ملی» است.

مسدود شدن دسترسی دستگاه‌های دولتی و نظامی اوکراین به تلگرام

تلگرام از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در روسیه و اوکراین است و از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022، به یک منبع حیاتی اطلاعات تبدیل شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که در شورای امنیت حضور دارد و فرماندهان نظامی و مقامات منطقه‌ای و شهری، به‌طور منظم از تلگرام برای به‌روزرسانی اطلاعات یکدیگر درباره مسائل مربوط به جنگ و تصمیمات مهم استفاده می‌کنند. مقامات دولتی که در چارچوب وظایف خود ناچار به استفاده از تلگرام هستند، همچنان می‌توانند از این پلتفرم بهره‌مند شوند و شامل برنامه‌ی ممنوعیت جدید نمی‌شوند.

تلگرام در اوکراین مسدود شد

در بیانیه شورای امنیت اوکراین آمده است که بودانوف شواهدی ارائه کرده که نشان می‌دهد سرویس‌های ویژه روسیه می‌توانند به پیام‌های تلگرام، از جمله پیام‌های حذف شده و همچنین داده‌های شخصی کاربران دسترسی داشته باشند.

بودانوف در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: «من همیشه از آزادی بیان حمایت کرده‌ام و همچنان نیز از آن حمایت می‌کنم، اما موضوع تلگرام به آزادی بیان مربوط نمی‌شود، بلکه یک مسئله امنیت ملی است.»

پس از اعلام این تصمیم، تلگرام بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که هرگز داده‌های هیچ فردی یا محتوای هیچ پیامی را افشا نکرده است.

تلگرام در بیانیه‌ی خود گفت: «تلگرام هرگز داده‌های پیام‌رسان را به هیچ کشوری، از جمله روسیه، ارائه نکرده است. پیام‌های حذف شده برای همیشه حذف می‌شوند و از نظر فنی امکان بازیابی آنها وجود ندارد.»

این شرکت گفت هر موردی که از آن به‌عنوان «پیام‌های نشت شده» یاد می‌شود، نتیجه دستگاهی است که یا توقیف شده یا به بدافزار آلوده شده است.

بر اساس اطلاعات پایگاه داده Telemetrio، حدود 33,000 کانال تلگرام در اوکراین فعال هستند. رسانه‌های اوکراینی تخمین می‌زنند که 75 درصد از مردم اوکراین از این اپلیکیشن برای ارتباط استفاده می‌کنند و 72 درصد از این پلترفم پیام‌رسان به‌عنوان یک منبع اصلی اطلاعات تا پایان سال گذشته یاد می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

source

توسط wikiche.com