گوشی گلکسی M05 گوشی اقتصادی و زیر ۱۰۰ دلاری است که سامسونگ معرفی کرده است و قرار است به بازار عرضه شود. در این مقاله از پلازا قرار است با هم مشخصات و ویژگی های این محصول را به صورت کامل بررسی کنیم.

انتخاب گوشی هوشمند می تواند یکی از دغدغه هایی باد که خیلی از افراد با آن مواجه هستند. مسائلی مانند برند تولید کننده، مشخصات و ویژگی ها و مورد بسیار مهم دیگر یعنی قیمتی که این که این گوشی دارد، از دغدغه همه کاربران خواهد بود. برقراری توازن بین این معیار ها کار را کمی پیچیده می کند و گوشی که از تمام این سه جنبه شرایط خوبی را داشته باشد، این روز ها در بازار ایران کمتر پیدا می شود. البته باید گفت برند سامسونگ گوشی جدیدی را منتشر کرده است که می تواند این ویژگی ها را داشته باشد. سامسونگ گوشی جدید اقتصادی خود را با نام گلکسی M05 به تازگی معرفی کرده است که از خیلی جنبه ها می تواند سایر اقتصادی های بازار را کنار بزند. در ادامه مشخصات Samsung Galaxy M05 را به صورت کامل با هم بررسی می کنیم.

فهرست مطالب

مشخصات گلکسی M05 سامسونگ

مشخصات سخت افزاری گوشی یکی از تعیین کننده ترین موارد در کارایی و البته قیمت است. وقتی قیمت گوشی در سال ۲۰۲۴ زیر صد دلار باشد، بدیهی است که نباید انتظار سخت افزار قوی را از آن داشته باشیم، اما سامسونگ، که آن را پرفروش ترین برند موبایل می دانند، همیشه در مورد گوشی های اقتصادی خود موارد غافلگیر کننده ای را هم برای کاربرانش در نظر داشته است! در مورد گوشی گلکسی M05 هم باید گفت روال به صهمین صورت است و می توان در بین سخت افزار آن ویژگی هایی را دید که چشمگیر باشند. مشخصات گوشی گلکسی M05 در جدول زیر ارائه شده است:

مشخصه ها گوشی گلکسی M05
نمایشگر ۶.۷ اینچی از نوع PLS با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰ و نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز
پردازنده مدیاتک هلیو G85
رم/حافظه ۴ گیگابایت رم | ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی
سیستم عامل اندروید ۱۴ با رابط کاربری One UI Core 6.0
دوربین اصلی ۲ + ۵۰ مگاپیکسل
دوربین جلو ۸ مگاپیکسل
باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت با شارژر ۲۵ وات
قیمت زیر ۱۰۰ دلار

در ادامه در مورد اینکه هر یک از این عناصر سخت افزاری چطور تفسیر می شوند و تا چه اندازه می توان از آنها انتظار داشت صحبت خواهیم کرد.

معرفی گوشی گلکسی M05

هر چند تمامی گوشی های سامسونگ با نام گلکسی عرضه می شوند، اما سری های آنها متفاوت است و بر اساس این سری ها تعیین می شود که یک گوشی چه امکاناتی را در اختیار کاربران می گذارد. تا کنون سری های زیادی آمده و رفته اند، اما سری گوشی هایی که توانسته اند فروش خوبی داشته باشند و سامسونگ به تولید آنها ادامه داده است، پرچمداران سری S، میان رده های سری A و اقتصادی های سری M بوده اند. گوشی های سری M سامسونگ به عنوان محصولات اقتصادی و ارزان شناخته می شوند که با تمرکز بر عملکرد خوب در کنار قیمت مناسب، مورد توجه کاربران بسیاری قرار گرفته اند.

این سری با طراحی مدرن و ویژگی هایی همچون نمایشگرهای بزرگ که البته با صفحه نمایش های سوپر امولد همیشگی سامسونگ متفاوت است و از انواع TFT یا PLS در آنها استفاده شده است، دوربین های با کیفیت، باتری های پرقدرت و پردازنده های میان رده هلیو یا اگزینوس به بازار عرضه می شوند. یکی از نقاط قوت سری M، ظرفیت باتری های بالای آن است که معمولاً از ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ میلی آمپر ساعت متغیر است، که باعث می شود این گوشی ها برای استفاده طولانی مدت، تماشای فیلم، وبگردی، و استفاده از شبکه های اجتماعی مناسب باشند.

از گوشی های این سری که موفقیت خوبی داشته اند، می توان به M35 و M55 اشاره کرد که هم امکانات خوبی دارند و هم کاربران از آنها راضی هستند. M05 که به تازگی معرفی شده است، یکی از گوشی های همین رده است که قرار است جانشین مدل قبلی یعنی گلکسی M04 شود. در ادامه ویژگی های این گوشی را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

طراحی گوشی گلکسی M05

گوشی گلکسی M05 هر چند نوآوری خاصی نداشته و جای برخی از ویژگی های قبلی نیز در آن خالیست، اما از نظر طراحی با ظاهری مینیمالیستی و مدرن ارائه شده است. در پنل جلویی، صفحه نمایش بزرگ ۶.۵ اینچی با حاشیه های نسبتا باریک دیده می شود که تجربه نمایشگر گسترده ای را برای کاربران فراهم می کند. طراحی ناچ قطره ای در بالای نمایشگر برای دوربین سلفی قرار دارد که نه تنها زیبایی دستگاه را حفظ می کند، بلکه به افزایش نسبت صفحه نمایش به بدنه کمک کرده است. همچنین، جنس بدنه از پلاستیک ساخته شده که به کاهش وزن گوشی و احساس راحتی در دست کمک می کند.

طراحی گوشی گلکسی M05

در خصوص پشت گوشی نیز باید گفت که سامسونگ طراحی بومی خود را برای این منظور انتخاب کرده است و دو دوربین ساده در بالا و سمت چپ قرار گرفته اند. همینطور قاب پشت به صورت صاف و فلت طراحی شده است که با سایر گوشی های سری ام که حالت برآمده داشتند متفاوت است. در گوشی گلکسی M05 گوشه ها به صورت کمی گرد در آمده و می توان از این جهت آن را مانند بقیه گوشی های سری ام دانست. رنگ بندی های مات و ملایم بدنه نیز به زیبایی دستگاه افزوده و جلوه ای تمیز و شیک به آن می دهد. البته باید گفت مشکل کیفیت ساخت و فریم پلاستیکی، عدم ارائه محافظ صفحه و همینطور نبود استاندارد های ضدآب و غبار از نقاط ضعف آن بشمار می روند.

صفحه نمایش Samsung Galaxy M05

صفحه نمایش گوشی گلکسی M05 یک نمایشگر ۶.۵ اینچی از نوع PLS LCD است که با رزولوشن اچ دی ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل و چگالی ۲۶۲ پیکسل در اینچ، تجربه بصری مناسبی را برای کاربران فراهم می کند. پنل های PLS LCD یا همان Plane to Line Switching توسط سامسونگ توسعه یافته اند و به عنوان جایگزینی برای پنل های IPS LCD شناخته می شوند. این پنل ها از نظر کیفیت تصویر و زاویه دید به پنل های IPS شبیه هستند، اما هزینه تولید کمتری دارند. یکی از مزایای اصلی پنل های PLS، ارائه زاویه دید گسترده با حفظ دقت رنگ ها است.

همینطور روشنایی این نوع پنل ها نسبت به IPS بیشتر است و در عین حال مصرف انرژی بهینه ای دارد که آنها را برای گوشی های اقتصادی مانند M05 تبدیل به گزینه ای ایده آل کرده است. از آنجایی که این مدل در دسته گوشی های اقتصادی قرار می گیرد، کیفیت نمایشگر به خوبی بهینه شده تا مصرف باتری کمتر و عملکرد رضایت بخش تری در کاربری های روزمره داشته باشد. در مورد روشنایی نمایشگر این گوشی هم باید گفت که به اندازه ای که بتواند در محیط های داخلی تجربه خوبی را ارائه دهد کیفیت دارد، اما در محیط های با نور شدید مانند زیر نور مستقیم آفتاب ممکن است کاربران را با چالش هایی روبرو کند. در کل صفحه نمایش Galaxy M05 برای کاربرانی که به دنبال یک گوشی اقتصادی با کیفیت نمایشگر قابل قبول هستند، یک گزینه مناسب ارزیابی می شود.

صفحه نمایش Samsung Galaxy M05

سخت افزار گوشی گلکسی M05

وقتی یک گوشی از برند نسبتا گرانی مانند سامسونگ، در رده قیمتی پایینی قرار داشته باشدف بدیهی است که نمی توان انتظار زیادی از سخت افزاری که داخل این گوشی کار شده است داشت. در خصوص گوشی گلکسی M05 هم باید گفت همین مساله برقرار است. این گوشی از چیپست Mediatek Helio G85 با معماری ۱۲ نانومتری بهره می برد که در زمان خود یعنی سال ۲۰۲۰ می توانست خیلی از گیمر هایی که از گوشی های میان رده استفاده می کردند را راضی کند، اما برای یک گوشی در سال ۲۰۲۴ با پیشرفت هایی که تراشه ها کرده اند، باید گفت چندان چنگی به دل نمی زند. این پردازنده هشت هسته ای شامل دو هسته قدرتمند Cortex-A75 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز برای انجام وظایف سنگین و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز برای عملکرد بهینه و مصرف کمتر انرژی در وظایف سبک تر است.

این ترکیب باعث می شود که گوشی بتواند هم در استفاده های عادی و هم در انجام کارهای نیمه سنگین مانند بازی های گرافیکی سبک یا برنامه های مولتی مدیا عملکرد خوبی داشته باشد. از نظر پردازش گرافیکی، این گوشی به واحد پردازش Mali-G52 MC2 مجهز است که امکان اجرای بازی ها و اپلیکیشن های گرافیکی را فراهم می کند. این GPU برای کاربری هایی مثل بازی های نیمه سنگین، پخش ویدیوهای با کیفیت بالا و انیمیشن ها کارایی مناسبی دارد.

در کنار این پردازنده گرافیکی، حافظه رم ۴ گیگابایتی و فضای ذخیره سازی ۶۴ گیگابایتی کمک می کند که گلکسی M05 برای کارهای روزمره عملکرد روانی داشته باشد. همینطور، ویژگی ارتقای فضای ذخیره سازی با استفاده از کارت های حافظه میکرو اس دی برای این گوشی فراهم است که می تواند برای خیلی از کاربران جذاب باشد و نگرانی ها در رابطه با این موضوع را رفع کند.

دوربین گوشی گلکسی M05

بررسی گوشی گلکسی M05 از نظر دوربین به ما خواهد گفت که با یکی از دوربین های ارزان قیمت اما با کیفیت سامسونگ طرف هستیم که این برند از آن برای بالا بردن لول گوشی های اقتصادی خود از آن استفاده می کند و به نوعی یکی از امتیازات ویژه این گوشی به حساب می آید. دوربین اصلی این گوشی به صورت دوگانه طراحی شده است؛ سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار (AF) است که می تواند تصاویر با وضوح بالا و جزئیات زیاد، به ویژه در شرایط نوری مناسب، ثبت کند. در کنار این سنسور، یک دوربین ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 برای تشخیص عمق قرار گرفته که در عکس های پرتره و ایجاد افکت بوکه نقش مؤثری دارد.

همچنین، این مجموعه از قابلیت فلش LED بهره می برد و توانایی ضبط ویدیو با کیفیت 1080p با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد که برای ضبط ویدیوهای با کیفیت مناسب است. در بخش دوربین سلفی، گلکسی M05 از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 بهره می برد که برای تماس های تصویری و عکس های سلفی کارایی خوبی دارد. این دوربین نیز توانایی ضبط ویدیو با همان کیفیت را دارد که کاربران می توانند برای ضبط ویدیوهای سلفی یا استفاده در شبکه های اجتماعی از آن استفاده کنند.

دوربین گوشی گلکسی M05

ویژگی های نرم افزاری Galaxy M05

این گوشی از سیستم عامل اندروید ۱۴ بهره می برد و با رابط کاربری One UI Core 6.0 اجرا می شود. این نسخه از وان یو آی نسخه سبک تری از رابط کاربری سامسونگ است که برای گوشی های اقتصادی طراحی شده و امکاناتی مشابه نسخه کامل دارد، اما برخی از ویژگی های پیشرفته تر که به دلیل سخت افزار ضعیف تر ممکن است مشکل ساز شوند، در این نسخه حذف شده است. این سیستم عامل به کاربران امکان تجربه ای روان و کاربر پسند می دهد و با امکانات بهینه سازی شده، مصرف انرژی و مدیریت منابع بهتری را ارائه می کند.

علاوه بر این، گوشی گلکسی M05 وعده دریافت دو به روزرسانی اصلی اندروید را نیز به کاربران خود داده است؛ به این معنی که کاربران می توانند تا اندروید ۱۶ به روزرسانی های نرم افزاری را دریافت کنند. این تعهد به به روزرسانی ها باعث می شود که گوشی در طولانی مدت با دریافت ویژگی های جدید و بهبود های امنیتی همچنان عملکرد خوبی داشته و یک گوشی به روز باشد.

ارتباطات، سنسور ها و سایر ویژگی های M05

گوشی سامسونگ گلکسی M05 از نظر ویژگی های صوتی و ارتباطی نیز عملکرد مناسبی دارد. هر چند خبری از اسپیکر های استریو در این گوشی نیست اما بلندگو های آن می توانند صدای خروجی قابل قبولی را برای تماس ها و پخش چندرسانه ای فراهم کنند. همچنین با وجود خروجی صدای جک 3.5 میلیمتری هدفون، کاربران می توانند از هدفون های سیمی خود برای گوش دادن به موسیقی یا تماس های تلفنی استفاده کنند که همچنان یک ویژگی مهم برای بسیاری از کاربران محسوب می شود. همینطور امکان تشخیص چهره و قفل لاک اسکرین یکی از امکانات جذاب دیگر برای گوشی اقتصادی ای مانند ام ۰۵ است.

در بخش ارتباطات، این دستگاه از Wi-Fi دو بانده (802.11 a/b/g/n/ac) پشتیبانی می کند که امکان اتصال به شبکه های وای فای با سرعت بالا و پایدار را فراهم می سازد. همچنین، با بلوتوث ۵.۳، کاربران می توانند دستگاه های بلوتوثی خود را با کیفیت و سرعت بالا متصل کنند. این گوشی از GPS و دیگر سیستم های موقعیت یابی مانند GLONASS ،GALILEO و BDS پشتیبانی می کند که باعث می شود مکان یابی دقیق تری در اپلیکیشن های مسیریابی و دیگر خدمات مبتنی بر موقعیت جغرافیایی ارائه شود. از دیگر ویژگی ها، می توان به پورت USB Type-C 2.0 اشاره کرد که برای انتقال داده ها و شارژ سریع تر استفاده می شود.

یکی از ویژگی های متداولی که در اینجا آن را نمی بینیم، حسگر اثر انگشت است که حذف آن می تواند امتیاز منفی بزرگی باشد. همینطور این گوشی فاقد فناوری NFC است؛ بنابراین، کاربران نمی توانند از قابلیت هایی مانند پرداخت های موبایلی استفاده کنند. همچنین، سنسورهای تعبیه شده شامل شتاب سنج و سنسور مجاورت می شوند که تعداد آنها کم بوده و نمی توان از این نظر گوشی M05 را قوی دانست.

ارتباطات، سنسور ها و سایر ویژگی های M05

 

باتری Samsung Galaxy M05

باتری گلکسی M05 سامسونگ یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی غیرقابل تعویض از نوع پلیمر لیتیوم است که باید گفت شارژدهی مناسبی را برای کاربران فراهم می کند. این ظرفیت بالا به کاربران امکان می دهد تا با یک بار شارژ کامل بتوانند در طول روز از گوشی خود برای کاربرد های مختلف مثل تماس، وبگردی، بازی و تماشای ویدیو استفاده کنند. چنین باتری با این ظرفیت و روی سخت افزار این گوشی به ویژه برای کاربران معمولی تا متوسط، حتی تا دو روز می تواند دوام بیاورد و برای کاربرانی که به استفاده مداوم نیاز دارند، می تواند یک گزینه ایده آل باشد.

در بخش شارژ، این گوشی از فناوری شارژ سیمی ۲۵ وات پشتیبانی می کند که امکان شارژ نسبتاً سریع باتری را فراهم می آورد. با این شارژ سریع، کاربران می توانند در مدت زمان کوتاه تری گوشی خود را شارژ کرده و مجدداً از آن استفاده کنند. این ویژگی به خصوص زمانی مفید است که به سرعت به شارژ مجدد نیاز داشته باشید و نمی خواهید زمان زیادی برای شارژ کامل منتظر بمانید.

تاریخ عرضه و قیمت گوشی گلکسی M05

گوشی ارزان قیمت سامسونگ گلکسی M05 در تاریخ ۱۰ سپتامبر معرفی شده و روانه فروشگاه های سامسونگ در کشور هند شده است. با توجه به اینکه گوشی های سامسونگ در بازار ایران نیز طرفداران زیادی دارند، به نظر می رسد طولی نکشد که این گوشی در بازار ایران نیز موجود شود. البته باید گفت تعداد گوشی های سری M وارد شده به ایران چندان زیاد نبوده و احتمال می رود در دریافت خدمات پس از فروش و لوازم جانبی برای این گوشی مشکلاتی وجود داشته باشد!

از نظر قیمت باید گفت که سامسونگ قول داده است قیمت این گوشی را زیر ۱۰۰ دلار نگه دارد. در حال حاضر این گوشی در بازار هند با مبلغ ۷۹۹۹ روپیه به فروش می رسد که تبدیل آن به ریال، رقمی نزدیک به ۴ میلیون تومان را به ما خواهد داد. در صورتی که رد بازار ایران بتوانیم این گوشی را با این قیمت پیدا کنیم، می توان آن را مناسب دانست. اما اگر افزایش هایی را به دلایل مختلف روی این گوشی داشته باشیم، بهتر است در خرید آن تجدید نظر کرده و به سراغ سایر گوشی های سامسونگ و به طور خاص میان رده های این برند بروید. اگر سری به مقاله بهترین گوشی های میان رده سامسونگ بزنید، می توانید گزینه های متنوعی از گوشی هایی که امکانات بالاتری نسبت به این گوشی دارند را پیدا کنید.

تاریخ عرضه و قیمت گوشی گلکسی M05

نتیجه گیری

گوشی گلکسی M05 یک گوشی اقتصادی و ارزان قیمت جدید است که سامسونگ آن را به تازگی به بازار عرضه کرده و به نسبت قیمتی که دارد می تواند ویژگی های خوبی را در اختیار کاربران بگذارد. این گوشی زیر ۱۰۰ دلاری، با 4 گیگابایت رم، 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی قابل ارتقا به کمک کارت حافظه ارائه شده و از تراشه مدیاتک هلیو G85 بهره می‌برد که آن را برای استفاده های روزمره مناسب می کند. همچنین صفحه نمایش PLS آن که برای بهبود مصرف انرژی بهینه شده است، می تواند کیفیت خوبی را در اختیار کاربران بگذارد. دوربین ۵۰ مگاپیکسلی دو ماژوله و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری با شارژر فست ۲۵ وات از دیگر ویژگی های این دستگاه هستند. در صورتی که در مورد این گوشی نظری داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source

توسط wikiche.com