01 مهر 1403 ساعت 19:48

شاید فکر کنید با خرید یک لپ تاپ ارزان قیمت می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. این کار اما در اکثر مواقع اشتباه بوده و در نهایت به ضرر شما تمام خواهد شد.

شکی نیست که لپتاپ‌های مدرن محصولاتی گرانقیمت به شمار می‌روند و خرید آن‌ها هزینه‌ای چند ده میلیون تومانی روی دستمان خواهد گذاشت. این مساله در سال‌های اخیر باعث شده بسیاری افراد به فکر خرید نمونه‌های ارزان‌قیمت از برندهای کمتر شناخته‌شده بیفتند. البته خرید یک محصول اقتصادی به‌هیچ وجه اشتباه نیست؛ اما هر لپ تاپ ارزان قیمت را نمی‌توان محصولی باارزش خواند و این محصولات عموما با برخی معایب بزرگ روبرو هستند.

5 دلیل برای اینکه لپ تاپ های ارزان قیمت نخریم

با وجود این که هریک از کاربران بسته به نیاز و انتظار خود یکی از انواع لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، انجام کارهای اداری، ویرایش ویدیو یا دانش‌آموزی را خریداری می‌کنند، اما در هریک از این دسته‌ها تعریفی به‌عنوان «اقتصادی» یا «ارزشمند» وجود دارد که نباید صرفا با «ارزان‌قیمت» اشتباه گرفته شود! بنابراین اگر قصد دارید برای مدت چند سال از لپ تاپ خود استفاده کنید توصیه می‌کنیم سراغ مدل‌هایی که بیش از حد ارزان هستند نروید.

در ادامه دلایلی را معرفی می‌کنیم که می‌تواند شما را نسبت به خرید یک لپ تاپ ارزان به شک بیندازد.

عملکرد فنی بیش از اندازه ضعیف

عملکرد فنی ضعیف و کندی سیستم یکی از مهم‌ترین دلایل عدم خرید لپتاپ‌های ارزان قیمت است. سرعت بوت پایین، عدم اجرای مناسب رابط کاربری اپلیکیشن‌ها، سرعت پایین آپلود و دانلود، سرعت پایین اجرای برنامه‌های مختلف و یا رندر کردن ضعیف تصاویر از جمله مشکلاتی هستند که یک لپ تاپ ارزان قیمت با آن‌ها روبروست. همچنین در شرایط حادتر نیز ممکن است با ایراداتی مثل هنگ کردن کامل کامپیوتر حین اجرای یک نرم افزار روبرو شوید که استفاده از دستگاه را عملا غیرممکن خواهد کرد.

سرعت پایین کامپیوتر

دیگر مشکل بزرگی که لپتاپ‌های رده پایین با آن‌ها روبرو هستند حافظه مخصوص بوت است.‌ حافظه بوت، در حقیقت درایوی است که ویندوز و سرویس‌های ضروری مربوط به سیستم عامل روی آن نصب می‌شوند. در کامپیوترهای رده‌پایین معمولا از تنها یک حافظه (عموما از نوع HDD) برای حافظه مخصوص بوت و نگهداری سایر نرم افزارها استفاده می‌شود. در نتیجه این اتفاق، سرعت کلی دستگاه به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

احتمالا از تفاوت حافظه‌های اس اس دی و هارد دیسک‌ها مطلع هستید و می‌دانید که حافظه‌های SSD به‌مراتب سریع‌تر از هارد دیسک‌های HDD هستند. کامپیوترها و لپتاپ‌های اقتصادی معمولا برای کاهش هزینه‌ها به‌جای حافظه‌های اس اس دی از HDD استفاده می‌کنند که باعث افت سرعت دستگاه می‌شود.

محدودیت در اجرای برخی نرم افزارها

در کنار ضعیف بودن عملکرد و مشکلات گاه و بیگاه در اثر ضعف سخت افزاری، دیگر مساله‌ای که ممکن است گریبان‌گیر لپ تاپ های ارزان قیمت شود، عدم اجرای برخی نرم افزارها به‌دلیل محدودیت‌های سخت افزاری است. این مساله البته بیشتر برای اجرای بازی‌ها مطرح می‌شود؛ اما اجرای برخی نرم افزارهای پیشرفته و حرفه‌ای مثل نرم افزارهای مخصوص ویرایش تصاویر و ویدیو، مدل‌سازی سه‌بعدی یا یادگیری ماشین نیز بعضا نیازمند سخت افزار قدرتمند است و کامپیوترهای اقتصادی قادر به اجرای‌شان نیستند.

لپ تاپ ارزان قیمت

مهم‌ترین اجزای کامپیوتر که ممکن است عملکرد آن را محدود کنند، پردازنده، حافظه و کارت گرافیک است. لپتاپ‌های مدرن، حتی نمونه‌های اقتصادی معمولا از پردازنده‌های بروزی استفاده می‌کنند که قادر به انجام پردازش‌های عمومی با کیفیت قابل قبول هستند. با این وجود برخی کمپانی‌ها ترجیح می‌دهند از سی پی یوهای قدیمی‌تر در لپتاپ‌های خود استفاده کنند که در نتیجه آن ممکن است برخی نرم افزارهای جدید با دستگاه ناسازگار باشند.

همچنین حافظه رم نیز تعیین‌کننده توانایی لپتاپ شما در پردازش همزمان فرامین است و ضعیف بودن آن می‌تواند به‌طور قابل توجهی محدودکننده عملکرد دستگاه باشد. به‌طور معمول دستگاه‌های با حافظه رم پایین‌تر از هشت گیگابایت ضعیف تلقی شده و نمی‌توان انتظار پردازش‌های قدرتمند و قابل توجهی را از آن‌ها داشت.

از طرف دیگر کارت گرافیک نیز به‌عنوان گران‌قیمت‌ترین قطعه یک کامپیوتر تاثیر زیادی در نمایش محتوای گرافیکی دارد. کامپیوترهای ضعیف یا ارزان قیمت معمولا کارت گرافیک مجزا نداشته و از نمونه‌های یکپارچه استفاده می‌کنند که عملکرد چندان قدرتمندی نخواهد داشت.

پر شدن سریع‌تر از انتظار حافظه

در بخش قبل در خصوص تفاوت حافظه‌های اس اس دی و هارد دیسک صحبت کردیم. حتی اگر لپ تاپ ارزان‌قیمتی که خریداری می‌کنید از حافظه‌های SSD بهره‌مند باشد، احتمالا ظرفیت این حافظه در آن بسیار محدود است. در حال حاضر با گشت و گذار در بازار می‌توان لپتاپ‌هایی پیدا کرد که حافظه SSD آن‌ها تنها 64 گیگابایت است.

حافظه اس اس دی

این مساله زمانی مشکل‌ساز می‌شود که متوجه شویم ویندوز 11 و نرم افزارها و سرویس‌های ضروری آن حجمی نزدیک به 64 گیگ دارند و به همین دلیل با یک حافظه 64 گیگابایتی احتمالا تنها بتوانید ویندوز 11 را روی سیستم خود نصب کنید! امروزه حتی در لپتاپی با حافظه اس اس دی 128 گیگابایتی نیز باید انتظار پر شدن سریع حافظه را داشته باشید. ممکن است در ابتدا احساس کنید حافظه 128 گیگی برای اجرای اپلیکیشن‌های مورد نظرتان کافی‌ست. با این وجود با گذر زمان و پر شدن حافظه مشکلات لپتاپ ارزان قیمت شما رفته‌رفته پدیدار خواهند شد. حداقل حافظه SSD که می‌توان برای کاربری مناسب لپتاپ روی آن حساب کرد 250 گیگابایت است.

کیفیت پایین تصویر

کیفیت تصویر پایین نیز دیگر ایراد لپ تاپ های بیش از حد ارزان است که شاید به اندازه توانمندی سخت افزاری یا حافظه مهم نباشد، اما تاثیر قابل توجهی در کارآیی دستگاه خواهد داشت. به‌طور خاص افرادی که فعالیت‌هایی مثل ویرایش ویدیو، طراحی گرافیک یا ادیت عکس را با لپتاپشان انجام می‌دهند اهمیت صفحه نمایش را بیشتر درک می‌کنند.

لپ تاپ ارزان قیمت

اکثر لپتاپ‌های اقتصادی معمولا از نمایشگرهای فول اچ دی با اندازه‌ای بین 12 تا 17 اینچ استفاده می‌کنند که کاملا قابل قبول است. با این وجود اگر رزولوشن نمایشگر یک لپتاپ پایین‌تر از این مقدار است احتمالا متوجه کیفیت پایین تصاویر خواهید شد.

علاوه بر رزولوشن، دقت رنگ و روشنایی صفحه نمایش نیز دیگر پارامترهای تاثیرگذار در عملکرد بصری یک لپتاپ خواهند بود. حداقل روشنایی قابل قبول برای یک لپتاپ در محیط‌های بسته حدود 200 نیست است. بنابراین اگر قصد دارید هر از گاهی هم با لپتاپ خود در فضای باز کار کنید، دستگاهی با حداقل روشنایی 500 نیت را خریداری کنید. با این وجود برخی لپتاپ‌های ارزان قیمت بازار روشنایی حدود 150 نیتی دارند که به هیچ وجه نمی‌تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد.

بر خلاف رزولوشن و میزان روشنایی، دقت رنگ با معیارهای قابل درک چندان قابل اندازه‌گیری نیست. با این وجود با اندکی کار کردن با دستگاه می‌توان متوجه کیفیت رنگ و دقت رندر تصاویر در آن شد.

لزوم به تعویض در آینده نزدیک

حتی اگر لپتاپ اقتصادی که می‌خرید برای انجام فعالیتی که از آن انتظار دارید کافی باشد مساله دوام پایین‌تر آن در طولانی‌مدت یکی از مشکلات بزرگ آن به شمار خواهد رفت. با خرید یک محصول ارزان‌قیمت طبیعتا زودتر از موعد متوجه ضعیف‌تر شدن و افت عملکرد آن خواهید شد؛ به‌طوری که نرم افزارهایی که در ابتدا با کیفیت قابل قبولی روی دستگاه اجرا می‌شدند پس از مدتی با مشکل روبرو خواهند شد.

لزوم تعویض کامپیوتر

بنابراین با این که یک لپتاپ اقتصادی در ظاهر ارزان‌تر بوده و گزینه‌ای به‌صرفه به شمار می‌رود، اما خیلی زودتر نیاز به ارتقا و تعویض خواهد داشت. به این ترتیب اگر به‌دنبال یک لپتاپ هستید که تا چند سال پاسخ‌گوی نیازهای شما باشد هرگز نباید سراغ گزینه‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت بروید.

در گجت نیوز بخوانید: ۸ اشتباه که هنگام خرید لپ تاپ هرگز نباید مرتکب شوید ۷ وسیله‌ای که بعد از خرید لپ تاپ به آن احتیاج دارید ۶ نرم افزار مهم که بعد از خرید لپ تاپ بلافاصله باید نصب شوند بهترین لپ تاپ های اقتصادی سال ۲۰۲۴

source

توسط wikiche.com