اما اختیارات شما به همین گزینه‌ها محدود نمی‌شود. در هوم‌اسکرین، اگر فضای خالی بین آیکون‌ها را مدتی فشار دهید، گزینه‌ی «Edit» در بالا سمت چپ صفحه نمایان می‌شود. با ضربه‌زدن روی این گزینه که جایگزین «+» در iOS 17 شده، می‌توانید به سه گزینه‌ی «Add Widget» (افزودن ویجت)، «Customize» (شخصی‌سازی) و «Edit Pages» (ویرایش صفحات) دسترسی داشته باشید. گزینه‌ی افزودن ویجت همان کاری را انجام می‌دهد که دکمه‌ی «+» پیش‌تر انجام می‌داد.

حالت سفید آیکون‌ها در iOS 18
حالت روشن آیکون‌ها
حالت تاریک آیکون‌ها در iOS 18
حالت تاریک آیکون‌ها

بعد از انتخاب حالت تاریک دیگر دلتان نمی‌خواهد به حالت قبل برگردید!

گزینه‌ی ویرایش صفحات، نمایی از تمام صفحات اصلی گوشی را نشان می‌دهد و می‌توانید از همین طریق صفحاتی را که نمی‌خواهید، حذف کنید یا ترتیبشان را عوض کنید. با انتخاب گزینه‌ی شخصی‌سازی، پنلی در پایین صفحه‌نمایش داده می‌شود که به شما اجازه می‌دهد حالت‌ تیره یا روشن را برای آیکون‌ها انتخاب کنید و سایز آیکون‌ها را تغییر دهید. با انتخاب گزینه‌ی «Tinted» می‌توانید رنگ تمام آیکون‌ها را به رنگ مدنظر خود درآورید؛ فقط حیف که انتخاب رنگ‌های متفاوت برای آیکون‌های مختلف وجود ندارد. این روال به آیکون‌ها انسجام و یکپارچگی می‌بخشد، ولی شاید به ذائقه‌ی همه خوش نیاید.

گزینه‌های شخصی‌سازی iOS 18
گزینه‌های شخصی‌سازی جدید
تغییر سایز ویجت از هوم‌اسکرین در iOS 18
تغییر سایز ویجت‌ها از هوم‌اسکرین

به تغییر سایز آیکون‌ها می‌رسیم. البته نمی‌توانید هر یک از آیکون‌ها را به‌طور جداگانه، به سایزی دقیق و دلخواه درآورید! در iOS 18 آیکون‌های هوم‌اسکرین در دو حالت تنظیم می‌شوند: با تنظیمات جدید آیکون‌ها بزرگ‌تر نشان داده می‌شوند و نام آن‌ها از زیر آیکون‌ها حذف می‌شود. اندازه‌ی پیش‌فرض نیز دقیقاً همانی است که در iOS 17 داشتیم.

به همین ترتیب می‌توانید سایز ویجت‌ها را مستقیماً از هوم‌اسکرین تغییر دهید، بدون اینکه پنل سفارشی‌سازی را باز کنید.

تغییر مهم لاک اسکرین

مهم‌ترین تغییری که iOS 18 برای لاک اسکرین به همراه آورده، امکان تغییر تاگل‌های سمت چپ و راست این صفحه است. قبلاً نماد چراغ‌قوه در سمت چپ و دوربین در سمت راست قرار داشت و نمی‌توانستیم این دو را با اپ‌های دیگر جایگزین کنیم.

لاک‌اسکرین iOS 18
تغییر تاگل‌های لاک‌اسکرین در iOS 18

‘گزینه‌های متعدد برای انتخاب! اما من هنوز از همان تاگل دوربین و چراغ‌قوه استفاده می‌کنم!

برای تغییر تاگل‌ها باید با فشار انگشت روی لاک‌اسکرین، وارد بخش سفارشی‌سازی شوید. حالا کنار هر یک از این دو دکمه، علامت «-» را مشاهده می‌کنید. با ضربه‌زدن روی این علامت، گزینه‌ی قبلی حذف می‌شود و در عوض علامت «+» را می‌بینید که با فشردن آن فهرست بلند‌بالایی از گزینه‌های قابل‌ جایگزینی را مشاهده خواهید کرد.

پس از هوم‌اسکرین که قلب آپدیت سیستم‌عامل اپل محسوب می‌شود، نوبت به کنترل سنتر می‌رسد که با قالب‌بندی جدید، گزینه‌های متنوع‌تر و البته ویژگی‌های سفارشی‌سازی، حال‌وهوای تازه‌ای به آیفون می‌دهد.

برخلاف گذشته، دیگر مجبور نیستید برای تغییر گزینه‌های کنترل سنتر به Settings بروید؛ بلکه می‌توانید یا روی «+» بالای صفحه ضربه بزنید یا هر فضای خالی کنترل سنتر را برای مدتی لمس کنید و نگه دارید، تا وارد حالت شخصی‌سازی شوید.

کنترل سنتر iOS 18
چینش آزادنه آیکون‌های کنترل سنتر
اضافه کردن اپ‌های جانبی به کنترل سنتر iOS 18
اضافه‌کردن اپ‌های جانبی به کنترل سنتر

وقتی برای دسترسی به کنترل سنتر، مثل سابق انگشتتان را از گوشه‌ی بالای سمت راست نمایشگر به پایین می‌کشید، چند المان جدید را مشاهده می‌کنید:

  • علامت «+» در گوشه‌ی بالا سمت چپ: این گزینه منوی سفارشی‌سازی را برای مرتب‌سازی مجدد و تغییر اندازه‌ی کنترل‌ها راه‌اندازی می‌کند.
  • آیکون پاور در گوشه‌ی سمت راست بالا: با نگه‌داشتن این آیکون صفحه‌ی پاور آف و خاموش‌کردن iOS ظاهر می‌شود.
  • سه آیکون در سمت راست صفحه: آیکون قلب، آیکون موسیقی و آیکون اتصال بی‌سیم

سه آیکون سمت راست در اصل نشان‌دهنده‌ی سه‌ صفحه‌ای هستند که کار کنترل سنتر با آن‌ها شروع می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید خودتان صفحات بیشتری را هم اضافه کنید.

صفحه‌ی اول (که با یک قلب نشان داده می‌شود) تمام ابزارهای کنترلی را که در نسخه‌ی قدیمی کنترل سنتر وجود داشت، در خود جای می‌دهد. به‌راحتی می‌توانید این گزینه‌ها را تغییر دهید و مطابق سلیقه، اندازه و چینش آن‌ها را انتخاب کنید.

کارت موزیک در کنترل سنتر iOS 18
ویجت موزیک در کنترل سنتر
بخش اتصالات در کنترل سنتر iOS 18
گزینه‌های اتصال در کنترل سنتر

صفحه‌ی دوم به‌طور پیش‌فرض یک ویجت بزرگ موسیقی را به‌همراه گزینه‌های AirPlay نمایش می‌دهد. صفحه‌ی سوم هم محلی برای فعال و غیرفعال‌کردن گزینه‌های ارتباطی نظیر وای‌فای، بلوتوث، شبکه همراه، ایردراپ، حالت هواپیما و موارد این چنینی است.

در کنترل سنتر جدید می‌توانید گزینه‌ها را مرتب کنید و اندازه‌ی آن‌ها را تغییر دهید. به‌علاوه برای اولین‌بار اپل به توسعه‌دهندگان دیگر اجازه داده است تا تاگل مربوط‌به اپلیکیشن‌های خود را به فهرست گزینه‌های کنترل سنتر اضافه کنند. همچنین در گوشه‌ی پایین سمت راست هر گزینه، یک نشانگر می‌بینید که می‌توانید با لمس و کشیدن آن، اندازه‌‌اش را افزایش دهید.

تغییرات اپلیکیشن Photos

هنگامی‌‌که برای اولین‌بار برنامه‌ی Photos را باز می‌کنیم، ادعای اپل مبنی‌بر «بزرگ‌ترین تغییرات تاریخ Photos در iOS 18» را دور از ذهن نمی‌بینیم؛ البته این برنامه از نسخه‌ی بتای iOS 18 تاکنون دستخوش تحولات مثبتی شده است.

اولین نکته‌ای که پس از بازکردن برنامه نظرها را جلب می‌کند، تبدیل‌شدن رابط جدید فوتوز، تب‌های سابق کتابخانه، آلبوم‌ها و مجموعه‌های For You به صفحه‌ای واحد است.

با سوایپ پایین، تصاویر گالری نمایان خواهند شد و با سوایپ بالا، می‌توانید کالکشن‌ها، خاطرات جمع‌آوری‌شده‌ی خودکار و سایر عکس‌های گروه‌بندی‌شده (بر اساس دسته‌هایی مانند افراد و حیوانات خانگی، سفرها و موارد مشابه) را مشاهده کنید.

گالری تصاویر حالا قابلیت سفارشی‌سازی بیشتری دارد: می‌توانید ترتیب ظاهرشدن بخش‌های مختلف را مطابق میل خود تنظیم کنید. برای مثال، می‌توانید Featured Photos را به بالای صفحه منتقل کنید.

ابزارهای هوشمند برای مرتب یا فیلترکردن تصاویر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد

در نسخه‌ی اولیه‌ی بتای iOS 18، نحوه‌ی کار کمی فرق می‌کرد و کاربران برای مشاهده‌ی مجموعه‌های مختلف تصاویر، باید انگشت خود را روی کتابخانه‌ی عکس‌ها به چپ و راست می‌کشیدند. اپل این ویژگی را ظاهراً به‌خاطر بازخورد کاربران حذف کرده است.

همچنین سایز بخش Recent Days که به‌طور پیش‌فرض زیر کتابخانه قرار دارد کوچک‌تر شده است تا کاربران تصاویر بیشتری از کتابخانه را در نمای اصلی مشاهده کنند.

source

توسط wikiche.com