راه های پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران

بررسی آمار آتش سوزی جنگل های ایران در چند سال گذشته + جانباختگان آن

آتش‌سوزی پدیده‌ای طبیعی که بروز آن منجر به آسیب‌های جانی و مالی برگشت ناپذیر می‌شود. بارها راجع به آتش‌سوزی‌های گسترده که در سراسر ایران شدت گرفته‌اند شنیده‌اید. اما به طور کل این بلای خانمان سوز در جنگل‌های گرم و خشک و مراتع سرسبز بیشتر به وقوع می‌پیوندد؛ زیرا در اثر وزش بادهای گرم، درخت‌های پوسیده، توخالی و یا برگ سوزنی شرایط ایجاد اولین جرقه‌های آتش را به وجود می‌آورند که به این پدیده خودسوزی جنگلی نیز گفته می‌شود. با بررسی آمار آتش‌سوزی‌های ایران میزان خسارت و جانباختگان آن یکبار برای همیشه توضیح خواهیم داد که این بلای طبیعی ناشی از سوء مدیریت است یا خیر.

اما جنگل سوزی علاوه بر محرک طبیعی توسط انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد. متأسفانه در کشور ما ایران طی سال‌های اخیر آمار و ارقام آتش سوزی در مراتع طبیعی و سرسبز به شدت افزایش یافته به طوری که به یک معضل جدی تبدیل شده است. در ادامه آمار آتش‌سوزی جنگل‌های ایران را به شکلی کلی اعلام خواهیم کرد.

آمار آتش‌سوزی جنگل‌های ایران

به گزارش سخنگوی داخلی کشور روزی نیست که از جنگل سوزی خبری نداشته باشیم. وجود این حجم از اخبار آتش‌سوزی جنگل‌های ایران باعث بی تفاوتی شهروندان و ساکنین مناطق شده است و بسیاری دیگر این موضوع را جدی نمی‌گیرند؛ اما این آتش‌سوزی‌ها چه وسعت و قدرت تخریبی دارند و در کدام نواحی فعال هستند؟ (لیست پایین بر اساس سال ۱۴۰۳ می‌باشد.)

آتش‌سوزی تالاب میقان اراک: ۱۰ کیلومتر از تالاب میقان در دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ بر اثر صاعقه دچار آتش سوزی شد و اطفاء حریق توسط ۲۵ آتش نشان صورت گرفت.

پارک ملی بوجاق کیانشهر: در تاریخ ۲۳ مرداد بیش از ۲۰۰۰ متر مربع از این مکان واقع در استان گیلان در آتش سوخت که به کمک تیم امداد و نجات و آتش‌نشانان زحمت کش و به واسطه شلنگ آتش‌نشانی خاموش شد.

جنگل‌های مریوان: آتش‌سوزی در پنج نقطه از جنگل‌های مریوان در کرمانشاه به تاریخ ۱۳ مرداد صورت گرفت که در چهار نقطه خنثی شد و در یکی از مناطق به علت باد شدید دوباره جریان گرفت.

آمار آتش‌سوزی جنگل‌های ایران

آتش‌سوزی در جنگل‌های بین راهی گچساران – شیراز: این آتش‌سوزی در تاریخ ۲۴ خرداد رخ داد و با تلاش نیروی اطفا حریق به سختی سه بار خاموش و دوباره شعله‌ور شد.

جنگل‌های گیلان: به گفته فرماندار یگان محافظت طبیعی گیلان و آمار موجود از آتش‌سوزی جنگل‌های ایران، سال گذشته در ۳۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهر ۱۳۱ آتش سوزی به وقوع پیوسته که نسبت به سال گذشته کاهش۵ درصدی دارد.

آتش‌سوزی تالاب‌ها: با توجه به وجود ۲۲۰ تالاب مختلف در سراسر کشور در طی سال‌های گذشته ۱۷۳ بار این تالاب‌ها دچار آتش‌سوزی شدند که در این میان تالاب میانکاله با ۳۹ مورد آتش‌سوزی در صدر این لیست قرار گرفته است.

پهنه خامین در کهگیلویه و بویر احمد: آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده شهرستان باشت به تاریخ ۲۰ خرداد در دو مرحله صورت گرفت و ۳ هکتار از اراضی مهم و سرسبز این شهرستان به دام آتش افتاد.

جنگل‌ها و مراتع لرستان: در تاریخ ۲۷ تیر ۴۹۰ هکتار از اراضی و زمین های کشاورزی لرستان دچار آتش سوزی شدند که ۳۴۶ هکتار از آن به مراتع جنگلی اختصاص دارد.

میزان خسارت آتش‌سوزی جنگل‌های ایران

میزان خسارت آتش‌سوزی جنگل‌های ایران

بر اساس آخرین آمارها و گزارشات مرکز پژوهش‌های مجلس از آتش‌سوزی جنگل‌های ایران، ۱۴۰ هزار هکتار از جنگل‌ها در طی گذشت ۱۰ سال در آتش سوخته‌اند که میزان خسارت‌های ناشی از آن ۱۶۹ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. در حقیقت با توجه به ارقام گفته شده خسارت به اراضی جنگلی در صورت آتش‌سوزی ۵۶ میلیون در هر هکتار است که این آمار منتشر شده متعلق به سال ۱۳۹۷ می‌باشد.

در سال‌های بعد به ویژه چند سال اخیر وضعیت به مراتب وخیم‌تر گزارش شده است به طوری که با رسیدن فصل گرما کابوس سوختن جنگل‌های زاگرس دوباره آغاز می‌شود. جالب است بدانید که بر اساس ارزش سنجی که در سال ۱۳۹۲ صورت گرفت ارزش هر درخت زاگرس ۲۰۰ هزار دلار تخمین زده شد که با وقوع آتش‌سوزی جنگل‌های ایران ضربه سهمگینی بر اقتصاد و محیط زیست کشور وارد خواهد شد.

علل وقوع آتش‌سوزی جنگل‌های ایران

چهار علت طبیعی اصلی آتش‌سوزی جنگل‌های ایران عبارتند از فوران آتش‌فشانی، جرقه در صورت فرو افتادن صخره‌ها، آذرخش و احتراق خود به خود. این عوامل طبیعی موجب شروع اولین شعله‌های آتش در طبیعت می‌شوند؛ اما به طور کل انسان‌ها نیز نقش مهمی در بروز حوادث مترقبه در طبیعت دارند و بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در ابتدا توسط رها کردن سیگار در طبیعت، خاموش نکردن منقل‌های کباب در پیک نیک، جرقه ابزار و وسایل رها شده در فضاهای سبز و قوس الکتریکی خطوط نیرو پدید می‌آیند.

در اثر پدیده‌های محیطی مختلفی از جمله خشکسالی در زمین‌های کشاورزی و مناطقی که کشت متناوب انجام می‌شود، رشد علف‌های سطحی و هرز افزایش یافته و به علت جذب سریع نور خورشید این علف‌های کوتاه بسیار سریع‌تر از درختان تنومند آتش می‌گیرند و همین مسئله موجب گسترده شدن حلقه آتش و از بین رفتن پوشش گیاهی نواحی مختلف می‌شود.

پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی جنگل‌های ایران

پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی جنگل‌های ایران

دانستن راهکارهای حفظ و جلوگیری از جنگل سوزی بسیار به پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران کمک می‌کند. در کشوری مانند ایران که در ناحیه خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد در نظر گیری نکات بسیار مهم مراقبت از محیط زیست بر همگان واجب است تا از بروز حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری شود. لیستی از این نکات به شرح زیر است:

  • در نواحی جنگلی بر روی پوشش گیاهی آتش درست نکنید
  • زباله‌های خود را در جنگل رها نکنید (به خصوص پلاستیک)
  • رها کردن چوب کبریت و ته سیگار در طبیعت بسیار خطرناک است
  • از قطع درختان پرهیز کنید، ریشه درختان موجب آتش‌سوزی می‌شوند
  • از سوزاندن بقایای زمین‌های کشاورزی خودداری کنید؛ زیرا خاکستر آنها بسیار اشتعال‌زا است.

نتیجه‌گیری

با نگاه کامل و جامعی که به موضوع بسیار مهم آتش‌سوزی جنگل‌های ایران داشتیم، دریافتیم که با رعایت ایمنی و یکسری نکات کلیدی به راحتی می‌توان جلوی آتش‌سوزی را گرفت. اما رعایت نکات ایمنی به چه صورت امکان پذیر است؟ اولین قدم خرید تجهیزات ایمنی و کارگاهی و استاندارد از یک فروشگاه معتبر برای حفظ و نجات جان انسان‌ها می‌باشد.

شرکت تجهیزات ایمنی و لوازم آتش‌نشانی ایمن احسان در زمینه محصولاتی همچون کپسول‌های آتش‌نشانی، فایرباکس، کیف‌های کمک اولیه، پتوهای آتش‌نشانی و… فعالیت می‌کند و به مدت ۱۷ سال نمایندگی بهترین محصولات خارجی و داخلی را در انحصار خود داشته علاوه بر این با امکان خرید اینترنتی راحت و مطمئن به شما این امکان را می‌دهد که بهترین خرید آنلاین خود را تجربه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت لیست محصولات به فروشگاه اینترنتی این مجموعه مراجعه کنید.

source

توسط wikiche.com