در یک پژوهش جدید مشخص شده که به دلیل فرسایشی که توسط رودخانه‌ای در نزدیکی آن ایجاد می‌شود، کوه اورست ممکن است هر سال بلندتر شود.

طبق خبری از وبسایت EurekAlert، محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) در انگلستان، برای کشف چگونگی افزایش ارتفاع کوه اورست که ۸۸۴۹ متر ارتفاع دارد، تکامل رودخانه‌های هیمالیا را طی سال‌ها بررسی کردند.

پژوهشگران دریافتند که حدود ۸۹ هزار سال پیش، رودخانه آرون که در نزدیکی اورست قرار دارد، با رودخانه کوسی ترکیب شده و این ترکیب باعث افزایش فرسایش در منطقه شده است.

محققان اظهار کردند که این ترکیب منجر به فرسایش زیاد سنگ و خاک شده و پس از این فرسایش، فشار از زیر پوسته زمین موجب افزایش ارتفاع اورست شده است.

آنها همچنین اشاره کردند که به دلیل فرسایشی که توسط رودخانه ایجاد شده، کوه اورست طی ۸۹ هزار سال گذشته بین ۱۵ تا ۵۰ متر بلندتر شده و ممکن است سالانه حدود ۲ میلی‌متر به ارتفاع آن افزوده شود.

دکتر شو هان، یکی از نویسندگان این تحقیق، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تغییر ارتفاع کوه اورست نشان‌دهنده طبیعت پویا و متغیر سطح زمین است. تعامل بین فرسایش ناشی از رودخانه آرون و فشار رو به بالای گوشته زمین، به کوه اورست شتاب داده و آن را بیشتر از حد معمول بالا می‌برد.»

این تحقیق در مجله «Nature Geoscience» منتشر شده است.

source

توسط wikiche.com