ویجت‌های لاک اسکرین در اندروید 15 به زودی در دسترس خواهند بود، و این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا ویجت‌ها را روی یک صفحه پنهان در صفحه قفل گوشی خود قرار دهند.

با نزدیک شدن به انتشار نسخه پایدار اندروید 15، یکی از ویژگی‌هایی که در نسخه اولیه نخواهد بود، پشتیبانی از ویجت‌های لاک اسکرین است. گوگل در حال احیا کردن ویژگی‌ای است که نزدیک به یک دهه پیش از اندروید حذف شده بود. در بررسی اولیه‌ ما از ویجت‌های لاک اسکرین در اندروید 15، به مشکلات زیادی برخوردیم، اما حالا که چند ماهی از آن زمان گذشته، تصمیم گرفتیم دوباره به این ویژگی نگاه کنیم. اگرچه هنوز برخی مشکلات وجود دارد، ویژگی ویجت‌های صفحه قفل اندروید 15 به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

معرفی ویجت‌های لاک اسکرین در اندروید 15

در گذشته، گزارش داده بودیم که گوگل قصد دارد ویجت‌های اندروید را به صفحه قفل برگرداند. در آن زمان، مشخص نبود که آیا این قابلیت برای تمام دستگاه‌های اندرویدی در دسترس خواهد بود یا فقط برای تبلت‌های اندرویدی. با انتشار نسخه بتا 1 اندروید 15 در ماه آوریل، علاوه بر مشاهده این ویژگی در حال توسعه، تأیید شد که این قابلیت تنها روی تبلت‌ها پشتیبانی خواهد شد.

روند کار ویجت‌های صفحه قفل در نسخه‌های بتا

در نسخه بتا 1، فعال‌سازی ویجت‌های صفحه قفل به وسیله کشیدن انگشت از لبه سمت راست صفحه قفل ممکن بود. بدین ترتیب صفحه‌ای نمایش داده می‌شد. در این صفحه، می‌توانستید ویجت‌ها را اضافه، حذف یا جابجا کنید. بعد از انتخاب ویجت‌ها، می‌توانستید بین صفحه قفل و هاب باز شده، بدون نیاز به باز کردن قفل تبلت به راحتی جابجا شوید.

رفع مشکلات عمده در نسخه‌های بتا

در نسخه‌های بعدی، گوگل دو مشکل عمده را برطرف کرد. مشکل اول این بود که برخی از عناصر رابط کاربری صفحه قفل، مانند ساعت، روی صفحه ویجت‌ها قرار می‌گرفتند و مانع از دیدن برخی ویجت‌ها می‌شدند. مشکل دوم این بود که ویجت‌ها قابل تعامل نبودند و تنها اطلاعاتی را به صورت اجمالی نمایش می‌دادند. در نسخه بتا 3 که در ماه ژوئن منتشر شد، این مشکلات رفع شدند.

بهبودهای اخیر در ویژگی ویجت‌های لاک اسکرین در اندروید 15

اکنون یک نوار عمودی در لبه سمت راست لاک اسکرین اندروید وجود دارد که به رنگ و اندازه مشابه نوار ناوبری است و به شما اطلاع می‌دهد که می‌توانید به سمت داخل بکشید. کشیدن انگشت به سمت داخل باعث می‌شود که صفحه قفل و هاب دیگر روی همدیگر قرار نگیرند. به طور پیش‌فرض، تنها دکمه‌ای که در هاب نمایش داده می‌شود، دکمه تغییر پروفایل فعلی است و دکمه سفارشی‌سازی فقط با نگه‌داشتن انگشت روی فضای خالی ظاهر می‌شود.

ظرفیت ویجت‌ها و تعامل با آن‌ها

شما می‌توانید تا شش ویجت را در یک صفحه نمایش دهید. هرچند که هاب به صورت افقی قابل پیمایش است و می‌توانید ویجت‌های بیشتری اضافه کنید. هنوز نمی‌توان ویجت‌ها را تغییر اندازه داد، اما می‌توانید با آن‌ها تعامل کنید. در ویدیوی زیر، با فشردن دکمه پخش در یکی از ویجت‌های YouTube Music، یک پادکست شروع به پخش شد. پس از جابجایی به صفحه قفل و بازگشت به هاب، یک ویجت رسانه‌ای بزرگ در سمت چپ نوار ویجت‌ها ظاهر شد. این ویجت رسانه‌ای نسخه بزرگ‌تری از ویجت رسانه‌ای موجود در پنل اعلان‌ها است و تنها زمانی که یک رسانه در حال پخش یا به تازگی در حال پخش بوده، نمایش داده می‌شود.

وضعیت کنونی و زمان انتشار

با وجود مشکلاتی که هنوز در ویژگی ویجت‌های لاک اسکرین اندروید 15 وجود دارد، این ویژگی نسبت به نسخه‌های قبلی بسیار آماده‌تر به نظر می‌رسد. هنوز مشخص نیست که گوگل چه زمانی دقیقا این ویژگی را منتشر خواهد کرد. اما به احتمال زیاد با معرفی تبلت Pixel Tablet 2 این ویژگی هم عرضه خواهد شد. ممکن است این ویژگی حتی زودتر از آن در یک به‌روزرسانی فصلی اندروید 15 برای تبلت پیکسل موجود نیز منتشر شود، اما زمان‌بندی دقیق گوگل هنوز مشخص نیست.

source

توسط wikiche.com