عصر ایران ؛ نهال موسوی – چند مدتی است ماهنامه سینمایی فیلم امروز چند ویدئوی چالشی تحت عنوان «بر سر دوراهی» در صفحه اینستاگرام خود منتشر می‌کند که یک بازیگر معروف و باسابقه سینمای ایران مقابل دوربین نشسته و باید در بین دو بازیگری که پیشنهاد می‌شود یکی از آنها را انتخاب کند تا به یک انتخاب نهایی برسد.

چالش‌های این شکلی در میان برنامه‌سازان جهانی بسیار باب است و شاید معروفترین آنها که به نوعی آغاز کننده این چالش بود مجری و برنامه ساز معروف آمریکایی الن دی‌جنرس در برنامه شوی الن The Ellen Show بود که البته در آن برنامه بیشتر از منظر خنده و سرگرمی این کار را انجام می‌دادند و مثلا به یک بازیگر معروف زن که مجرد بود می‌گفتند در میان سوپراستارهای مرد هالیوود اگر انتخابی داشته باشد چه کسی خواهد بود؟

بعدتر این شکل چالش به یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی هم راه پیدا کرد و مثلا یوتیوبر در گوشه خیابان از یک شخص عادی می‌پرسید که خواننده، فوتبالیست یا حتی شهر مورد علاقه‌ات چه کسی است و او جواب می‌داد و … 

حال در نسخه ایرانی این گونه چالش‌ها، شاهین شجری‌کهن تا به امروز 3 بازیگر شناخته شده سینمای ایران را در موقعیت انتخاب قرار داده است: رضا کیانیان، گوهر خیراندیش و فرامرز قریبیان

بر سر دوراهی ؛ گوهر خیراندیش

با دیدن این ویدئوها نکته جالب توجهی که به چشم می‌خورد در مورد هر سه بازیگر این است که تا چه اندازه از سینما و به شکل تخصصی از همکاران خود شناخت دارند. 

برای مثال درباره آقای فرامرز قریبیان که 82 سال سن دارد می‌بینیم که چه با وسواس و دقت درباره انتخابهایش حرف می‌زند و یا خانم گوهرخیراندیش تا چه اندازه شناخت از این بازیگران جهان دارد و خودش را دنباله‌رو کدام بازیگر می‌داند و یا با کدام بازیگر مقایسه می‌کند و …

قضیه این است که همیشه در میان جوانان عشق و علاقه به بازیگری وجود داشته و بسیاری هم از راه‌های مختلف برای رسیدن به این خواسته خود اقدام کرده‌اند، اما مهمترین اتفاق این است که فقط عشق و علاقه کافی نیست بلکه باید علاوه بر آن دانش هم داشت و این دانش از راه‌های مختلفی چون ادامه تحصیل در این زمینه، بررسی تاریخ سینما، مطالعه شخصی، تحقیق و پژوهش و پیگیری به دست می‌آید.

چند مدت قبل با یک جوان علاقمند به بازیگری آشنا شدم که اتفاقا در بسیاری از کلاس‌های مختلف چون «تکنیک بازیگری مقابل دوربین» و … هم شرکت کرده بود، حرف به جایی رسید که از اولین تصویر ظهور مارلون براندو در فیلم اینک آخر الزمان ساخته فرانسیس فورد کاپولا گفتم، حیرت انگیز بود که نه فیلم را دیده بود و نه براندو و کاپولا را می‌شناخت. گفتم خوب جوان است و احتمالا موقعیت شناخت این سینماگران برایش پیش نیامده است. درباره چند فیلم معروف تاریخ سینما مثل کازابلانکا، فیلمساز، بازیگر و … سوال پرسیدم تقریبا هیچکدام را نه دیده بود و نه می‌شناخت! اما علاقمند به بازیگری بود و از اینکه نتوانسته است به سینما وارد شود دل پری داشت.

این مثالی که ذکر شد برای تعمیم دادن این نمونه به اکثریت جوانان علاقمند به سینما و بازیگری نیست بلکه در همه شغلی و هر کاری باید این واقعیت را قبول کرد که برای رسیدن به موفقیت در هر کاری تلاش و کوشش فراوان، صبر و حوصله و دانش اندوزی لازم است از راه‌های میانبر نمی‌توان یک شبه ره صد ساله را پیمود.

غرض این نیست که کسی که به بازیگری علاقمند است مانند یک سینه فیلی تاریخ سینما را شخم زده باشد ولی حداقل باید بزرگان راهی که خود انتخاب کرده است را بشناسد و بداند که چرا و به چه دلیلی در تاریخ سینما اسامی این افراد ماندگار شده است.  

این 2 ویدئو چالشی از گوهر خیراندیش و فرامرز قریبیان اثبات همین نکته است که تا چه اندازه باید هم کار کرد و هم کار دیگران را دید و هم از همکاران خارجی و داخلی حرفه خود شناخت و تحلیل داشت. 

آرزوی سلامتی برای خانم خیراندیش و آقای قریبیان دارم که با دیدن این 2 چالش دوباره از آنها آموختم.

بر سر دوراهی ؛ فرامرز قریبیان

source

توسط wikiche.com