مایکروسافت ورد و گوگل داکس دو مورد از پرکاربردترین ابزارهای واژه پردازی هستند. اما آن‌ها در مقایسه با یکدیگر چگونه هستند و مهم‌تر از آن، کدام یک را باید بر اساس نیاز خود انتخاب کنید؟ در ادامه مواردی آورده شدند که به شما در این تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کنند.

۱. ویژگی‌ها

مایکروسافت ورد یک ابزار پردازش کلمه قدرتمند است که قابلیت‌های قالب بندی پیشرفته و همچنین گزینه‌های سفارشی سازی اسناد گسترده‌ای را ارائه می‌کند. این شامل چندین ویژگی مفید است که گوگل داکس ندارد و شامل ماکروها، حالت فوکوس و ادغام ایمیل است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا مایکروسافت ورد برای ایجاد و مدیریت اسناد پیچیده بسیار ایده‌آل باشد.

از سوی دیگر، گوگل داکس یک تجربه پردازش کلمه کارآمدتر و ساده‌تر را ارائه می‌دهد. این شامل تمام ویژگی‌های ضروری برای کارهای روزمره مانند قالب‌بندی اولیه، غلط‌گیری املا و گزینه‌های طرح‌بندی صفحه است. علاوه بر این، از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا عملکرد آن را با برنامه‌های شخص ثالث گسترش بدهید. با این حال، مجموعه ویژگی‌های آن به اندازه مایکروسافت ورد جامع نیست.

۲. رابط کاربری و سهولت استفاده

مایکروسافت ورد یک رابط کاربری تثبیت شده و غنی از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد که در طول دهه‌ها تکامل پیدا کردند. نوار ابزار به سبک روبان نمادین آن پر از گزینه‌هایی است که با چند کلیک می‌توانید به طیف گسترده‌ای از ابزارهای قالب بندی، طراحی و چیدمان دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، مایکروسافت ورد به شما اجازه می‌دهد تا این نوار ابزار را مطابق با جریان کاری خود سفارشی سازی کنید.

در نقطه مقابل، گوگل داکس دارای یک رابط تمیزتر و کارآمدتر است که بر سادگی و سهولت استفاده تأکید دارد. طراحی مینیمالیستی آن نیز شامل یک نوار ابزار ساده است که فقط متداول‌ترین عملکردها را ارائه می‌دهد. این باعث می‌شود که گوگل داکس برای کاربران معمولی یا کسانی که تازه وارد نرم‌افزار پردازش کلمه شدند، بصری‌تر باشد. در هر صورت، گوگل داکس یک محیط کاربرپسندتر و عاری از حواس پرتی را ارائه می‌کند که انتخابی عادی برای ایجاد اسناد است.

۳. به اشتراک گذاری فایل و همکاری

مایکروسافت ورد یک چارچوب قوی برای به اشتراک‌گذاری فایل و همکاری فراهم می‌کند. با استفاده از آن، می‌توانید به راحتی اسناد را از طریق ایمیل، OneDrive یا SharePoint به اشتراک بگذارید و به دیگران اجازه بدهید تا آن‌ها را مشاهده یا ویرایش کنند. ویژگی Track Changes آن به همکاران اجازه می‌دهد تا سابقه‌ای واضح از تمام تغییرات را حفظ کنند و همین نیز بررسی تغییرات را آسان می‌کند.

گوگل داکس همچنین ویژگی‌های همکاری و اشتراک‌گذاری فایل از جمله گزینه بررسی نسخه‌های گذشته یک سند را ارائه می‌دهد. با این حال، این ابزار با حالت Suggesting، خودش را نسبت به ورد متمایز می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد بدون تغییر مستقیم سند اصلی، تغییراتی را پیشنهاد کنند. به علاوه، ویژگی ویرایش بلادرنگ آن، چندین کاربر را قادر می‌سازد تا به طور هم‌زمان ویرایش کنند و به‌روزرسانی‌ها بلافاصله برای همه قابل مشاهده است.

۴. دسترسی آفلاین

هنگام انتخاب بین مایکروسافت ورد و گوگل داکس، دسترسی آفلاین عامل مهمی است. مایکروسافت ورد به‌عنوان یک برنامه دسکتاپ، در عملکرد آفلاین برتری دارد. پس از نصب، می‌توانید اسناد را حتی بدون اتصال به اینترنت، ایجاد، ویرایش و ذخیره کنید. همه ویژگی‌های آن از جمله قالب‌بندی پیشرفته، قالب‌ها و ابزارهای همکاری، در حالت آفلاین در دسترس باقی می‌مانند. علاوه بر این، پس از اتصال مجدد به اینترنت، برنامه ورد به طور خودکار تغییرات را در OneDrive همگام سازی می‌کند.

از آنجا که گوگل داکس عمدتاً در فضای ابری کار می‌کند، برای عملکرد کامل به اتصال اینترنت نیاز دارد. اگرچه گوگل یک حالت آفلاین نیز ارائه می‌دهد اما نیاز به تنظیمات بیشتری دارد و فقط در گوگل کروم و مایکروسافت اج در دسترس است. با این حال، بزرگترین نقطه ضعف آن این است که حالت آفلاین فقط دسترسی به ویژگی‌های ویرایش ساده را فراهم می‌کند و فاقد گزینه‌هایی برای افزودن جدول، نمودارها، گراف‌ها، ایموجی‎ها یا موارد دیگر است. این محدودیت می‌تواند مانع از ایجاد و ویرایش اسناد پیچیده‌تر شود.

۵. سازگاری فایل

ورد و گوگل داکس هر دو با انواع فایل‌های محبوب از جمله docx، pdf، txt، rft، html و موارد دیگر سازگار است. علاوه بر این، می‌توانید فایل‌های ورد را به طور یکپارچه در گوگل داکس باز کنید و برعکس آن. با این حال، نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که گوگل داکس گاهی اوقات با قالب‌بندی پیچیده مشکل دارد، به خصوص اگر اسناد دارای قالب بندی غنی، فونت‎‌های خاص، جداول یا طرح بندی‌های پیچیده باشند.

به‌عنوان مثال، وقتی که یک فایل پی‌دی‎اف یکسان را در ورد و گوگل داکس باز کنید، قالب بندی متن اصلی و تصاویر معمولاً به خوبی منتقل می‌شوند. هر چند، عناصر پیچیده‌تر مانند جداول چند لایه یا ویژگی‌های طراحی تخصصی، آن‌طور که باید در گوگل داکس نمایش داده نمی‌شوند و این در حالی است که ورد آن‌ها را به درستی به نمایش می‌گذارد.

۶. هزینه و در دسترس بودن

مایکروسافت ورد معمولاً به‌عنوان بخشی از سرویس اشتراک مایکروسافت ۳۶۵ در دسترس است که هزینه آن ۶۹.۹۹ دلار در سال است. این اشتراک دسترسی به سایر برنامه‌های Microsoft Office و همچنین یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی ابری OneDrive فراهم می‌کند. همچنین یک گزینه خرید یک باره به نام بسته Office Home and Student وجود دارد که قیمت آن ۱۴۹.۹۹ دلار است. علاوه بر این، مایکروسافت نسخه مبتنی بر وب ورد را ارائه می‌دهد که نیازی به اشتراک ندارد اما چندان جامع نیست.

از سوی دیگر، گوگل داکس برای کاربران فردی و استفاده شخصی رایگان است و همین نیز آن را برای کسانی که به دنبال قابلیت‌های ویرایش اسناد ساده هستند، به گزینه‎‌ای عالی تبدیل می‌کند. برای کسب و کارها، گوگل یک نسخه پیشرفته‌تری را از طریق Google Workspace ارائه می‌کند که از ۶ دلار برای هر کاربر در ماه شروع می‌شود و هوش مصنوعی مولد را به گوگل داکس می‌آورد.

مایکروسافت ورد و گوگل داکس هر دو در پلتفرم‌های مختلف همانند ویندوز، مک، اندروید و آیفون در دسترس هستند. از لحاظ هزینه نیز گوگل داکس گزینه واضحی است چراکه به شما اجازه دسترسی رایگان را می‌دهد. پس پاسخ نهایی برای این سؤال که کدام بهتر است، مایکروسافت یا ورد؟ این است که انتخاب هر کدام از آن‌ها بستگی به سبک کاری و نیازهای خاص شما دارد.

منبع makeuseof

source

توسط wikiche.com