24 مهر 1403 ساعت 10:03

با تغییرات جدیدی که گوگل در حال اعمال آنها است، به‌زودی می‌توانید اپلیکیشن های لینوکس را روی گوشی های اندرویدی اجرا کنید.

گوگل در حال کار روی طرحی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن های لینوکس را روی گوشی های اندرویدی خود اجرا کنند. این کار، یک قدم بزرگ است که انعطاف‌پذیری این سیستم عامل را گسترش می‌دهد. تا به امروز، پشتیبانی از اپلیکیشن های لینوکس به کروم بوک‌ها محدود شده بود و کاربران اندرویدی که می‌خواستند برنامه‌های لینوکسی را روی دستگاه‌های خود اجرا کنند باید به سراغ ابزارهای شخص ثالث و محدود می‌رفتند.

نحوه اجرای اپلیکیشن های لینوکس روی دستگاه‌ها و گوشی های اندرویدی

کلید اصلی این تغییر، یک اپ ترمینال جدید است که از چارچوب مجازی‌سازی اندروید (AVF) استفاده می‌کند. با استفاده از این اپلیکیشن، کاربران می‌تواند دستورهای لینوکس را از طریق ماشین مجازی (VM) روی دستگاه اندرویدی خود اجرا کنند. در ابتدا، راه‌اندازی این ویژگی به دانش خاصی نیاز داشت؛ چرا که کاربران باید این برنامه را فعال می‌کردند و سپس VM یا ماشین مجازی را به‌صورت دستی راه‌اندازی می‌کردند. گوگل اکنون روی ساده‌تر کردن این فرایند کار می‌کند.

اپلیکیشن های لینوکس روی گوشی های اندرویدی

برنامه ترمینال جدید به‌زودی قادر خواهد بود یک سیستم لینوکس، مانند Debian را با حداقل ورودی از کاربر، راه‌اندازی و اجرا کند. هدف از این اقدام، آسان‌تر کردن اجرای برنامه های لینوکس روی سیستم عامل اندروید برای تمام کاربران است. تغییرات اخیر در پروژه متن باز اندروید (AOSP) نشان می‌دهد که گوگل قصد دارد یک گزینه ترمینال لینوکس را به تنظیمات توسعه دهنده اندروید اضافه کند. وقتی این گزینه را فعال کنید، برنامه ترمینال قادر خواهد بود دستورات لینوکس را از طریق VM در دستگاه اندرویدی اجرا کند.

در حال حاضر، کاربران هنوز باید یک ایمیج Debian و ماشین مجازی یا VM را به‌صورت دستی تنظیم کنند؛ اما با تغییری که گوگل قصد دارد اعمال کند، این فرایند به‌صورت خودکار انجام خواهد شد. البته تلاش‌های گوگل فقط به اجرای اپلیکیشن های لینوکس روی سیستم عامل اندروید، محدود نمی‌شود. این شرکت همچنین در حال کار روی ویژگی‌های دیگری برای برنامه ترمینال و AVF یا مجازی‌سازی اندروید است. برخی از این به‌روزرسانی‌ها عبارتند از:

  • VM Snapshots: کاربران می‌توانند حالت‌های VM یا ماشین مجازی را برای دسترسی آسان‌تر، ذخیره و بازیابی کنند.
  • مجازی سازی تودرتو یا Nested Virtualization: این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا یک ماشین مجازی یا VM را در ماشین مجازی دیگر ادغام و اجرا کنند و به این ترتیب، انعطاف‌پذیری سیستم را افزایش دهند.
  • کنترل تنظیمات یا Settings Control: با تغییرات جدید، کاربران می‌توانند کنترل بیشتری روی گزینه‌هایی مانند فضای دیسک، تنظیمات پورت شبکه و موارد دیگر داشته باشند.

گوگل این ویژگی های لینوکس را به دستگاه‌هایی با صفحه نمایش بزرگ، محدود نخواهد کرد. آزمایش‌های انجام شده روی دستگاه‌هایی مانند پیکسل تبلت و گوشی پیکسل 9 پرو XL نشان می‌دهند که این برنامه ترمینال در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های اندرویدی قابل استفاده خواهد بود و محدود به تبلت‌ها یا کروم بوک‌ها نیست. به این ترتیب، دری برای اجرای برنامه های لینوکسی روی گوشی های هوشمند اندرویدی نیز باز خواهد شد.

اپلیکیشن های لینوکس روی گوشی های اندرویدی

پشتیبانی از اپلیکیشن های لینوکس در دستگاه‌های اندرویدی می‌تواند برای توسعه‌دهندگان، بسیار مفید و کاربردی باشد. توسعه‌دهندگان با استفاده از ابزارهای لینوکس که مستقیما روی دستگاه‌های اندرویدی اجرا می‌شوند، قادر خواهند بود از برنامه‌هایی مانند اندروید استودیو، بدون نیاز به راه‌اندازی محیط دسکتاپ، بهره ببرند. با این اوصاف، سیستم عامل اندروید می‌تواند به یک پلتفرم شبیه به دسکتاپ تبدیل شود. همچنین برنامه‌های لینوکس بیشتری برای پردازنده‌های ARM که در بیشتر دستگاه‌های اندرویدی به‌کار می‌روند، بهینه‌سازی شده‌اند.

در مجموع، برنامه گوگل برای پشتیبانی از لینوکس در دستگاه‌های اندرویدی، یک قدم بزرگ و رو به جلو است که می‌تواند انعطاف‌پذیری بیشتری به لینوکس و اندروید بدهد و هم برای کاربران عادی و هم برای توسعه‌دهندگان، بسیار مفید و موثر باشد و ابزارها و گزینه‌های بیشتری برای کسانی که به سیستم عامل لینوکس متکی هستند را در اختیار آنها قرار دهد.

همچنین بخوانید: کارهای جالبی که می‌توانید با لینوکس انجام دهید ولی با ویندوز و macOS خیر! کدام یک از توزیع های لینوکس، شباهت زیادی با ویندوز دارد؟ جزئیات لو رفته اندروید ۱۶: از اسم جدید تا تغییرات و تاریخ رونمایی گوگل، سیستم محافظت از گوشی های اندرویدی در برابر سرقت را معرفی کرد

source

توسط wikiche.com