واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز سه‌شنبه 15 اکتبر 2024 (24 مهر 1403) از نسل جدید تبلت‌های iPad Mini خود رونمایی کرد که برای سهولت در نام‌گذاری از آن با عنوان iPad Mini 2024 یاد می‌کنیم؛ iPad Mini جدید در مقایسه با آخرین نسل این خانواده یعنی iPad Mini 2021 از نظر شکل ظاهری، ابعاد و وزن، مشخصات صفحه‌نمایش، دوربین‌های پشت و جلو،‌ حافظه داخلی و توان باتری با تفاوتی روبرو نشده اما از پروسسور جدیدتری به‌نام A17 Pro بهره می‌برد که جایگزین A15 Bionic سه سال پیش شده و پیش از این در دوگانه iPhone 15 Pro حضور داشت. بدین‌ترتیب با حضور این پروسسور انتظار سرعت و کیفیت بالاتری از این مجموعه می‌رود و علاقه‌مندان به صفحه‌نمایش‌های کوچک این رده را به‌خود جلب خواهد کرد.

iPad Mini 2024 اپل که باید آن را نسل هفتم این خانواده نامیده همانگونه که اشاره شد از لحاظ طراحی و شکل ظاهری تفاوتی با نسل ششم معرفی شده در سال 2021 نداشته و همان ترکیب پیشین با حاشیه‌های نسبتاً اندک دورتادور صفحه‌نمایش، سنسور اثر انگشت بالای صفحه و تک دوربین بخش پشتی در این تبلت نیز تکرار شده است. iPad Mini 2024 در چهار رنگ سبز، ارغوانی، خاکستری و بژ/طلایی ارائه می‌شود که رنگ‌های خاکستری و طلایی در آن مشابه قبلند اما ترکیب ارغوانی آن روشن‌تر از گذشته به‌نظر می‌رسد و رنگ سبز نیز به‌کل رنگ تازه‌ای برای آن محسوب می‌شود.

این تبلت همچنان از ابعاد 6.3×134.8×195.4 میلی‌متر برخوردار بوده و بدون تغییر در دو نسخه وای‌فای و Cellular به‌ترتیب 293 و 297 گرم وزن دارد. نوار جانبی تبلت صاف و تخت بوده و کاور بخش پشتی و شیشه روی صفحه‌نمایش بدون انحنا طراحی شده‌اند.

صفحه‌نمایش 8.3 اینچی دستگاه همچنان از نوع IPS LCD با وضوح 1488×2266 پیکسل و تراکم 326ppi است که از روشنایی نقطه‌ای حداکثر 500 نیت بهره می‌برد و پوشش ضد چربی و مقاوم در برابر اثر انگشت نیز در آن فراموش نشده است. تنها تفاوت این صفحه‌نمایش با نمونه ارائه شده در سال 2021 پشتیبانی آن از قلم پیشرفته‌تر Apple Pencil Pro است که در ارتقاء پروداکتیویتی این تبلت موثر خواهد بود.

دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی f/2.4 تبلت همچنان سرجای خود قرار دارد و امکان برداشت ویدئوی 1080p با حداکثر 60 فریم در ارائه می‌کند. لنز این دوربین به‌صورت زاویه گسترده یا اولتراواید بوده و گزینه Center Stage برای دنبال کردن صورت افراد و جدا دادن آن‌ها در کادر با حرکت سوژه نیز همچنان در آن پشتیبانی می‌شود. دوربین پشتی نیز یک 12 مگاپیکسلی دیگر با f/1.8 و پشتیبانی از برداشت ویدئوی 4K/60fps است که روی کاغذ هیچ تفاوتی با نسل قبلی این کلاس ندارد.

پردازش در iPad Mini 2024 با چیپ‌ست A17 Pro اپل انجام می‌شود که سال گذشته در iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max حضور داشت. این چیپ‌ست 6 هسته‌ای از دو هسته سطح بالا و 4 هسته رده پایین تشکیل شده و به‌گفته اپل 30 درصد توان پردازشی بالاتری نسبت به A15 Bionic پیشین ارائه می‌کند. گرافیک 5 هسته‌ای این پروسسور نیز به‌گفته اپل 25 درصد پرفورمنس بالاتری نسبت به گذشته دارد. اپل در توصیف این پردازنده همچنین به دو برابر سرعت بیش‌تر موتور پردازش عصبی آن نسبت به قبل اشاره کرده است. دیگر برتری مهم این چیپ‌ست بی‌شک در لیتوگرافی 3 نانومتری آن نهفته است که نسبت به پردازنده 5 نانومتری پیشین مصرف انرژی پایین‌تری را ارائه می‌کند. بدین‌ترتیب با وجود یکسان بودن توان 19.3 وات ساعتی باتری iPad Mini 2024 نسبت به نسل قبلی آن احتمالاً با دوام باتری بهتری روبرو خواهیم شد.

در بخش گزینه‌های ارتباطی دستگاه باید به وای‌فای 6E (در مقایسه با وای‌فای 6 در نسخه قبلی)، بلوتوث 5.3 (بلوتوث 5 در نسخه قبلی) و مسیریاب GPS (تنها در نسخه Cellular) اشاره کرد. پورت اتصال سیمی تبلت همچنان از نوع USB-C است با این تفاوت که این بار استاندارد سرعتی آن بازهم افزایش پیدا کرده و روی کاغذ از 5Gb/s به 10Gb/s رسیده است. ارتباطات تحت شبکه در نسخه سلولار دستگاه شامل 5G (در شبکه sub-6GHz) و 4G LTE می‌شود اما در نسخه فاقد این دو گزینه طبیعتاً تنها باید به وای‌فای اکتفا کرد. میکروفون‌های دوگانه و اسپیکرهای استریو دیگر موارد قابل اشاره در مورد آی‌پد مینی جدید را تشکیل می‌دهند.

Apple iPad Mini 2024 با سیستم‌عامل iPadOS 18 ارائه شده و به گزینه‌های هوش مصنوعی Apple Intelligence نیز مثل آیفون‌های جدید دسترسی خواهد داشت. iPad Mini جدید در نسخه پایه دو برابر حافظه بیش‌تری نسبت به گذشته داشته و به‌جای 64 گیگابایت با 128 گیگابایت حافظه داخلی ارائه می‌شود. این مدل همچنین به‌جز حافظه 256 گیگابایتی در یک نسخه حجیم‌تر 512 گیگابایتی نیز عرضه می‌شود. اپل طبق معمول اشاره‌ای به رم دستگاه در مشخصات این تبلت نکرده اما با توجه به پشتیبانی از Apple Intelligence و محدودیت‌های این فناوری در زمینه رم احتمالاً با حافظه رم بالاتری نیز نسبت به گذشته روبرو می‌شویم. اپل با وجود دو برابر شدن حافظه داخلی، تغییری در قیمت پایه نسخه وای‌فای دستگاه ایجاد نکرده و همچنان آن را با 499 دلار عرضه می‌کند.

source

توسط wikiche.com