02 آبان 1403 ساعت 11:14

یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس خبر از ارسال پیش نویس طرح جدید نظام‌ حکمرانی فضای مجازی و طی کردن مراحل قانونی آن داده است.

فضای مجازی و ارتباط با دیگران در این بستر، همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت بوده و برای محدود کردن آن به انواع و اقسام روش‌ها از جمله فیلترینگ روی آورده است. طرح نظام حکمرانی فضای مجازی که به گفته یکی از نمایندگان و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال طی کردن مراحل قانونی است، از جدیدترین ابتکارات دولت در این زمینه به حساب می‌آید.

طرح جدید نظام‌ حکمرانی فضای مجازی چیست؟

به اعتقاد حسنعلی اخلاقی امیری، طرح نظام حکمرانی فضای مجازی باعث می‌شود که بتوانیم از این بستر آنلاین نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم. به گفته ایشان، این طرح به صورت پیش نویس به نمایندگان مجلس ارائه شده و در حال طی کردن فرآیند و مراحل قانونی است.

طرح جدید نظام‌ حکمرانی فضای مجازی

همزمان با زمزمه‌های چنین طرحی از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس، نگرانی‌هایی پیرامون تصویب شدن آن به وجود آمده و همه اینها در حالی است که مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور دولت چهاردهم، تأکید کرده که به زودی اتفاقات مثبتی در حوزه رفع فیلترینگ رخ می‌دهد.

حجت الاسلام اخلاقی امیری در پاسخ به نگرانی‌های مردم و دید بدبینانه به طرح نظام حکمرانی فضای مجازی بیان داشتند که این فضا و بستر یک ظرفیت است و نباید آن را به چشم یک تهدید نگاه کنیم. در حقیقت فرصت‌های این فضا در بحث موضوعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بیشتر از تهدیدات آن است. ایشان که از اعضای کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس است، می‌گوید:

از طرفی استفاده از فرصت‌های فضای مجازی نیازمند راهکارهای مناسب قانونی است. بنابراین نظام حکمرانی فضای مجازی به معنای مچ گیری کاربران این فضا و محدودکننده فعالیت آنان نیست. در حقیقت نظام بخشی حکمرانی فضای مجازی زیر ساخت‌های استفاده از فرصت‌های بی‌نظیر این فضا را ایجاد خواهد کرد لذا نمایندگان مجلس با این دید پیش نویس طرحی را تدوین و درحال طی کردن مراحل قانونی آن هستند.

طرح جدید نظام‌ حکمرانی فضای مجازی

ایشان در پایان تأکید کردند که در راستای اجرای هر چه بهتر این طرح، کمیته‌های فرعی مختلفی ذیل کمیسیون فرهنگی در حال فعالیت هستند و طرح مورد بحث در یکی از همین کمیته‌ها به صورت پیش نویس درآمده است. خبر طرح نظام بخشی فضای مجازی پیش‌تر در کمیته هنر، رسانه و فضای مجازی مجلس به ریاست حمید رسایی منتشر شده بود.

در گجت نیوز بخوانید: رئیس جمهور پزشکیان: با فیلترشکن فروشان برخورد کنید برنامه دولت پزشکیان برای فضای مجازی و بهبود وضعیت اینترنت + ویدیو وعده جدید پزشکیان در خصوص رفع فیلترینگ در حاشیه تقدیم بودجه ۱۴۰۴ رشیدی کوچی: شخص رئیس جمهور اختیار رفع فیلترینگ را دارد

source

توسط wikiche.com