آرم اقدام به لغو مجوز طراحی تراشه کوالکام کرده است. بر اساس این قرارداد، کوالکام مجاز بود از مجموعه دستورالعمل‌های آرم در طراحی تراشه‌های داخلی خود بهره ببرد. با توجه به نبرد حقوقی پیش‌رو میان دو شرکت در ماه دسامبر، آرم با لغو این مجوز، نخستین گام را در این منازعه برداشت.

مجوز طراحی تراشه کوالکام توسط آرم لغو شد

طبق گزارش بلومبرگ، آرم به کوالکام اطلاعیه‌ای مبنی بر فسخ این قرارداد با مهلت شصت روزه ارسال کرده است. در صورت اجرایی شدن این تصمیم، کوالکام ملزم به توقف تولید و فروش محصولات مبتنی بر فناوری آرم خواهد شد. این موضوع می‌تواند به طور چشمگیری بر درآمدهایی که این شرکت از فروش محصولات خود، به ویژه در حوزه گوشی‌های هوشمند اندرویدی و سایر دستگاه‌های موبایلی کسب می‌کند، تأثیر بگذارد. از جمله‌ی این محصولات می‌توان به اسنپدراگون ایکس الیت و 8 الیت مبتنی بر معماری Nuvia اشاره کرد.

این اختلافات حقوقی از سال 2022 آغاز شد. زمانی که آرم، کوالکام و شرکت تابعه آن، Nuvia را به دلیل توسعه هسته‌های سفارشی Phoenix بدون اخذ مجوز از آرم، مورد پیگرد قانونی قرار داد.

قبل از خرید Nuvia توسط کوالکام، آرم به این شرکت اجازه داده بود تا طرح‌های اولیه خود را برای توسعه هسته‌های سفارشی اصلاح نماید. با این حال، با انتقال مالکیت Nuvia، این توافقنامه باطل شد و آرم در ماه مارس 2022 همه مجوزهای اعطایی به Nuvia را لغو کرد.

آرم ادعا می‌کند که کوالکام بدون کسب اجازه از این شرکت، تلاش کرده تا مجوزهای Nuvia را به نهاد دیگری انتقال دهد. از طرفی، کوالکام معتقد است که آرم از نظر قانونی مجاز نیست تا در فعالیت‌های نوآورانه کوالکام یا Nuvia دخالت کند.

هرچند در تراشه‌های جدیدتر کوالکام از هسته‌های آرم استفاده نمی‌شود، اما همچنان از مجموعه دستورالعمل‌های این شرکت به عنوان واسطی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار بهره‌برداری می‌شود.

سخنگوی کوالکام در گفتگو با سام موبایل، این اقدام آرم را اقدامی بی‌اساس و با هدف اعمال فشار بر یک شریک تجاری قدیمی و ایجاد اختلال در عملکرد پردازنده‌های پیشرفته این شرکت و همچنین افزایش نرخ لایسنس توصیف کرده است.

source

توسط wikiche.com