02 آبان 1403 ساعت 18:40

مالکان خودروهای بالای 5 میلیارد باید چه میزان مالیات پرداخت کنند؟ بررسی کامل میزان مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۴.

طبق لایحه بودجه سال 1404، مالکان خودروهای لوکس که ارزش خودروی آن‌ها بیش از 50 میلیارد ریال (5 میلیارد تومان) باشد، مشمول پرداخت مالیات سالیانه خواهند شد. این مالیات شامل خودروهای سواری و وانت‌های دو کابین با پلاک انتظامی شخصی می‌شود و نرخ آن برابر 1 درصد از مازاد قیمت 50 میلیارد ریال خواهد بود.

جزئیات مالیات بر خودروهای بالای 5 میلیارد

اخبار خودرو می‌گوید، مبنای محاسبه این مالیات، قیمت روز خودرو است که طبق ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود. اطلاعات مربوط به مالکان و خودروهای مشمول مالیات از پلیس راهور دریافت می‌شود و پس از محاسبه قیمت روز خودرو و تعیین مالیات، سازمان امور مالیاتی موظف است به نحو مقتضی، مراتب را به اشخاص مشمول اطلاع دهد.

مالکان خودروها، اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی، باید مالیات خودروهای تحت مالکیت خود را تا پایان آبان ماه 1404 پرداخت کنند. علاوه بر این، مالکان موظف هستند مالیات خودروهایی که متعلق به فرزندان زیر 18 سال و افراد محجور تحت تکفل آنها هستند را نیز پرداخت کنند.

خودروهای بالای ۵ میلیارد

در صورتی که این مالیات در مهلت مقرر پرداخت نشود، مالکین مشمول حکم ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم خواهند شد که می‌تواند شامل جریمه‌های مالیاتی باشد. همچنین، تا زمانی که مالیات تعیین‌شده پرداخت نشود، ثبت نقل و انتقال خودرو ممنوع است. این ممنوعیت شامل مالیات‌های بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره خودرو نیز می‌شود.

پلیس راهور موظف شده است تا پایان فروردین 1404 لیستی از مالکان و خودروهای مشمول را به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده و امکان دسترسی برخط جهت استعلام موردی را برای این سازمان فراهم کند.

همچنین، متخلفان از پرداخت مالیات تعیین‌شده، مسئولیت تضامنی در قبال مالیات خودرو خواهند داشت و در صورت عدم پرداخت، هم مالک قبلی و هم مالک جدید خودرو مسئول خواهند بود.

مالیات تعیین‌شده طبق این لایحه قطعی است، اما اگر مالک خودرو نسبت به مالیات محاسبه‌شده اعتراضی داشته باشد، طبق تبصره 1 ماده 26 قانون مالیات‌های مستقیم، امکان رسیدگی به اعتراض وجود خواهد داشت.

در گجت نیوز بخوانید:

source

توسط wikiche.com