واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی به‌تازگی و در جریان رویداد معرفی محصولات، به طور رسمی از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اختصاصی خود با نام HarmonyOS Next رونمایی کرده است. این نخستین نسخه از سیستم‌عامل هواوی به‌شمار می‌رود که به طور کامل مستقل از اندروید ساخته شده و از این پلتفرم پشتیبانی نمی‌کند؛ چرا که غول چینی در پی انتقال کامل دستگاه‌های خود به سیستم‌عاملی داخلی و اختصاصی است. در نسل پنجم سیستم‌عامل اختصاصی هواوی طیف وسیعی از بهبودها با معماری بازطراحی‌شده و تمرکز بر حریم خصوصی، معیارهای امنیتی و تعامل کاربری راحت و آسان صورت گرفته است و آن را می‌توان بزرگ‌ترین به‌روزرسانی در تاریخ HarmonyOS به شمار آورد.

هواوی در آگوست 2019 از اولین نسخه سیستم‌عامل خود با نام HarmonyOS رونمایی کرد و از آن پس چندین نسخه مختلف آن را معرفی کرد. از ظواهر امر چنین پیداست که HarmonyOS Next به‌عنوان نسخه پنجم پلتفرم اختصاصی هواوی، نسل فعلی و آینده دستگاه‌های هواوی را در چین پوشش خواهد داد؛ هرچند پیش از این هم منابع معتبر خبری از انتشار این سیستم‌عامل سخن گفته بودند. گستره امکانات HarmonyOS Next از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های پوشیدنی‌ها تا ابزارهای خانه و خودرو هوشمند را در بر می‌گیرد.

HarmonyOS Next از یک ریز هسته یا microkernel توسعه‌یافته توسط هواوی استفاده می‌کند که بر مبنای هسته منبع باز OpenHarmony طراحی شده است و برای پشتیبانی از اپلیکیشن ها از کامپایلر Huawei Ark در کنار سرویس های موبایل هواوی (HMS) استفاده می کند. این طراحی تازه کاربرد یکپارچه سیستم‌عامل HarmonyOS Next را روی دستگاه‌های گوناگون و فضای ابری در کنار اتصال میان محصولات متنوع هواوی با طراحی‌های مختلف را نوید می‌دهد.

در ادامه برخی از مهم‌ترین تغییرات و ویژگی‌های نسخه جدید سیستم‌عامل هواوی را مرور خواهیم کرد.

به‌روزرسانی رابط کاربری

هواوی در نسل پنجم سیستم‌عامل خود رویکرد تازه‌ای را در طراحی معرفی کرده که Pure HarmonyOS نام دارد. در این رویکرد جدید که بر جذابیت بصری و روانی کاربری متمرکز است، از نوردهی فراگیر، انیمیشن‌های مبتنی بر خاصیت گرانشی (gravity-based) و تقارن مرکزی استفاده شده است؛ چنان‌که به‌گفته یانگ ژیان (Yang Zhiyan) طراح ارشد رابط کاربری هواوی، در این شیوه با تاکید بر شش عنصر کلیدی نور، حرکت، رنگ، نیرو، زمان و فضا، تجربه دیجیتالی منسجمی ایجاد می‌شود. به‌این‌ترتیب رابط کاربری این سیستم‌عامل از تصاویر پس‌زمینه (wallpaper) پویا، ساعت‌های دیجیتال هوشمند و یکپارچه‌سازی تم بهره می‌برد و از lock screen یا صفحه قفلی بهره می‌برد که زیبایی تصویری را بر اساس وضعیت آب‌وهوا، موقعیت ساعت و جلوه‌های نوری تنظیم می‌کند تا تعامل طبیعی‌تری با کاربر داشته باشد.

بهبود حریم خصوصی و امنیت

هواوی با معرفی معماری موسوم به Star Shield حریم خصوصی را با مدیریت سختگیرانه‌تر مجوزها، ذخیره داده روی دستگاه و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، اولویت دوچندانی بخشیده است. در نسخه جدید این سیستم‌عامل قابلیتی موسوم به اشتراک‌گذاری رمزگذاری‌شده معرفی شده که به کاربر امکان می‌دهد دسترسی به فایل‌ها را محدود و امکان ضبط غیر مجاز محتوای صفحه‌نمایش را مسدود کند. به گفته هواوی، این سیستم در مقایسه با iOS تعداد پنجره‌های بازشو یا pop-up مربوط به مجوز دسترسی را تا 76 درصد کاهش می‌دهد و با فهرست کردن برنامه‌های بازبینی، یکپارچگی دستگاه را تضمین می‌کند. هواوی همچنین مدعی است که در HarmonyOS Next با ارائه گزارش‌های دسترسی دقیق، شفافیت عملکردی را افزایش می‌دهد و کاربران را قادر می‌سازد تا میزان مصرف داده و رفتار اپلیکیشن‌ها را به‌دقت تحت نظارت درآورند.

بهبود عملکرد دستیار هوشمند

دستیار هوشمند هواوی موسوم به XiaoYi در سیستم‌عامل HarmonyOS Next بهبود یافته و بر اساس مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی Pangu AI طراحی شده است که یکپارچگی عمیق‌تر هوش مصنوعی با صدا، حرکات و میانبرهای ناوبری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین تسک‌های پیچیده‌ای مانند خلاصه‌سازی اسناد، نقشه ذهنی و ویرایش تصویر مبتنی بر AI هم به‌کمک این دستیار هوشمند قابل انجام است. کاربران می‌توانند به منظور پردازش فوری فایل‌ها از کشیدن و رها کردن (drag and drop) استفاده کنند. همچنین قابلیتی مشابه circle to search برای کشیدن دایره دور سوژه مورد نظر و جست‌وجوی سریع مبتنی بر تصویر نیز در نسخه جدید سیستم‌عامل هواوی دیده می‌شود که کارایی دستیار هوشمند را افزایش می‌دهد.

بهبود عملکرد

سیستم‌عامل HarmonyOS Next از قابلیتی موسوم به Distributed Soft Bus بهره می‌برد که با داشتن ویژگی‌هایی مانند امکان اشتراک‌گذاری گالری به صورت یکپارچه میان دستگاه‌های مختلف، سینک کردنclipboard ، پخش ویدئوی درون‌برنامه‌ای و قابلیت Tap-to-Share برای اشتراک‌گذاری یکپارچه فایل و محتوا میان دستگاه‌های هواوی، عملکرد و اتصال‌پذیری این پلتفرم را به نحو ملموسی بهبود می‌بخشد. به علاوه، با ارتقاء موتور Ark Engine اجزائی مانند گرافیک، چندرسانه‌ای و زمان‌بندی حافظه یکپارچه و تجربه کاربری روان‌تر شده است. مطابق ادعای هواوی، در سیستم‌عامل جدید روانی کاربری تا 30 درصد و عمر باتری تا 56 دقیقه بهبود می‌یابد. به‌علاوه، نه تنها مصرف انرژی در ارتباط میان ماژول‌های نرم‌افزاری تا 20 درصد کمتر می‌شود، بلکه با 1.5 گیگابایت حافظه بیشتر عملکردهای multitasking نیز نسبت به قبل ارتقاء خواهند یافت. هواوی همچنین اعلام کرده که با استفاده از Huawei Share 2.0 می‌توان تنها در مدت 8 ثانیه فایلی با حجم 1.2 گیگابایت را میان دو دستگاه مجهز به HarmonyOS Next انتقال داد.

زمان ارائه

در حالی که نسخه‌های پیشین سیستم‌عامل HarmonyOS روی بیش از یک میلیارد دستگاه هواوی شامل گوشی هوشمند، تبلت، پوشیدنی‌های هوشمند و سیستم‌های خانه هوشمند و اطلاعات-سرگرمی خودرو اجرا می‌شوند، اکوسیستم HarmonyOS Next اکنون از حدود پانزده هزار سرویس و برنامه داخلی هواوی و متاسرویس در 18 صنعت مختلف پشتیبانی می‌کند.

استفاده از نسخه بتای عمومی این سیستم‌عامل در چین با دستگاه‌هایی همچون سری Huawei Pura 70، گوشی تاشوی عمودی Pocket 2 و تبلت 11 اینچی MatePad Pro 11 (2024) آغاز شده است و دستگاه‌هایی از جمله Mate XT | Ultimate Design، گوشی تاشوی Nova Flip و MatePad Air نیز تا اوایل سال 2025 میلادی در صف دریافت به‌روزرسانی‌های جدید قرار دارند.

source

توسط wikiche.com