امروز، AMD درایور جدیدی برای چیپ‌ ست‌ها به نسخه ۶.۱۰.۱۷.۱۵۲ منتشر کرده است. نکته بارز این انتشار، اضافه شدن پشتیبانی از فناوری “کنترل جریان تحمیل‌ شده” (CET) و قابلیت “پشته سایه” برای چندین مؤلفه چیپ‌ست است. فایل‌های اجرایی درایور بروزرسانی شده‌اند و اکنون با علامت “/CETCOMPAT” مایکروسافت نشانه‌ گذاری شده‌اند.

برای کسانی که ممکن است با آن آشنا نباشند، مایکروسافت CETCOMPAT را معرفی کرده است تا سازگاری با CET را نشان دهد. این فناوری بطور اساسی حفاظت از پشته با تحمیل سخت‌ افزاری را به ارمغان می‌آورد تا از حملات “جدا کردن کنترل” جلوگیری کند و برای اولین بار در ویندوز ۱۰ نسخه ۲۰H۱ معرفی شد.

 

انتشار درایور جدید AMD با پشتیبانی از فناوری CET

 

CET ویژگی‌های “پشته سایه” و “هدف‌ گذاری غیرمستقیم شاخه” (IBT) را معرفی می‌کند. ویژگی اول به دفاع از سیستم در برابر حملات “برنامه‌ نویسی مبتنی بر بازگشت” (ROP) کمک می‌کند، در حالی که دومی از حملات “برنامه‌ نویسی مبتنی بر تماس یا پرش” (COP/JOP) محافظت می‌کند.

CET این کار را با مقایسه پشته عادی برنامه با یک کپی ذخیره‌ شده در سخت‌ افزار (پشته سایه) انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که یکپارچگی آدرس‌های بازگشت حفظ می‌شود. به زبان ساده، پشته سایه از تسلط بدافزار بر مراحل فرآیند نرم‌ افزارهای معتبر جلوگیری می‌کند و نرم‌ افزارهای مشکوک را از اجرا کردن علامت‌ گذاری می‌کند.

پردازنده‌های AMD Ryzen از سری Zen 3 یا ۵۰۰۰ به بعد از ویژگی پشته سایه پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، پردازنده‌های جدید Ryzen 6000 (Zen 3+)، Ryzen 7000 (Zen 4) و Ryzen 9000 (Zen 5) نیز سازگار هستند.

در همین حال، برای محافظت در برابر حملات تزریق هدف غیرمستقیم، پردازنده‌های AMD از “موانع پیش‌ بینی شاخه غیرمستقیم” (IBPB)، “محدود سازی پیش‌ بینی شاخه غیرمستقیم” (IBRS) و “پیش‌ بینی‌ کننده شاخه غیرمستقیم تک‌ ریسمانی” (STIBP) پشتیبانی می‌کنند. در ویندوز، این شرکت معمولاً استفاده از IBPB را توصیه می‌کند. با این حال، پردازنده‌های AMD Ryzen ممکن است بطور کامل از IBT پشتیبانی نکنند.

علاوه بر پشتیبانی از CET، بروزرسانی جدید چیپست همچنین شامل چندین اصلاح باگ و اضافه شدن شناسه‌های دستگاه جدید است. متأسفانه، AMD نتوانسته است مشکل باگ در حذف ناموفق را حل کند و این مشکل همچنان در بخش مشکلات شناخته‌ شده باقی مانده است. همچنین باگ مربوط به نصب/بروزرسانی بسته PPKG Ryzen نیز همچنان وجود دارد.

 

شرح کامل تغییرات به شرح زیر است:

نکات کلیدی انتشار

  1. اضافه شدن پشتیبانی از برنامه‌های جدید.
  2. اضافه شدن پشتیبانی از CETCOMPAT برای چند درایور در ویندوز ۱۱.
  3. اصلاح باگ‌ها.

مشکلات شناخته‌ شده

  1. برخی از نام‌های درایور در یک سیستم‌ عامل غیرانگلیسی ممکن است به زبان انگلیسی نمایش داده شوند.
  2. خلاصه حذف ممکن است وضعیت حذف را بطور نادرست به عنوان “ناموفق” نمایش دهد.
  3. گاهی اوقات، Ryzen PPKG ممکن است نصب/بروزرسانی نشود.

 

جزئیات تغییرات

انتشار درایور جدید AMD با پشتیبانی از فناوری CET


 

شما می‌توانید این درایور را از وب‌ سایت رسمی AMD دانلود کنید. توجه داشته باشید که این درایور دیگر از ویندوز ۱۰ در نسل جدید تراشه‌های موبایل AMD پشتیبانی نمی‌کند.

 

source

توسط wikiche.com