منتشر شده در 05 آذر 1402 ساعت 16:43


نویسنده
محمدرضا پاداش

قیمت فونیکس FX در بازار آزاد چقدر است؟

قیمت فونیکس FX این روز ها چندان تغییری نمی کند. کراس اوور FX یکی از جذاب ترین محصولات نشان فونیکس است که در دو تبپ در بازار حضور دارد.

اف ایکس یکی از کراس اوور های مدیران خودرو است که تحت نشان فونیکس عرضه می شود. خودرویی که با نام اومودا ۵ نخستین بار در سال ۲۰۲۱ توسط چری رونمایی شد و با طراحی متفاوتی که ارائه می داد، خیلی زود توجهات را در بازار چین به خودش جلب کرد. در ایران این خودرو با دو تیپ اکسلنت و پرمیوم عرضه شده است. عرضه FX در ابتدا با تیپ اکسلنت انجام شد اما تعداد آن محدود بود و بعد از آن فونیکس FX پرمیوم به صورت گسترده تر به بازار آمد. قیمت فونیکس FX پرمیوم در کارخانه ۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان است و قیمت این خودرو در بازار برای هر دو تیپ اکسلنت و پرمیوم در جدول زیر قابل مشاهده است.

فونیکس FX اکسلنت

قیمت بازار (۱۴۰۲/۰۹/۰۵) ۱,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۲/۰۹/۰۵) بدون قیمت تومان

فونیکس FX پرمیوم

قیمت بازار (۱۴۰۲/۰۹/۰۵) ۱,۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۲/۰۹/۰۵) ۱,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

قیمت فونیکس FX و تفاوت تیپ ها

همانطور که ملاحظه می کنید، اختلاف قیمت برای دو تیپ پرمیوم و اکسلنت قابل توجه است. اما دلیلی این اختلاف قیمت چیست؟ این دو تیپ از نظر ظاهری کاملا برابر هستند اما در بحث مشخصات فنی تفاوت های مهمی دارند. در فونیکس اف ایکس اکسلنت پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۲۵۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد. قدرت در این نسخه از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو می رسد که قابلیت تعویض ۹ دنده مصنوعی را دارد. اما زیر کاپوت فونیکس FX پرمیوم یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ قرار دارد که خروجی های ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را ثبت می کند. قدرت در این نسخه از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) به چرخ های جلو می رسد.

قیمت فونیکس FX در بازار آزاد چقدر است؟

اما تفاوت ها فقط در بحث پیشرانه و سیستم انتقال قدرت نیست و در بخش سیستم تعلیق هم این دو نسخه متفاوت هستند. در هر دو نسخه سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون است. در عقب نسخه اکسلنت سیستم تعلیق توییست بیم را داریم اما روی محور عقب نسخه اکسلنت، سیستم تعلیق مولتی لینک سوار شده است که باعث می شود نسخه پرمیوم سواری نرم تری نسبت به نسخه اکسلنت داشته باشد.

با این تفاوت های فنی بنظر می رسد که اختلاف قیمت فونیکس FX در این دو نسخه منطقی بنظر می رسد و این کراس اوور در نسخه پرمیوم واقعا بهتر است.

امکانات ایمنی و رفاهی

قیمت فونیکس FX در این دو نسخه متفاوت است اما در بحث امکانات ایمنی و رفاهی هیچ تفاوتی بین FX اکسلنت و پرمیوم نیست. در هر دو خودرو امکاناتی نظیر کروز کنترل تطبیق پذیر، سیستم رانندگی خودران سطح ۲.۵، سیستم رانندگی خودکار بین خطوط، رادار خطی و نقطه کور، سنسور نور و باران، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم فرمان صوتی، استارت دکمه ای، نورپردازی کابین، در صندوق برقی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، دسته دنده الکترونیکی، دوربین ۳۶۰ درجه، فرمان کمکی برقی، سردکن و گرم کن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک دوکاناله، شارژر وایرلس و … دیده می شود.

قیمت فونیکس FX در بازار آزاد چقدر است؟

source

توسط