امیر قلعه‌نویی زمستان سال قبل جانشین کارلوس کیروش در راس کادرفنی تیم ملی شد. ماموریت اصلی او آماده کردن تیم برای جام ملت‌های آسیا بود و بدترین خاطره عمرش هم به همین تورنمنت برمی‌گردد. امیر بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ جانشین برانکو شد. در جام ملت‌های ۲۰۰۷ بدون شکست در ضربات پنالتی برابر کره جنوبی به نیمه نهایی نرسید و پس از آن برکنار شد تا در تمام این سال‌ها از آن حسرت به عنوان خاطره تلخ یاد کند. او همیشه دنبال فرصتی بود تا دوباره به تیم ملی برگردد و جبران کند، فرصتی که حالا در اختیار دارد.

۵ سال قبل سال قبل تیم کارلوس کیروش در بازی اول جام ملت‌ها ۲۰۱۹ امارات ۵ گل به یمن زد. این بهترین شروع ایران در ۱۴ دوره حضور در جام ملت‌های آسیا بود و امیر قلعه‌نویی با تیمش در پانزدهمین حضور به دنبال شکستن این رکورد بود. قلعه‌نویی تا قبل از بازی با فلسطین در ۱۳ مسابقه روی نیمکت تیم ملی نشسته بود، ۱۱ برد و تنها دو مساوی کارنامه او در دور دوم حضورش در تیم ملی شد و برای کسب دوازدهمین پیروزی به مصاف فلسطین آمد. این اتفاق افتاد و تیم ملی فلسطین را ۴-۱  برد. حالا ما صدر نشین گروه خود هستیم و یک مدعی جدی قهرمانی …

قلعه‌نویی به رکورد بهترین شروع تاریخ در جام ملت‌ها نرسیداما به جایش دوباره برد با چهارگل را تکرار کرد. از روزی که امیر دوباره سرمربی تیم ملی شده و در ۱۳ بازی قبلی، بهترین برد تیم ملی ما با نتیجه ۶-۱ در جام کافا برابر افغانستان رقم خورد. در همان تورنومنت ما ۵-۱ قرقیزستان را هم بردیم و در آخرین بازی دوستانه قبل از همین جام ملت‌ها ۵ بر۰ برابر اندونزی به برتری رسیدیم. اما پرتکرارترین نتیجه تیم ملی با امیر قلعه‌نویی پیروزی با چهارگل است. اولین بار سه‌شنبه ۲۱ شهریور امسال در یک بازی دوستانه در ورزشگاه آزادی تیم ملی ۴-۰ آنگولا را شکست داد.

سپس در دیدار فینال تورنمنت چهار جانبه اردن، ۲۵ مهر امسال ایران همین نتیجه را برابر قطر و کارلوس کیروش تکرار کرد. نتیجه‌ای که مهم‌ترین دلیل برکناری کیروش از نیمکت میزبان جام ملت‌های آسیا شد. در بازی بعدی پنجشنبه ۲۵ آبان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و باز هم در ورزشگاه آزادی ایران دوباره ۴-۰ پیروز شد، این بار برابر هنگ کنگ و حالا برای چهارمین بار پیروزی با چهار گل در کارنامه تیم امیر قلعه‌نویی ثبت شده است.

source

توسط