عملکرد اصلی فرمت‌ها براساس مدل و نامی که در اختیار دارند با تقسیم وظایف همراه هستند که دو مورد از مهم‌ترین آنها FAT32 و NTFS بوده است که اگر با مزایا و معایب آنها آشنا نیستید با پلازا جهت بررسی تفاوت NTFS و FAT32 همراه باشید.

به طور کلی می‌توان گفت که سیستم عامل ویندوز از سه سیستم فایلی پشتیبانی می‌کند که عبارت‌اند از: FA32 و NTFA و exFAT که هر یک از این موارد برای کار و حیطه خاصی درنظر گرفته شده است. برای اینکه بهتر بتوانید با تفاوت NTFS و FAT32 آشنا شوید مقاله ای مناسب را برای شما تدارک دیده‌ایم که در آن می‌توانید با ویژگی‌ها و ضعف‌ها و عملکردهای کلی هریک از موارد نامبرده آشنا شوید. این موضوع نه تنها روی اطلاعات عمومی شما نقش مهمی خواهد داشت بلکه می‌تواند راهکار خوبی برای آشنایی با فایل‌های مهم سیستمی درویندوز باشد.

همچنین بخوانید :

فهرست مطالب

تفاوت NTFS و FAT32

هر یک از فرمت‌های نامبرده در روند اجرای عملیات‌های ویندوزی نقش مهمی داشته‌اند که اگر برای یک مورد از آنها مشکلی پیش بیاید شاهد تداخل در سیستم عامل خود خواهید بود. همین موضوع کاربران را ملزم به افزایش دانش درخصوص این فرمت‌ها می‌کند که در اولین گام باید با تفاوت NTFS و FAT32 آشنا شوید. بعد از درک این موضوع می‌توانید به دنبال یادگیری و آشنایی بیشتر با ماهیت کارکرد آنها باشید تا درصورت بروز مشکل بدون نیاز به کمک دیگران بتوانید مشکلات خود را حل و فصل نمایید.

FAT32 چیست؟

تفاوت فرمت ntfs و fat32 ؛ کدام بهتر است؟

FAT32 مخفف عبارت File Allocation Table بوده است که باید بدانید FAT32 پسوند سیستم های فایلی برای سیستم عامل ویندوز بوده که در آن داده‌ها در قطعات ۳۲ بیتی ذخیره می‌شوند. به عبارت دیگر فرمت FAT32 یک نسخه ارتقا یافته از FAT16 بوده است که برای غلبه بر محدودیت های FAT16 و افزودن پشتیبانی از رسانه های بزرگتر درنظر گرفته شده و این موضوع می‌تواند آزادی عمل بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.

همچنین بخوانید :

لازم است بدانید که فرمت FAT32 در نسخه های قدیمی سیستم عامل مانند ویندوز ۹۵ تا ویندوز XP استفاده می‌شد که همین موضوع سبب شد تا مایکروسافت برای ارتقاء آن به سراغ فرمت جدیدی برود تا بتواند قطعات مربوط به ذخیره سازی داده‌های خود را در فضای بیشتری قرار دهد. در ادامه با ما همراه باشید که قصد داریم مزایای این فرمت را برای شما شرح دهیم.

مزایای FAT 32

  • فرمت FAT32 به طور موثر تحت پارتیشن‌های ۲۰۰ مگابایتی فعالیت خواهد داشت که امکان ارتقاء و یا کاهش آن از سوی کاربر وجود نداشته است.
  • فرمت FAT32 سازگاری با سیستم عامل های مختلف را ایجاد می‌کند که همین موضوع سبب شده تا شاهد بکارگیری آن در سیستم عامل‌های مختلفی از مایکروسافت باشیم.
  • فرمت FAT32 اغلب به عنوان پارتیشن اصلی در سیستم های چند بوتی مورد استفاده قرار میگیرد.

برای آشنایی با معایب این فرمت با ما همراه باشید.

معایب FAT32

  • پارتیشن های FAT32 با حجم بیش از ۲۰۰ مگابایت می توانند عملکرد کلی سیستم را تحت الشعاع خود قرار دهند و حتی درمواقعی که فشار بیشتری روی آنها باشد سبب تداخل در سیستم شوند.
  • FAT32 به دلیل عدم رمزگذاری ناامن بوده است و این موضوع به دلیل قدیمی بودن آن بوده که سال‌های پیش ساخته و عرضه شده است.
  • FAT32 به صورت بخش بخش فعالیت می‌کند که همین تکه تکه بودن آن فضای اشغالی و خالی زیادی را ایجاد می‌کند.

NTFS چیست؟

تفاوت فرمت ntfs و fat32 ؛ کدام بهتر است؟

فرمت NTFS مخفف New Technology File System بوده است که بدنیست بداین دبرای اولین بار در سال ۱۹۹۳ معرفی شد و در نسخه های جدیدتر سیستم عامل‌های مایکروسافت در آن زمان نظیر Windows NT و ۲۰۰۰ و نسخه های بعدی ویندوز بکارگیری شد. فرمت NTFS یک سیستم گزارش‌گیری قوی‌تر با کارایی بالا بوده است که از طریق کنترل دسترسی چند کاربره که به ACL معروف است فعالیت می‌کند. این فرمت شامل ویژگی‌های مهم بسیاری نظیر بازیابی اطلاعات، چند جریانی، تحمل خطا، امنیت، اندازه فایل توسعه یافته و نام های یونیکد بوده است که همین موضوع سبب محبوبیت آن و افزایش استفاده از آن در زمینه‎‌های مختلف شده است. برای آشنایی با مزایای این فرمت با ما در ادامه همراه باشید.

همچنین بخوانید :

مزایای NTFS

  • فرمت NTFS با امنیت بسیار خوبی همراه بوده که این موضوع مربوط به اعمال سیستم فایل رمزگذاری (EFS) در ساختار آن بوده که از دسترسی غیرمجاز به محتویات فایل جلوگیری می‌کند.
  • فرمت NTFS حتی در پارتیشن های بیش از ۴۰۰ مگابایت هم عملکرد بسیار خوبی داشته است.
  • فرمت NTFS به نسبت FAT32 کمتر در معرض تکه تکه شدن و پارت بندی قرار می‌گیرد.

معایب NTFS

  • فرمت NTFS به طور گسترده پشتیبانی نمی‌شود و امکان استفاده از آن در بخش‌هایی که از زیرساخت مربوط به این فرمت برخوردار هستند استفاده می‌شود.
  • عملکرد کلی سیستم ممکن است در فرمت NTFS تحت پارتیشن‌هایی که حجم بالاتری درحد ۴۰۰ مگابایت دارند کاهش پیدا کند.

با مشخص شدن مزایا و معایب هریک از فرمت‌ها حال تصمیم داریم شمارا درقالب یک جدول با مشخصات اصلی این فرمت‌ها آشنا کنیم.

جدول تفاوت NTFS و FAT32

NTFS FAT32 مشخصات
ساختمانی ساده ساختار
۲۵۵ ۸۳ حداکثر تعداد کاراکترهای پشتیبانی شده در نام فایل
۱۶ ترابایت ۴ گیگابایت حداکثر اندازه فایل
رمزگذاری شده رمزگذاری نشده است رمزگذاری
حالت محلی و شبکه‌ای فقط در حالت شبکه امنیت
عیب یابی خودکار هیچ شرطی برای تحمل خطا وجود ندارد تحمل خطا
ویندوز NT/2K/XP/Vista/7/8/10، سیستم عامل مک، لینوکس ویندوز ۹۵/۹۸/۲۰۰۰/۲۰۰۳/XP سازگاری با سیستم عامل‌ها
مجاز است مجاز نیست فشرده سازی
نسبتا بالا کم سرعت دسترسی
مجاز ممنون فضای دیسک
مجاز نیست مجاز تبدیل

در جدول فوق سعی نمودیم به اصلی‌ترین و مهم‌ترین جزئیات مربوط به فرمت‌های نامبرده اشاره داشته باشیم. با توجه به جدول فوق آیا با تفاوت‌های اصلی این فرمت‌ها آشنا شدید؟ درغیر این صورت می‌توانید باما در بخش نظرات همراه باشید و سوالات خود درخصوص تفاوت NTFS و FAT32 را برایمان به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

همانطور که شاهد بودید درطول این مقاله به نکات و اطلاعات مهم بسیاری درخصوص تفاوت NTFS و FAT32 اشاره شد. آشنایی با این تفاوت‌ها در زمینه‌های مهم بسیاری می‌تواند برای شما مفید واقع شود که اگر احساس می‌کنید موضوع مهم دیگری وجود داشته که از قلم افتاده است، لطفا با ما دربخش نظرات همراه باشید و نکات مدنظر خود را برایمان به اشتراک بگذارید. با انجام اینکار به تکمیل شدن مقاله مربوط به تفاوت‌های FAT32 و NTFS کمک شایانی خواهید نمود.

منتخب کاربران

source

توسط wikiche