فرودگر ماهی ادیسه، اولین فضاپیمای آمریکایی که از سال ۱۹۷۲ بر سطح ماه فرود آمده است، طبق گفته کنترل‌کنندگان پرواز که همچنان با این ربات فرودگر در تماس هستند، تقریباً ۱۰ تا ۲۰ ساعت عمر باتری باقیمانده دارد. شرکت تگزاسی اینتوئیتیو ماشینز که سازنده این فضاپیما است، روز سه‌شنبه اعلام کرد که کنترل‌کنندگان پرواز همچنان با فرودگر ماهی ادیسه در تماس بوده و فضاپیما در صبح داده‌های علمی محموله و تصاویر را منتقل کرده است. ناسا ۱۱۸ میلیون دلار به اینتوئیتیو ماشینز برای ساخت و پرواز این فضاپیما به ماه پرداخته بود که شامل آلات علمی برای آژانس فضایی آمریکا و چندین مشتری تجاری می‌شود.

این فضاپیما روز پنج‌شنبه گذشته فرود آمد، اما انتظار می‌رفت زمان‌بندی عملیاتی آن برای هفت تا ده روز به دلیل فرود جانبی کوتاه شود. شرکت همچنان در حال بررسی نهایی عمر باتری فرودگر است.

این فرودگر کلاس نوا-سی در تاریخ ۱۵ فوریه از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا توسط موشک فالکون ۹ متعلق به ایلان ماسک و شرکت اسپیس‌ایکس پرتاب شد. این وسیله شش‌پایه شش روز بعد به مدار ماه رسید.

ادیسه در روز بعدی، ۲۲ فوریه، آخرین سقوط خود به ماه را انجام داد و نزدیک به مقصد مورد نظر خود در منطقه قطب جنوب ماه فرود آمد، علی‌رغم یک اشکال مسیریابی در لحظه آخر.

سیگنال‌های رادیویی اولیه از فضاپیما غیرمنتظره ضعیف بود، تایید کرد که وسیله به سطح به طور سالم رسیده است اما نشان داد که احتمالاً مشکلی وجود دارد.

منتخب کاربران

source

توسط wikiche