در سال 2023، با وجود اینکه فیلم “باربی” با فروش 1.4 میلیارد دلاری و تسلط بر فرهنگ پاپ، به نمادی از موفقیت زنان در هالیوود تبدیل شد، اما این موفقیت به ندرت در سایر فیلم‌های پرفروش سال دیده شد. بر اساس گزارش “It’s a Man’s (Celluloid) World” که توسط دکتر مارتا لازن، مدیر اجرایی مرکز مطالعات زنان در تلویزیون و فیلم در دانشگاه دولتی سان دیگو، منتشر شده، فقط 18% از 100 فیلم پرفروش سال بیشتر شخصیت‌های زن نسبت به مرد داشته‌اند و تنها 5% از فیلم‌ها تعداد شخصیت‌های زن و مرد برابر بوده‌اند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که 77% از فیلم‌ها دارای شخصیت‌های سخنگوی مرد بیشتری نسبت به زن بوده‌اند. درحالیکه درصد شخصیت‌های زن در نقش‌های اصلی از 33% در سال 2022 به 28% در سال 2023 کاهش یافته است. همچنین، نقش‌های زنان در فیلم‌ها به طور معمول به شخصیت‌های جوان‌تر محدود شده و پس از رسیدن به 40 سالگی به شدت کاهش می‌یابند.

از نظر نژاد و قومیت، درصد شخصیت‌های زن آسیایی و آمریکایی آسیایی از 8.1% در سال 2022 به 9.2% در سال 2023 افزایش یافته، درحالیکه درصد شخصیت‌های سفیدپوست، سیاهپوست و لاتینا کاهش یافته است.

گزارش همچنین تأثیر حضور زنان پشت دوربین بر نمایش آن‌ها در جلوی دوربین را مورد بررسی قرار داده است. فیلم‌هایی که حداقل یک کارگردان یا نویسنده زن داشته‌اند، مانند “باربی” به کارگردانی گرتا گرویگ، احتمال بیشتری دارد که شخصیت‌های زن در نقش‌های اصلی داشته باشند. با این حال، تنها 27% از فیلم‌های مورد بررسی حداقل یک کارگردان زن داشته‌اند، که نسبت به 24% در سال 2022 افزایش یافته است.

منتخب کاربران

source

توسط wikiche