در دنیای پرتلاطم اقتصادی امروز، سرمایه‌گذاری هوشمندانه بیش از پیش اهمیت یافته است. بازار سهام، به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی، فرصت‌های بی‌شماری برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد. در این میان، صنعت پتروشیمی، با تکیه بر منابع غنی نفت و گاز، نقش کلیدی در اقتصاد ایران ایفا می‌کند و به عنوان یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری مطرح است. این صنعت، نه تنها به دلیل پتانسیل بالقوه‌اش برای رشد و توسعه، بلکه به خاطر نقش استراتژیکش در کاهش وابستگی به درآمدهای خام نفتی، مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله، با نگاهی دقیق به بازار بورس و تحلیل عملکرد شرکت‌های پتروشیمی، به بررسی بهترین سهام پتروشیمی برای بلند مدت می‌پردازیم تا دریابیم چگونه می‌توان با استفاده از فرصت‌های این صنعت، آینده‌ای مالی روشن‌تر را رقم زد.

صنعت پتروشیمی در بورس

به نقل از سایت دانشکده بورس

صنایع مختلفی در اقتصاد ایران فعالیت می‌کنند که از آن‌ها شرکت‌های مختلفی در بازار بورس تهران پذیرش شده‌اند و سهام آن‌ها در این بازار معامله می‌شود. از میان همه این صنایع مختلف، صنعت پتروشیمی از مهم‌ترین‌هاست.

همانطور که می‌دانید، کشور ما از غنی‌ترین منابع نفت و گاز برخوردار است و نفت یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد. با چنین شرایطی، قابل پیش‌بینی است که سرمایه‌گذاری در صنایع نفتی و پتروشیمی در ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به آن توجه زیادی می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که اقتصاد ایران در تلاش است که از خام‌فروشی و وابستگی شدید به نفت خام، به سمت تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کند. بنابراین مشخص است که تولید محصولات پتروشیمی و شیمیایی حاصل از نفت می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

همچنین با توجه به تحریم‌های بین‌المللی که علیه اقتصاد ایران اجرا می‌شود، اهمیت محصولات نفتی و پتروشیمی دوچندان می‌شود؛ زیرا منابع نفتی محدود است و با وجود همه تحریم‌های موجود، شرکت‌های صنعت پتروشیمی می‌توانند صادرات قابل توجهی داشته باشند و باعث ورود ارز به کشور شوند.

بهترین سهام پتروشیمی برای بلند مدت

در ادامه به معرفی بهترین سهام پتروشیمی برای بلند مدت می‌پردازیم:

پالایش نفت تهران با نماد بورسی شتران

به نقل از سایت نیکوست

بررسی بنیادی سهام شرکت پالایش نفت تهران، نشان می‌دهد که درآمد حاصل از فروش محصولات این شرکت در حدود 220 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به سال قبل 55 درصد افزایش یافته است.

هزینه تمام شده مواد اولیه برای این شرکت به 189 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال گذشته، رشدی 47 درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر این، با در نظر گرفتن افزایش 30 درصدی در مورد دستمزدها، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 1402، هزینه‌های اداری شرکت به حدود 5 هزار میلیارد تومان برسد. در نتیجه، سود خالص شتران در پایان سال مالی جاری تقریباً 24 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

بهترین سهام پتروشیمی برای بلند مدت

بر اساس تحلیل تکنیکال انجام شده بر روی سهام پتروشیمی شتران، مشاهده می‌شود که قیمت سهام این شرکت در حال حاضر بر روی یک سطح حمایتی که طی سه سال اخیر شکل گرفته، قرار دارد. با عبور از سطح 440 تومان، این سهم پتانسیل رسیدن به اهداف قیمتی 570 و 1000 تومان را دارد. سطح حمایت قابل اتکا برای این سهم، 340 تومان در نظر گرفته شده است.

پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا

به نقل از سایت صفحه اقتصاد

شرکت پالایش نفت اصفهان با کاهش هزینه‌های مواد اولیه و افزایش نرخ فروش محصولاتش سود آوری چشمگیری داشته و در میان هم گروهی‌های خود از وضعیت خیلی خوبی برخوردار است.

در نهایت سود خالص این شرکت نسبت به سال گذشته 350 درصد رشد داشته است.

قیمت پس از رشد 240 درصدی به مقاومت و سقف تاریخی برخورد داشته و دچار ریزش شده است. اگر قیمت بتواند مقاومت 850 تومانی را شکست داده و از آن عبور کند صعود تا ناحیه prz 1700 تومانی بعید نیست. متقابلاً اگر قیمت حمایت متحرک 650 تومانی را از دست بدهد احتمال ریزش بیشتر بالا می‌رود.

پالایش نفت تبریز با نماد شبریز

در تحلیل بنیادی این شرکت، شاهد افزایش چشمگیر درآمدهای حاصل از فروش هستیم که در سال جاری به بیش از 100 هزار میلیارد تومان رسیده، نشان‌دهنده رشد 41 درصدی نسبت به سال گذشته است. این در حالی است که هزینه‌های عملیاتی شرکت نیز افزایش یافته‌اند؛ به طور خاص، هزینه‌های حقوق و مزایا 56 درصد، استهلاک 27 درصد و هزینه‌های سوخت و مواد اولیه دو برابر شده‌اند. با این حال، هزینه‌های سربار شرکت به 2.5 هزار میلیارد تومان رسیده که 55 درصد افزایش دارد و سود خالص شرکت با رشد قابل توجه 58 درصدی به 8.5 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

از منظر تحلیل تکنیکال، سهم اخیراً حمایت کلیدی خود را از دست داده و پیش‌بینی می‌شود که ریزش قیمت تا محدوده حمایتی 750 تا 800 تومان ادامه یابد. انتظار می‌رود که روند صعودی سهم از این نقطه آغاز شود، به شرطی که به حمایت مذکور برسد یا از مقاومت 1200 تومانی عبور کند.

شرکت‌های پتروشیمی که در این تحلیل مورد بررسی قرار گرفتند، نشان‌دهنده پتانسیل بالایی برای رشد و سودآوری در آینده هستند. انتخاب دقیق این سهام می‌تواند فرصت‌های قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران فراهم آورد و به عنوان بخش مهمی از پورتفوی سرمایه‌گذاری بلندمدت آن‌ها عمل کند.

پتروشیمی و نقش آن بر اقتصاد و بورس کالا

به نقل از سایت نظارت دات کام

پتروشیمی یکی از با اهمیت‌ترین و ارز آورترین صنایع راهبردی کشور است. چرا که سیاست‌های کشور از فروش نفت خام به سمت فروش تولیدات با ارزش افزوده بالا رفته و به این ترتیب صنعت پتروشیمی به بخش مهمی از صادرات ایران تبدیل شده است.

سهام شرکت‌های پتروشیمی از جذاب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در میان سرمایه‌گذاران است. هنگام سرمایه‌گذاری در سهام پتروشیمی، توجه به مالکیت شرکت است، در برخی از مواقع مالکیت یک شرکت پتروشیمی بر عهده یک شرکت پتروشیمی بزرگ‌تر است. همچنین مورد بعدی توجه به سود نقدی شرکت پتروشیمی مدنظر می‌باشد، در هنگام انتخاب سهام مدنظر، لازم است درصد و تاریخ توزیع سهام را بررسی کرد.

نتیجه گیری

بررسی‌ها و تحلیل‌های انجام شده در خصوص صنعت پتروشیمی و عملکرد شرکت‌های برتر این صنعت نشان می‌دهد که انتخاب بهترین سهام پتروشیمی برای بلند مدت می‌تواند فرصت‌های ارزشمندی را برای سرمایه‌گذاران فراهم آورد. با توجه به پتانسیل رشد و توسعه این صنعت، به ویژه در کشوری مانند ایران که منابع غنی نفت و گاز دارد، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پتروشیمی با عملکرد قوی و استراتژی‌های مدیریتی پایدار، می‌تواند بازدهی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

شرکت‌هایی که توانسته‌اند در شرایط اقتصادی متغیر و با وجود چالش‌های بین‌المللی، عملکرد مالی مثبتی ارائه دهند و همچنین با برنامه‌ریزی دقیق، هزینه‌های خود را مدیریت و در عین حال، سودآوری خود را افزایش دهند، بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند. این شرکت‌ها نه تنها توانایی مقابله با نوسانات بازار و تحریم‌های احتمالی را دارند، بلکه با توجه به تمرکز بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، می‌توانند در درازمدت، سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهند.

source

توسط wikiche