هوش مصنوعی GPT-4 را میتوان جدیدترین فناوری هوش مصنوعی حال حاضر دانست که خیلی از شرکت‌های فعال در این زمینه در حال استفاده از آن هستند. در این مقاله از پلازا می‌خواهیم در مورد این هوش مصنوعی با هم صحبت کنیم.

هوش مصنوعی همیشه به عنوان یکی از بزرگترین مجهولات فناوری و پیشرفت علم، ذهن بشر را به خود در گیر کرده بود و همانطور که ردپای این تفکرات در سینما هم به جا مانده است انتظار می‌رود که این پدیده ما را به یک آرمانشهر و یا یک آخر زمان بزرگ هدایت کند! اما باید گفت با توجه به آنچه که اکنون از هوش مصنوعی و کاربرد‌های آن میبینیم خبری از این موارد نیست و هوش مصنوعی در حدی رشد کرده که بتواند یک دستیار شخصی برای انجام کارهای کامپیوتری ما باشد. گام بعدی که این هوش مصنوعی برداشته است، ارائه تصمیم گیری‌های دقیق تر و بهتر است که می‌توان گفت در این مورد هم پیشرفت‌های خوبی داشته است. در حال حاضر هوش مصنوعی GPT-4 پرچمدار این مرحله می‌باشد.

در این مقاله قرار است با هم به بررسی هوش مصنوعی GPT-4 بپردازیم و ببینیم که اصلا چیست و چطور کار می‌کند. همینطور با هم کاربرد‌هایی که این هوش مصنوعی دارد و برنامه‌هایی که از آن استفاده می‌کنند را نیز مرور خواهیم کرد. برای درک بهتر این هوش مصنوعی لازم است که ابتدا یک تعریف کلی از GPT‌ها ارائه دهیم و ببینیم که این نوع از هوش مصنوعی چه کاری را برای ما انجام می‌دهد.

فهرست مطالب

هوش مصنوعی GPT-4 چیست؟

هوش مصنوعی انواع و اقسام مختلفی دارد که در این میان GPT‌ها به دلیل برنامه چت جی پی تی که این روز‌ها بسیار معروف بوده و به نوعی برترین هوش مصنوعی موجود تلقی می‌شود، شناخته شده تر و پرطرفدار تر هستند. هوش مصنوعی GPT-4 نیز یکی از همین انواع هوش مصنوعی‌های موجود است که می‌تواند کار ما را ساده کرده و در خیلی از موارد به ما کمک کند.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که هوش مصنوعی GPT-4 چیست باید گفت یک هوش مصنوعی تولید کننده است. این تولیدات می‌توانند متن، تصویر، ویدئو و یا هر نوع دیگری از محتوای تعاملی باشند. در دنیا هوش مصنوعی‌های مختلف با کاربرد‌های متنوعی وجود دارند، اما تنها برخی از آنها قابلیت تعامل با کاربران و پاسخ دادن به آنها را دارند. مدل اصلی و معماری که هوش مصنوعی GPT-4 از آن استفاده می‌کند، یکی از مهمترین و بهترین معماری‌هایی است که برای ساخت این نوع از هوش مصنوعی به خدمت گرفته می‌شود.

هوش مصنوعی GPT-4 چیست

هوش مصنوعی GPT-4 محصولی است که اصل و پایه آن را شرکت OpenAI ارائه داد و از آن برای راه اندازی برنامه ChatGPT استفاده کرد. البته اکنون این شرکت تنها استفاده کننده از GPT-4 نیست و شرکت‌هایی مانند مایکروسافت هم به سراغ آن رفته و از همین روش برای راه اندازی ربات‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی GPT-4 مانند سایر هوش مصنوعی‌های مولد می‌تواند کاربرد‌های زیادی در صنایع، تولید و توسعه نرم افزار ها، تولید محتوا و متن، و موارد هنری کاربرد دارد.

همچنین بخوانید :

همینطور باید گفت قدرت یادگیری بالایی که این هوش مصنوعی دارد و سرعت در این یادگیری یکی از ویژگی‌های اصلی است که در این نسخه ایجاد شده است. در آزمون‌های استانداردی که از این هوش مصنوعی گرفته شده استف ثابت کرده که اطلاعات درستی را در عمده موارد در اختیار کاربران می‌گذارد. هوش مصنوعی GPT-4 توانسته است در آزمون‌های مختلفی مانند تست‌های مهندسی، جراحی پلاستیک و آنکولوژی نمرات عالی ای را بگیرد. همینطور در آزمون‌های خلاقیت فکری تورانس نیز جزو %۱ برتر قرار گرفته است. در ادامه در مورد مکانیزم کاری این هوش مصنوعی بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد.

مکانیزم کاری هوش مصنوعی GPT-4

در این بخش می‌خواهیم کمی تخصصی تر به هوش مصنوعی GPT-4 نگاه کنیم و در مورد اینکه پایه آن چیست صحبت کنیم. در بخش گفتیم که این هوش مصنوعی در دسته هوش مصنوعی‌های مولد طبقه بندی می‌شود. در واقع باید گفت که هوش مصنوعی GPT-4 یک شبکه عصبی بر مبنای GPT است. GPT سرواژه ای از عبارت Generative Pre-trained Transformer است که به صورت «ترنسفورمر‌های تولید گر از پیش آموزش دیده» ترجمه می‌شود. در واقع کاری که این برنامه‌ها می‌کنند این است که با توجه به اطلاعات از پیش تعیین شده ای که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، شروع به یادگیری کرده و شرایط خود را ارتقا می‌دهند.

بعد از رسیدن به حد قابل قبولی از یادگیری، این برنامه‌ها می‌توانند با ادراکی که پیدا می‌کنند به سوالات کاربران پاسخ داده و با آنها تعامل داشته باشند. مفهوم تولیدگر‌های از پیش آموزش دیده برای اولین بار توسط گوگل و در سال ۲۰۱۷ مطرح شد و گوگل از آن در زمینه یادگیری ماشین و برای بررسی رفتار کاربران استفاده می‌کرد. یک سال بعد از معرفی این ویژگی در سال ۲۰۱۸ شرکت اوپن ای آی مقاله ای را منتشر کرد که در آن GPT را بر مبنای این سیستم و با تکمیل کردن آن ارائه داد. این ویژگی در طول زمان تکمیل شد تا هوش مصنوعی GPT-4 را شکل داد.

مکانیزم کاری هوش مصنوعی GPT-4

ویژگی اصلی که می‌تواند مهمترین نکته در مکانیزم کاری هوش مصنوعی GPT-4 باشد، این است که در اینجا تنها اطلاعات از پیش تعیین شده می‌توانند یادگیری این ماشین را تکمیل کنند. بلکه این هوش مصنوعی می‌تواند از اطلاعاتی که کاربران در اختیار آن می‌گذارند هم برای یادگیری استفاده کرده و آنها را نیز در یادگیری خود لحاظ کند. البته این موضوع که اطلاعات از پیش تعیین شده برای هوش مصنوعی GPT-4 چه بوده است هنوز به صورت عمومی نشده است. آخرین اطلاعات عمومی که اوپن ای آی از هوش مصنوعی‌های خود منتشر کرده مربوط به GPT-3 است که ۴۹۹ میلیارد محتوای مختلف، شامل ۵۷۰ گیگابایت متن از مطالب وب، کل ویکی پدیای انگلیسی و مجموعه‌هایی از کتاب‌ها بوده است. در ادامه در مورد تاریخ عرضه هوش مصنوعی GPT-4 و روندی که تا به اینجا داشته اند بیشتر صحبت می‌کنیم.

تاریخ عرضه هوش مصنوعی GPT-4

همانطور که در بخش قبل هم گفتیم GPT‌ها اولین بار از سال ۲۰۱۸ پا به عرصه وجود گذاشتند و رفته رفته کامل تر شدند. بعد از موفقیت این چت بات شرکت اوپن ای آی کار خود را جدی تر ادامه داد و در سال‌های ۲۰۱۹ نسخه GPT-2 و در سال ۲۰۲۰ ورژن بعدی را با نام GPT-3 ارائه کرد. همینطور در سال ۲۰۲۲ ورژنی به نام GPT-3.5 ارائه شد که بهبود خوبی داشت. اما این بار اوپن ای آی استراتژی‌های خود را کمی تغییر داده بود. به این صورت که در مورد این هوش مصنوعی اطلاعات تکنیکی زیادی ارائه نشد ولی اکنون می‌توانید از طریق سایت اوپن ای ای و برنامه ChatGPT به صورت رایگان به آن دسترسی داشته باشید.

همچنین بخوانید :

تاریخ عرضه هوش مصنوعی GPT-4 نیز ۱۴ مارس ۲۰۲۳ بود که می‌توان از آن به عنوان جدیدترین هوش مصنوعی و البته پیشرفته ترین آنها یاد کرد. با این وجود که مدت زیادی از انتشار این هوش مصنوعی می‌گذرد، اما خیلی از جزئیات آن هنوز مشخص نیست، با این وجود می‌توان کارایی‌های خوبی را برای این هوش مصنوعی دید. در ادامه در مورد این کاربرد‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تاریخ عرضه هوش مصنوعی GPT-4

کاربرد‌های هوش مصنوعی GPT-4

اولین کاربرد‌هایی که برای هوش مصنوعی مطرح بود، چت بات‌ها بودند و اوپن ای آی نیز با همین موضوع مطرح و محبوب شد. اما حقیقت این است که GPT‌ها بسیار بسیار بیشتر از یک چت بات ساده بوده و می‌توانند کاربرد‌های مختلف دیگری هم داشته باشند. در این مقاله قصد داریم با هم به بررسی چند نمونه از این کاربرد‌ها بپردازیم.

اگر بخواهیم مهمترین کارهایی که از هوش مصنوعی GPT-4 انتظار می‌رود را فهرست کنیم، به چنین لیستی میرسیم:

بررسی و تحلیل داده‌های بزرگ

کلان داده‌ها که ممکن است نام آنها را به صورت Big Data شنیده باشید، نوع خاصی از اطلاعات آماری مربوط به جامعه کاربری‌های بزرگ هستند که در زمینه‌های مختلف وجود دارند. تحلیل این داده‌ها می‌تواند اطلاعات خوبی را در مورد موضوعات اقتصادی، علمی، روانشناختی و… در اختیار متخصصان قرار دهد. اما باید گفت المان‌های نرم افزاری که بتوانند این داده‌ها را تحلیل کنند کم هستند. یکی از مهمترین کاربرد‌های هوش مصنوعی GPT-4 که در آن خوش درخشیده است، تحلیل این داده‌ها است. این هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل پیوسته و حالت یادگیری ای که دارد، اطلاعات مورد نیاز را از دل حجم عظیمی از اطلاعات بیرون بکشند.

در این خصوص باید گفت سایر GPT‌ها هم می‌توانند همین کار را انجام دهند، اما آنها رفته رفته و بعد از ارائه تحلیل‌ها دچار افت دقت می‌شوند و نمی‌توان به نتایج اعتماد کرد. در هوش مصنوعی GPT-4 هر چه بیشتر از تحلیل‌ها بگذرد، نتایج بدست آمده دقیق تر شده و یادگیری سیستم بالا می‌رود، همین موضوع می‌تواند این ورژن از GPT را تبدیل به یک امکان ویژه برای پردازش‌هایی از این دست بکند.

کاربرد‌های پزشکی

ورود به حوزه پزشکی از قدیمی ترین اهدافی است که در هوش مصنوعی دنبال می‌شده است و عمدتا در حوزه‌هایی مانند یادگیری عمیق و پردازش تصویر ایفای نقش می‌کردند. هرچند از نظر نتایج و بازدهی که داشته اند، آنقدر قابل قبول نبوده که بتوان سرنوشت یک انسان را به آن سپرد و تماما از اطلاعات آن پیروی کرد. معمولا بین تشخیص‌های هوش مصنوعی در مورد بیماری‌ها و نظرات پزشکان تفاوت‌های زیادی وجود دارد. اما به نظر می‌رسد هوش مصنوعی GPT-4 با ویژگی‌هایی که دارد بالاخره توانسته است نتایج قابل قبولی را ارائه دهد که بتوان به آنها اتکا کرد.

کاربرد‌های هوش مصنوعی GPT-4

کمک به برنامه نویسان

خیلی از ورژن‌های هوش مصنوعی می‌توانستند در مورد برنامه نویسی و ساخت ماژول‌های مختلف به برنامه نویسان کمک کنند. اما این کار در مورد هوش مصنوعی GPT-4 با قابلیت‌های بیشتری همراه بوده و میتوان گفت به شکل بسیار بهتری نسبت به مدل‌های قبلی دنبال می‌شود. در این نسخه از GPT، بازدهی بسیار خوبی را می‌تواند در کدنویسی‌های پایتون دید و می‌توان گفت که برای برنامه نویسان و متخصصان این حوزه می‌تواند یک ابزار بسیار مفید باشد.

راه اندازی چت بات ها

اولین و مهمترین کاربردی که هوش مصنوعی GPT-4 با آن منتشر شد، چت بات پرمیوم اوپن ای آی بود. این چت بات‌ها می‌توانند به صورت تعاملی با کاربران صحبت کرده، جواب مناسب برای پرسش‌های آنها پیدا کنند و خیلی از کارهای دیگر را به کمک آن انجام دهند. هوش مصنوعی GPT-4 ثابت کرده است که در چت بات‌ها عملکرد خوبی دارد، اما باید گفت که فاصله آن در استفاده‌های عمومی چندان بالاتر از سایر ورژن‌ها نیست.

هر چند این روز‌ها هوش مصنوعی GPT-4 بهترین گزینه برای پیاده سازی یک چت بات بوده و در محصولاتی مثل چت بات بینگ و یا حتی مایکروسافت کوپایلت هم از آن استفاده شده است، اما اگر به دنبال این هستید که آیا نیاز به یک اکانت پریمیوم چت جی پی تی هستید یا نه، باید گفت که در این حوزه از نظر کیفی تفاوت چندانی ندارد.

راه اندازی چت بات ها

چالش های پیش روی هوش مصنوعی GPT-4

در کنار تمامی کاربرد‌های گفته شده برای هوش مصنوعی GPT-4، چالش‌هایی نیز وجود دارد و باید گفت این هوش مصنوعی تا عملیاتی شدن کامل راهی سخت و پر فراز و نشیب دارد. بدیهی است با ارائه ویژگی‌های جدیدی و ورود به سود بالاتر کاربرد چالش‌ها و مشکلات نیز تغییر کرده و بزرگتر خواهند شد. در این بخش از مقاله می‌خواهیم در مورد بزرگترین چالش‌هایی که در مقابل این نسخه وجود دارد با هم صحبت کنیم.

همچنین بخوانید :

اگر بخواهیم مهمترین مواردی که از میان این چالش‌ها باید در نظر داشت و لازم است که فکری به حال آنها شود را بررسی کنیم، داستان از این قرار خواهد بود:

وجود خطا در نتایج هوش مصنوعی GPT-4

با وجود تمامی نکاتی که در مورد نتایج تست‌ها و قبول شدن در آزمون‌ها گفتیم، اصلی ترین منبعی که هوش مصنوعی GPT-4 از آن برای یادگیری استفاده می‌کند اینترنت است و اطلاعاتی که در سطح آن قرار دارد همیشه درست نیست. همین موضوع می‌تواند باعث شود که این هوش مصنوعی در برخی از موضوعات اطلاعاتی غیر صحیحی را در اختیار کاربران گذاشته و نتوان همیشه به آنچه که در اختیار ما قرار می‌دهد اتکا کرد.

البته باید گفت که اوپن ای آی به صورت گسترده در حال کار کردن روی این موضوع است و قصد دارد این مشکل را رفع کند.

وجود خطا در نتایج هوش مصنوعی GPT-4

عدم مشخص بودن روش تصمیم گیری

یکی از نواقصی که متوجه هوش مصنوعی GPT-4 است و ممکن است خیلی از کاربران را به آن بی اعتماد کند این است که منطق تصمیم گیری این برنامه هنوز به صورت علنی و پابلیک اعلام نشده است. همینطور منابعی که در اختیار آن گذاشته شده است نیز نا مشخص می‌باشد. همین مورد می‌تواند بی اعتمادی‌هایی را به پاسخ‌هایی که این ورژن می‌دهد ایجاد کند. به طور کلی خیلی از کاربران و حتی متخصصان دوست ندارند اطلاعات را از کسی و یا چیزی که نمی‌دانند پیشینه آن چه بوده است و بر چه مبنایی این حرف‌ها را می‌زد، باور کنند.

این موضوع که آیا اوپن ای آی این موارد را عنوان می‌کند هنوز مشخص نیست و باید گفت به نظر هم نمی‌رسد بخواهد این کار را انجام دهد. در واقع نه تنها هوش مصنوعی GPT-4 بلکه GPT 3.5 نیز نقاط تاریک زیادی دارند و همین موضوع باعث شده که خیلی از افراد به صحت اطلاعات آنها مشکوک شوند.

نتیجه ضعیف در بعضی از تست ها

هوش مصنوعی GPT-4 در خیلی از تست‌ها موفق به کسب امتیازات خوب شده است و می‌توان گفت که بازدهی آنها فوق العاده بوده است. اما بیشتر این تست‌ها در محیط اوپن ای آی اجرا شده و تحت نظارت اعضای تیم بوده است. در این میان تست‌های دیگری هم وجود دارند که بازدهی این هوش مصنوعی برای آنها خوب نبوده است. عمده این تست‌ها که در خارج از محیط تحقیقاتی اوپن ای آی انجام شده اند، نتایجی ضعیف تر از سایر هوش مصنوعی‌ها در این خصوص دارند.

همچنین بخوانید :

به عنوان مثالی از این تست‌ها می‌توانیم به ConceptARC اشاره کنیم و آزمونی که در آن سایر هوش مصنوعی‌ها ۶۰ درصد و انسان‌ها ۹۰ درصد پاسخ دهی دارند، در مورد هوش مصنوعی GPT-4 تنها ۳۳ درصد درست بوده است که یک درصد بسیار پایین به نظر می‌رسد. همینطور تست‌هایی که در بیمارستان کودکان کوهن نیویورک از این هوش مصنوعی گرفته است، درصد تشخیص برای آن در حدود ۱۷ درصد بوده است.

نتیجه ضعیف در بعضی از تست ها

استفاده نادرست و سوء استفاده از هوش مصنوعی GPT-4

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که در مورد این تهدیدات وجود دارد، استفاده از آن برای کار‌های خلاف است. به طور مثال میتوان با استفاده از هوش مصنوعی ای با این گستردگی و میزان یادگیری محتوایی غیر واقعی، و یا آسیب زا را تولید کرد. این موضوع که هوش مصنوعی GPT-4 درک کند هر محتوایی که از آن خواسته می‌شود را تولید نکند و یا به بعضی از سوالات پاسخ ندهد از چالش‌هایی است که نه تنها برای این هوش مصنوعی و شرکت اوپن ای آی بلکه سایر ارائه دهندگان این سرویس‌ها نیز نگران آن هستند.

استفاده نادرست و سوء استفاده از هوش مصنوعی GPT-4

دسترسی به هوش مصنوعی GPT-4

در صورتی که این سوال برای شما ایجاد شده که چطور می‌توان به هوش مصنوعی GPT-4 دسترسی داشت باید گفت که روش‌های متعددی برای کار کردن با این ورژن از GPT وجود دارد و در یخلی از برنامه‌ها و پلتفرم‌ها از آن استفاده شده است. در صورتی که بخواهیم بهترین و دم دستی ترین موارد را در این خصوص معرفی کنیم، می‌توان به این گزینه‌ها اشاره کرد:

  • برنامه ChatGPT Plus: ورژن پلاس از برنامه چت جی پی تی یکی از آسان ترین و بهترین راه‌ها برای دسترسی به این هوش مصنوعی است. شما می‌توانید با ارتقای اکانت خود در سایت چت جی پی تی از GPT 3.5 به ۴، از این هوش مصنوعی قدرتمند استفاده کنید. البته باید گفت که این کار هزینه تقریبا زیادی برای شما خواهد داشت و خیلی از کسانی هم که این کار را کرده اند چندان تفاوتی بین این دو ورژن احساس نکرده اند.
  • دستیار هوش مصنوعی کوپایلت: یکی دیگر از روش‌های دسترسی به هوش مصنوعی GPT-4 استفاده از دستیار شخصی کوپایلت است که به بسته نرم افزاری آفیس اضافه شده است.
  • چت بات بینگ: ویژگی دیگری که در مغز آن از هسته هوش مصنوعی GPT-4 استفاده شده چت بات بینگ است که در این موتور جستجو قرار گرفته است و می‌تواند به سوالات کاربران در مورد مسائل مختلف پاسخ دهد، مطالب وب سایت‌ها را خوانده و آنها را خلاصه کند و در واقع تعامل با کاربران را بالاتر می‌برد.
  • برنامه آموزش زبان دولینگو: این برنامه یکی دیگر از مصادیق بارز استفاده از هوش مصنوعی GPT-4 برای آموزش است. در این اپلیکیشن کاربران می‌توانند برای تقویت زبان خود با یک چت بات صحبت کنند که در اینجا بسته به سطح کاربر، اصطلاحات استفاده شده و کیفیت گفتگو می‌تواند متفاوت باشد. ویژگی‌هایی که این هوش مصنوعی برای سطح بندی لحن دارد، در این حوزه توانسته است موثر باشد.
  • سایت You.com: این سایت یکی دیگر از ارائه دهندگان سرویس‌های هوش مصنوعی است که اکنون تمرکز خود را روی ارائه موتور جستجو با تنظیمات شخصی سازی شده هوش مصنوعی گذاشته است. در این سایت نیز از هوش مصنوعی GPT-4 استفاده شده و شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه از سرویس‌های آن استفاده نمایید.

دسترسی به هوش مصنوعی GPT-4

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد اینکه هوش مصنوعی GPT-4 چیست و چه کاری را برای ما انجام می‌دهد صحبت کردیم. این هوش مصنوعی آخرین نسخه از GPT‌ها است که یک هوش مصنوعی مولد است و می‌تواند متن، تصویر و یا صوت را برای کاربران تولید کند. این هوش مصنوعی ویژگی‌های خوبی برای یادگیری داشته و رفته رفته یادگیری آن بهتر می‌شود. همینطور کاربرد‌های خوبی در زمینه‌های پزشکی، آموزش، چت بات‌ها و تحلیل داده‌های بزرگ داشته است. در صورتی که در مورد این هوش مصنوعی سوال و یا نظری داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source
تولید محتوا

توسط wikiche